Brațul Sulina va beneficia de noi proiecte pentru descongestionarea traficului fluvial. Investiția depășește 150 de milioane de lei

Redacția Digi Economic Data publicării: Data actualizării:
vapor bratul sulina
sursa: shutterstock.com/

Administraţia Zonei Libere (AZL) Sulina a început două proiecte pentru descongestionarea traficului navelor maritime pe canalul Sulina, valoarea totală a acestora fiind de 197 de milioane de lei.

Directorul AZL Sulina, Dragoş Ioniţă, a declarat pentru AGERPRES că cele două proiecte au în vedere reabilitarea platformelor din cele două perimetre ale AZL, unul dintre ele cu statut de zonă liberă, precum şi decolmatarea bazinelor pentru ca nave de dimensiuni mari să poată acosta la AZL.

În primul perimetru care are statut de zonă liberă, ceea ce înseamnă că mărfurile care intră din state non-europene pot fi procesate şi asamblate, iar produsele finale pot obţine acte doveditoare ale originii europene, lucrările au început cu dezafectarea platformei, iar în perimetrul al doilea, constructorul care a câştigat licitaţia a început să-şi aducă utilajele pentru demararea lucrărilor.

"Sunt proiecte prioritare mai ales în contextul actual. Ele sprijină descongestionarea traficului. Porturile noastre, portul Sulina sunt o conexiune foarte rapidă pentru Galaţi, Brăila (porturi româneşti, n.red.), Giurgiuleşti (sat din Republica Moldova, n.red.), Izmail, Reni şi toate celelalte porturi mai mici pe care vecinii noştri (din Ucraina, n.red.) le-au reactivat", a menţionat directorul AZL Sulina, Dragoş Ioniţă.

Referindu-se la faptul că bazinul maritim din cel de-al doilea perimetru al AZL Sulina a fost declarat sit arheologic în urmă cu câţiva ani, după ce acolo s-au descoperit un tun şi o ghiulea cel mai probabil de la începutul secolului al XIX-lea, directorul Dragoş Ioniţă a menţionat că includerea bazinului pe Lista monumentelor istorice "încurcă şi nu prea încurcă" derularea celor două proiecte.

"Ne dorim foarte mult să atragem nave de gabarite mari. Acestor nave le trebuie asigurate o anumită adâncime, iar pentru asta, ţinând cont de faptul că bazinul a fost declarat sit arheologic, s-au făcut nişte studii pentru a şti ce avem pe fundul apei. Sper să reuşim să identificăm zonele în care să adâncim bazinul şi să-l readucem la cota la care a fost livrat acum 40 de ani", a mai spus directorul general al AZL Sulina.

Pentru modernizarea primului perimetru al AZL Sulina, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare s-a alocat suma de 83 de milioane de lei, iar pentru modernizarea celui de-al doilea perimetru s-a obţinut o finanţare de 114 milioane de lei, prin acelaşi program. Ambele proiecte se vor încheia la finele anului 2025.

Potrivit unui studiu al Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, reabilitarea celor două perimetre ar duce la un trafic de mărfuri de 2,5 milioane de tone pe an în AZL Sulina, în condiţiile în care, din cauza colmatării, niciunul din cele două perimetre nu poate fi folosit de vase.

Aglomerarea de nave din apropiere de bara Sulina se menţine şi în momentul de faţă, potrivit marinetraffic.

delta trafic sulina
sursa: captură ecran marinetraffic

Dezvoltarea infrastructurii de operare a navelor maritime care ajung în Sulina a apărut ca o necesitate după ce Rusia a declanșat război în Ucraina și a paralizat accesul acesteia la Marea Neagră. Sute de nave au aşteptat peste o lună în Marea Neagră în apropiere de bara Sulina pentru a intra pe canalul maritim şi a ajunge în porturile ucrainene de pe Dunăre.