Plafonarea prețului RCA, prelungită până în octombrie
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) propune prelungirea plafonării tarifelor RCA până la 30 septembrie 2024 motivând că o astfel de măsură combate creşterea excesivă a preţurilor ce poate avea loc brusc, pe fondul dezechilibrelor din piaţă, se arată într-un proiect de Hotărâre de Guvern publicat de Ministerul Finanţelor.
Ministerul Finanțelor pune în dezbatere publică proiectul elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară, prin care reglementează soluția temporară de prelungire până la data de 30 septembrie 2024 a perioadei de aplicare a HG nr.1326/2023 privind stabilirea tarifelor de primă maxime şi a altor măsuri aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule şi de tramvaie.
Totodată, actul normativ stabilește:
- tarifele de primă maxime,
- contractele asupra cărora se aplică,
- comisioanele de distribuție aferente contractelor, clasa bonus/malus ce se aplică, implicațiile BAAR (Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din România),
- despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeași clasă sau dintr-o clasă inferioară,
- perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile,
- contravențiile și sancțiunile aplicabile.
"În prezent, în piaţa asigurărilor RCA din România se manifestă în continuare o reticenţă în ceea ce priveşte apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asiguraţi. O astfel de situaţie denotă existenţa unui dezechilibru între cerere şi ofertă şi are potenţialul de a genera consecinţe negative, în sensul unei presiuni suplimentare asupra preţurilor după data de 30 iunie 2024, data la care încetează efectele Hotărârii Guvernului nr. 1326/2023. O astfel de situație conduce la o serie de riscuri:
- imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuşi ceilalţi participanţi la trafic, în cazul în care vehiculele neasigurate ies în trafic;
- creşterea riscului la care sunt supuşi participanţii la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când rezultă vătămări corporale grave sau deces;
- creşterea nevoii de finanţare a Fondului naţional de protecţie ca urmare a obligaţiei acestuia de a acoperi prejudiciile produse terţelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate;
- obligaţia persoanelor neasigurate, responsabile de producerea accidentelor, de a acoperi din resurse proprii prejudiciile plătite din disponibilul Fondului naţional de protecţie
De asemenea, impactul social şi economic va fi vizibil, iar pentru a depăși această criză, o soluţie temporară pentru remedierea stării de fapt o poate constitui prelungirea până la data de 30 septembrie 2024 a perioadei de aplicare a HG nr. 1326/2023 privind stabilirea tarifelor de primă maxime şi a altor măsuri aplicabile de către societăţile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie", se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Iniţiatorii proiectului au explicat că, prin prelungirea până la data de 30 septembrie 2024 a perioadei de aplicare a hotărârii privind stabilirea tarifelor de primă maxime, se combate creşterea excesivă a preţurilor şi se urmăreşte stabilizarea graduală a pieţei de asigurări RCA.