Comisia europeană lansează „Alianța Porturilor”. Parteneriatul public-privat urmărește combaterea traficului de droguri

Alexandru Gologan Data publicării: Data actualizării:
porturi europene
sursa: shutterstock.com/

Comisia Europeană și Președinția belgiană a Consiliului UE, împreună cu statele membre, autoritățile portuare, asociațiile europene, agențiile UE (Europol, EMCDDA) și reprezentanți ai autorităților vamale și de aplicare a legii lansează Parteneriatul public-privat al „Alianței porturilor europene”. Parteneriatul își propune să combată traficul de droguri și crima organizată desfășurată prin intermediul porturilor maritime.

Lansarea parteneriatului public-privat „Alianța Porturilor Europene” vine pe fondul unor scandaluri de corupție din unele țări membre, care nu au putut contracara fenomenul crimei organizate din porturile maritime naționale. Capturile de cocaină în Uniunea Europeană sunt la niveluri record, cu peste 300 de tone confiscate anual în ultima perioadă.

Numai în Belgia, autoritățile au confiscat un record de 121 de tone metrice de cocaină în portul Antwerp-Bruges în 2023, o creștere cu 10% față de anul precedent.

Porturile contribuie cu 75% din volumul comerțului exterior și 31% din volumul comerțului intern al UE. Ca atare, porturile sunt deosebit de vulnerabile în fața rețelelor de crimă organizată, care le folosesc pentru a transporta în UE containerele cu mărfuri ilicite.

„Marea majoritate a traficului ilicit de droguri din UE vine pe cale maritimă. 70% din capturile de droguri au loc în porturile UE. De aceea, cooperarea între autoritățile naționale și UE și porturile uniunii este vitală. Crima organizată este abilă, se deplasează dintr-un port în altul, pe măsură ce oportunitățile cresc și scad. Pentru a destructura aceste organizații, trebuie să construim o rețea. Consecințele violente ale traficului de droguri sunt la fel de mari ca și amenințarea terorismului” a declarat Ylva Johansson, Comisar European pentru Afaceri Interne.

Alianța Porturilor Europene urmărește:

  1. Mobilizarea comunității vamale împotriva traficului de droguri pentru a consolida managementul riscurilor și controale mai bine direcționate și mai eficiente în porturi, pentru a ține seama de faptul că 70% din capturile de droguri efectuate au loc în porturi;
  2. Consolidarea operațiunilor de aplicare a legii în porturi cu sprijinul Europol, Eurojust, Parchetul European și prin acțiuni dedicate în cadrul Platformei Multidisciplinare Europene Împotriva Amenințărilor Criminale;
  3. Înființarea unui parteneriat public-privat care să lupte împotriva contrabandei cu droguri pentru a sensibiliza diferiții actori, dar și pentru a sprijini autoritățile portuare și companiile de transport maritim private în lupta contra traficului ilicit și a infiltrării crimei organizate.

„Europa are o problemă cu drogurile și aceasta se înrăutățește. Pentru a face față afluxurilor tot mai mari de cocaină și alte substanțe ilicite în UE, avem nevoie ca autoritățile vamale, organele de aplicare a legii și autoritățile portuare să colaboreze mai strâns și mai eficient. Acesta este ceea ce își propune să facă Alianța Porturilor Europene. Prin reunirea autorităților locale, naționale și europene în acest parteneriat public-privat, putem pune în comun expertiza și resursele necesare pentru a combate acest flagel. Acest lucru va permite un schimb mai eficient de informații între autoritățile vamale și autoritățile de aplicare a legii. Deoarece uniunea noastră vamală este la fel de puternică ca veriga sa cea mai slabă, trebuie să lucrăm mai bine împreună pentru a ne asigura că toate porturile noastre au instrumentele de care au nevoie pentru a-i opri pe traficanții de droguri” a declarat Paolo Gentiloni, Comisar European pentru Afaceri Economice și Financiare, Fiscalitate și Vamă.

Acest parteneriat public-privat va consolida reziliența porturilor și va intensifica lupta împotriva traficului de droguri și a infiltrării criminale. Se va concentra pe identificarea vulnerabilităților, schimbul de bune practici și găsirea de soluții pentru a consolida securitatea porturilor. Totodată va aborda intimidarea, corupția și infiltrarea criminală în porturi, precum și colaborarea dintre forțele de ordine și autoritățile portuare.