ACAROM: Noile măsuri fiscale aplicate programelor ''Rabla'' în 2024 vor impacta negativ sectorul auto
Conform proiectului de Ordonanţă de Urgenţă privind unele măsuri fiscal bugetare, publicat miercuri de Ministerul Finanţelor, cuantumul primei de casare acordate prin Programul "Rabla Clasic" va fi, în anul 2024, de maximum 3.500 lei pentru achiziţionarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou în schimbul casării unui autovehicul uzat, respectiv de 10.000 de lei (faţă de 50.000 de lei, în 2023) pentru cumpărarea unei maşini "verzi" prin Programul "Rabla Plus".
Sectorul auto reprezentat la nivel naţional de ACAROM - Asociaţia Constructorilor de Automobile din România se declară şocat de noile măsuri bugetar fiscale care vizează programele "Rabla" şi "Rabla Plus", anunţate în proiectul de Ordonanţă de Urgenţă publicat, miercuri, de Ministerul Finanţelor.
"După adoptarea unor măsuri fiscale nediscutate în prealabil cu mediul de afaceri, care impactează direct sectorul auto (taxarea cu 1% a cifrei de afaceri, impozitul pe microîntreprinderi etc), am constatat cu stupoare că Ministerul Finanţelor - Guvernul României propune spre adoptare noi măsuri a căror aplicare va impacta grav sectorul auto din România. Astfel, modificarea într-un mod total neprevăzut şi dezechilibrat a cuantumului tichetelor oferite în cadrul programului Rabla (la jumătate din valoarea actuală) şi a programului Rabla Plus (la 1/5 din valoarea actuală) va duce la o prăbuşire a pieţei de vehicule noi, coroborată cu o creştere exponenţială a importului de vehicule second hand. În 2023, ne aşteptăm ca piaţa de autoturisme noi să atingă valoarea de 145.000 unităţi, cu contribuţia majoră a programelor Rabla şi Rabla Plus", susţin reprezentanţii ACAROM, într-un comunicat de presă transmis, joi, AGERPRES.
Potrivit sursei citate, în condiţiile măsurilor anunţate, aceste programe îşi pierd atractivitatea şi astfel prognoza pentru 2024 este una dezastruoasă, respectiv o piaţă de vehicule noi de maximum 80.000 unităţi, cu impact negativ direct asupra locurilor de muncă din sector şi a cifrei de afaceri a companiilor româneşti din domeniul auto.
"Subliniem totodată faptul că diminuarea valorilor tichetelor acordate prin cele 2 programe va afecta posibilitatea cetăţenilor României de a achiziţiona vehicule noi, mai puţin poluante. Astfel, se anulează efectul benefic al derulării programelor în anii precedenţi - creşterea ponderii vehiculelor hibride, electrificate şi electrice, având ca şi consecinţă directă creşterea importurilor de vehicule second hand, mai poluante şi mai nesigure", notează asociaţia.
În viziunea constructorilor de automobile din România, odată cu implementarea noilor măsuri ce vizează programele "Rabla" şi "Rabla Plus", vor exista pierderi pe mai multe direcţii, respectiv neîncasarea TVA şi a taxelor/contribuţiilor aferente achiziţiei de vehicule noi (minimum 65.000 de unităţi); creşterea nivelului de poluare prin îmbătrânirea parcului auto (importuri mai mari de vehicule second hand plus amânarea deciziei de reînnoire a vehiculelor deja deţinute); creşterea comerţului cu vehicule second hand importate (peste 1,5 milioane unităţi în ultimii 4 ani, din care peste 80% sunt mai vechi de opt ani), marea majoritate nefiind fiscalizate.