Inspirată de SUA, Uniunea Europeană analizează interzicerea tehnologiei din China în mașinile cu acces la internet
După ce Statele Unite au anunțat intenția de a interzice tehnologia chineză și rusă în mașinile autonome sau cu acces la internet, din cauza îngrijorărilor legate de securitatea națională, Uniunea Europeană lucrează la propriul său plan.
Guvernul american a anunțat luni că își propune să interzică tehnologia chineză și rusă în mașinile autonome sau cu acces la internet de pe drumurile americane, iar oficialii europeni au analizat preocupările Washingtonului privind riscurile de spionaj, supraveghere și sabotaj.
O mașină cu conexiune la internet „poate înregistra tot ce se întâmplă și poate, de asemenea, transmite aceste date către cei care au acces la ele”, a declarat Margrethe Vestager, comisarul UE pentru economie digitală, într-o vizită în SUA marți. Serviciile UE „analizează acest aspect, alături de experții noștri în securitate economică”, a adăugat ea, subliniind că „este legitim să se analizeze dacă acest tip de tehnologie poate fi utilizat în mod abuziv în probleme de securitate”, arată Politico.
Decizia americanilor deschide un nou front în conflictul dintre SUA, China și alte regiuni pentru controlul tehnologiilor cheie precum inteligența artificială, microcipurile și 5G; această rivalitate este alimentată de temeri legate de spionaj, sabotaj, tactici de coerciție economică și perturbări ale lanțului de aprovizionare. De asemenea, măsura vine într-un moment în care UE impune deja tarife comerciale ridicate asupra vehiculelor electrice subvenționate de Beijing, într-un efort de a preveni inundarea pieței europene cu mașini chinezești.
Anunțul de luni al Departamentului de Comerț din SUA este cea mai recentă barieră pe care Washingtonul vrea să o impună vehiculelor chinezești, dar este prima care abordează amenințările cibernetice. Canada și Marea Britanie iau, de asemenea, în considerare interdicții sau alte reglementări pentru a aborda preocupările de securitate. În iulie, oficialii americani s-au întâlnit cu reprezentanții câtorva țări, printre care și din Europa, pentru a discuta despre riscurile de securitate cibernetică și legate de mașinile cu acces la internet.
Planul UE
Între timp, oficialii europeni lucrează discret la măsuri care urmăresc să înțeleagă și să prevină riscurile tehnologiei din China.
Un posibil plan este reprezentat de măsuri pentru conectivitatea vehiculelor electrice, precum și pentru sursele de energie regenerabilă, conform unei surse care a dorit să rămână anonimă, similar cu reglementările privind securitatea 5G, care a determinat o serie de țări UE să interzică, limiteze sau să elimine treptat furnizorul chinez de telecomunicații Huawei.
Proiectul nu va fi obligatoriu și se bazează pe disponibilitatea guvernelor naționale de a-l transpune în legislație.
În plus, UE a adoptat în ultimii ani o serie de reglementări, variind de la politici de securitate cibernetică în sectoare critice, cum ar fi transportul, până la reguli privind gestionarea datelor generate de dispozitive conectate la internet. Dar aceste reglementări nu vizează anumite țări sau furnizori.
În timp ce SUA pot acționa pe motive de securitate națională, Bruxelles-ul trebuie să lase astfel de decizii în mâinile capitalelor europene.
„SUA abordează acest aspect din perspectiva securității naționale, iar UE nu are neapărat acest instrument la dispoziție,” a declarat Greta Peisch, fost consilier general în Biroul Reprezentantului Comercial al Statelor Unite.
O altă reglementare europeană, conform căreia producătorii trebuie să implementeze un sistem de gestionare a securității cibernetice care să protejeze datele utilizatorilor, a avut deja un impact în UE, reducând vânzările de mașini chinezești, conform analistului auto european Matthias Schmidt.
MG, achiziționat de producătorul auto chinez SAIC în 2007, nu a înregistrat vânzări de mașini în Euopa, în luna iulie, din cauza ultimei reglementări în domeniul cibernetic, a confirmat un oficial din sectorul auto norvegian.
Regula a afectat și producătorii auto europeni, subsidiara Volkswagen Porsche retrăgând modelul Macan de pe piața UE din acest motiv, a spus Schmidt.
Purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene, Thomas Regnier, a declarat că UE va „monitoriza îndeaproape” propunerea SUA și orice „impact direct sau indirect” pe care aceasta l-ar putea avea.