Europa trebuie să cheltuie 39 de miliarde de euro pe an până în 2050 pentru a obține zero emisii în sectorul transporturilor
Proiectul Uniunii Europene privind transportul ecologic este extrem de costisitor, iar tranziția lentă va implica investiţii foarte mari. Totuși, UE are timp să pună în practică o politică industrială axată pe dezvoltarea durabilă a sectorului.
Tranziția ecologică pune probleme atât transportatorilor cât și autorităților, pentru că în acest moment, cadrul legal nu este foarte bine definit. Mai mult, oficialii UE nu au o politică coerentă de investiții, relatează Reuters.
„O strategie de investiţii la nivelul UE trebuie introdusă de urgenţă în sprijinul decarbonizării transportului şi creșterii sustenabilității sectorului pentru a devenit competitiv pe viitor", arată raportul publicat în luna septembrie de fostul preşedinte al Băncii Centrale Europene, Mario Draghi.
Acest raport vine în contextul scăderii cererii pentru automobile electrice şi apelurilor venite de la unii politicieni şi directori din industria auto, inclusiv premierul Italiei, Giorgia Meloni şi directorul general de la BMW, Oliver Zipse, pentru ca UE să abandoneze intenţia de a interzice comercializarea de automobile echipate cu motoare pe combustie din 2035.
Cu vor fi făcute mai rapid investiţiile, cu atât tranziţia va fi mai ieftină
Investiţiile necesare ar fi cu puţin peste subvenţiile anuale de 34 de miliarde de euro, pe care blocul comunitar le alocă pentru transportul care utilizează combustibili fosili. Specialiștii recomandă eliminarea acestor subvenţii în favoarea unor proceduri simplificate de acordare a fondurilor europene, un rol mai activ pentru Banca Europeană de Investiţii în transformarea sistemului de mobilitate, precum şi o implicare mai mare a finanţării private.
Investiţiile totale, inclusiv cheltuielile de la investitorii privaţi, ar trebui să se ridice la 310 miliarde de euro pe an în 2030, pentru atingerea acestor recomandări şi a decarboniza sectoarele vitale ale transportului aerian, transportului maritim, autoturismelor, autobuzelor şi camioanelor.
Cheltuielile totale ar trebui să crească apoi, până la 507 miliarde de euro pe an în 2040, astfel încât totalul să ajungă la 7.600 de miliarde de euro, pe măsură ce tranziţia ecologică se accelerează.