Discuțiile pentru acordul UE-Mercosur întâmpină provocări: directiva privind defrișările și tema mașinilor verzi, printre motive

G.C. Data publicării:
uniunea europeana
sursa: shutterstock.com/

Acordul de liber schimb între Europa și America de Sud ar putea suferi unele modificări de ultim moment. Pentru Brazilia, acordul poate fi încheiat dacă importurile de mașini electrice sunt limitate. Pentru Uniunea Europeană, acesta poate fi ratificat doar dacă carnea pe care o importă din America de Sud provine de la vaci care nu sunt crescute pe terenuri defrișate.

Acestea sunt cele două mari probleme care împiedică o nouă încercare de a finaliza discuțiile pentru crearea unei zone de liber schimb între UE și blocul Mercosur, ce cuprinde Brazilia, Argentina (suspendată din 2016), Paraguay, Uruguay și Bolivia, scrie Politico.

Cele două părți negociază acordul încă din anul 2000. Speranțele de a încheia, în sfârșit, un acord cresc în perspectiva summitului G20, pe care președintele Luiz Inácio Lula da Silva îl găzduiește în Rio, în noiembrie.

UE este principalul partener comercial și de investiții al Mercosur și al doilea partener comercial în ceea ce privește comerțul cu bunuri, după China. Mercosur este al 11-lea partener comercial în materie de bunuri pentru UE.

Brazilia, care conduce discuțiile în numele organizației Mercosur, caută acum protecții împotriva viitoarelor importuri de vehicule electrice europene, conform unui diplomat. Aceste măsuri ar limita importurile odată ce este atins un anumit volum. Pentru Brazilia, măsurile de protecție reprezintă un răspuns direct la măsurile adoptate împotriva vehiculelor electrice chineze pe care UE, Statele Unite și Canada le-au adoptat în ultimele luni. Bruxelles vrea să crească tarifele pe importurile de mașini electrice chineze, în timp ce Washingtonul și Ottawa au impus taxe de 100%.

Confruntați cu o încetinire economică în China și mai multe bariere comerciale în Occident, producătorii chinezi de vehicule electrice, precum BYD, se grăbesc să intre pe piețe alternative, precum Brazilia, Mexic sau Maroc. Ca răspuns, Brazilia crește treptat tarifele pentru vehiculele electrice — acestea ar trebui să atingă un maxim de 35% în 2026.

Prin protejarea pieței sale de vehicule electrice, Brazilia încearcă să valorifice uriașele sale rezerve de minerale și să adauge valoare la nivel local, depășind rolul de simplu furnizor. 

Două țări membre Mercosur, Argentina și Bolivia, formează „triunghiul litiului” împreună cu Chile; cele trei țări dețin mai bine de jumătate din rezervele cunoscute de litiu din lume, folosit în bateriile pentru vehicule electrice. Brazilia deține 94% din rezervele mondiale de niobiu. 

Într-un interviu recent acordat Politico, ambasadorul Braziliei la UE, Pedro Miguel da Costa e Silva, a semnalat că țara ar fi deschisă să discute un parteneriat pentru materii prime cu UE „nu doar ca furnizor de materii prime, ci un parteneriat care va genera valoare adăugată și transformare în țara noastră.”

Principala nemulțumire rămasă pentru țările Mercosur este noua legislație anti-defrișare a UE — care urmează să intre în vigoare pe 30 decembrie și urmărește să reducă tăierea pădurilor tropicale.

Aceste reguli sunt un punct sensibil pentru Brazilia, care dorește să-și construiască prosperitatea viitoare pe baza exporturilor agroalimentare și consideră regulile o barieră care ar anula efectiv câștigurile potențiale.

Într-o scrisoare obținută de Politico și trimisă miercurea trecută Comisiei Europene, miniștrii brazilieni de externe și agricultură solicită ca „UE să se abțină de la implementarea [legislației anti-defrișare] la sfârșitul anului 2024 și să-și reevalueze urgent abordarea”, pentru a „evita orice impact negativ asupra relațiilor noastre comerciale.”