Consiliul UE adoptă cadrul de soluționare a litigiilor
Consiliul UE şi-a adoptat miercuri mandatul de negociere cu privire la un pachet de măsuri vizând adaptarea cadrului de soluţionare alternativă a litigiilor (SAL) la provocările lumii digitale, relatează Agerpres.
Numeroşi consumatori care sunt implicaţi într-un dezacord cu o întreprindere refuză să introducă acţiuni în justiţie din cauza sumelor mici aflate în joc, a duratei lungi a procedurilor sau a lipsei de încredere în posibilitatea de a ajunge la o soluţie satisfăcătoare. Mecanismele SAL le permit consumatorilor să îşi soluţioneze litigiile cu întreprinderile înainte de a introduce o acţiune în instanţă.
Poziţia Consiliului se referă la revizuirea directivei privind SAL şi la regulamentul privind desfiinţarea platformei de soluţionare online a litigiilor (SOL). Propunerile legislative vizează extinderea sferei de chestiuni care pot fi soluţionate pe cale extrajudiciară, simplificarea şi accelerarea mecanismelor SAL, precum şi sporirea atractivităţii acestora atât pentru consumatori, cât şi pentru întreprinderi.
Mandatul de negociere adoptat miercuri limitează domeniul de aplicare al directivei la litigiile contractuale şi la teritoriul european. Acesta propune mai multe măsuri de reducere a sarcinii care le revine tuturor actorilor şi împuterniceşte Comisia să înlocuiască platforma SOL existentă cu un nou instrument digital.
Comisia Europeană vrea extinderea directivei
Propunerea Comisiei Europene extinde domeniul de aplicare al directivei pentru a include toate dimensiunile legislaţiei UE în materie de protecţie a consumatorului şi toate tipurile de întreprinderi, inclusiv comercianţii din afara UE. Directiva revizuită urmăreşte să abordeze noi tipuri de practici neloiale (de exemplu, interfeţele şi publicitatea manipulatoare şi mecanismele de geoblocare), care nu intră sub incidenţa directivei actuale.
Din motive de securitate juridică şi pentru a asigura punerea în aplicare efectivă, poziţia Consiliului limitează domeniul de aplicare al Directivei SAL la litigiile care decurg dintr-un contract, lăsând deoparte litigiile necontractuale, care figurau în propunerea Comisiei. Cu toate acestea, mandatul clarifică faptul că obligaţiile contractuale includ etapele premergătoare încheierii unui contract (de exemplu, publicitatea, furnizarea de informaţii), precum şi cele ulterioare încetării unui contract (cum este cazul utilizării conţinutului digital).
În ceea ce priveşte domeniul de aplicare geografic, poziţia Consiliului UE le permite statelor membre ca, în legislaţia lor naţională, să decidă cu privire la aplicarea procedurilor SAL în cazul litigiilor cu comercianţi din ţări terţe. Obiectivul acestei măsuri este de a menţine eficacitatea şi funcţionarea practică a sistemului şi de a evita o sarcină administrativă şi financiară disproporţionată pentru entităţile SAL.
Consiliul explică modul de funcționare a SAL
Mandatul de negociere clarifică faptul că accesul la SAL poate fi asigurat atât în format digital, cât şi în format nedigital, pentru a menţine un nivel ridicat de protecţie a consumatorilor. În plus, mandatul precizează că întreprinderile vor trebui să informeze consumatorii în prealabil atunci când în procesele decizionale SAL sunt utilizate sisteme automatizate care nu prezintă un grad ridicat de risc (şi anume boţi sau inteligenţă artificială), aşa cum se întâmplă în cazul sistemelor cu grad ridicat de risc, reglementate de Regulamentul privind inteligenţa artificială.
Poziţia Consiliului le oferă statelor membre flexibilitatea de a stabili condiţiile pentru gruparea cazurilor la nivel naţional. Acest lucru va permite adaptarea directivei la diferitele sisteme naţionale de soluţionare a reclamaţiilor.
Mandatul Consiliului prelungeşte perioada în care comercianţii trebuie să răspundă unei cereri din partea unei entităţi SAL de la 20 la 40 de zile lucrătoare în cazul unor litigii complexe sau în circumstanţe excepţionale. Consumatorul va trebui să fie informat cu privire la prelungire. După această perioadă, în cazul în care comerciantul nu a răspuns, entitatea SAL poate considera că acest comerciant a refuzat să participe. Comercianţii nu trebuie să răspundă dacă participarea lor este obligatorie, dacă rezultatele SAL pot fi obţinute fără consimţământul lor de a participa sau dacă s-au angajat deja prin contract să ia parte la SAL, deoarece răspunsul lor nu este necesar în astfel de cazuri.
Poziţia Consiliului amână termenul de depunere a raportului cvadrienal privind dezvoltarea şi funcţionarea entităţilor SAL, de la 9 iulie 2024 până la 1 noiembrie 2024. Entităţile SAL vor avea astfel mai mult timp la dispoziţie pentru a-şi prezenta rapoartele autorităţilor abilitate.
Comisia a propus desfiinţarea platformei SOL şi înlocuirea acesteia cu un instrument digital interactiv pentru a asigura continuitatea. Mandatul Consiliului stabileşte un termen de trei luni de la intrarea în vigoare a Directivei revizuite privind SAL pentru dezvoltarea acestui instrument de către Comisie. De asemenea, Comisia trebuie să promoveze instrumentul şi să asigure întreţinerea tehnică a acestuia. Comisia Europeană va trebui să creeze o reţea de puncte de contact SAL.
Mandatul de negociere acordă statelor membre un an suplimentar pentru a stabili toate procedurile legislative naţionale necesare. Acest an suplimentar va ajuta şi alţi actori să se adapteze la noile cerinţe.