Programul Tranziție Justă – O oportunitate nouă pentru accesarea fondurilor nerambursabile de către mediul privat

Ionuț Tudorică Data publicării:
programul tranzitie justa
sursa: https://www.profimediaimages.ro/

Teoretic, începând din anul 2021 (dar practic doar de anul acesta) România a intrat în a treia perioada de programare (după 2007-2013, respectiv 2014-2020) în ceea ce privește accesarea fondurilor nerambursabile și anume 2021-2027.

Autor: Marius Centeri, consultant fonduri europene nerambursabile

Această a treia perioadă de programare (2021-2027) aduce și o noutate absolută pentru accesarea fondurilor nerambursabile de către actorii economici din mediul privat și anume: Programul Tranziție Justă 2021-2027, care a fost aprobat de către Comisia Europeană prin decizia nr. C(2022) 9125/02.12.2022 și care are la baza Regulamentul European 2021/1056 din 24.06.2021 de instituire a Fondului pentru o tranziție justă. Acest fond vizează sprijinirea diversificării economiei către activități care generează emisii scăzute de dioxid de carbon.

Ca și particularitate a acestui program de finanțare trebuie menționat faptul că se pot finanța prin grant nerambursabil investiții localizate exclusiv în județele: Gorj, Hunedoara, Dolj, Galați, Prahova, Mureș și în regiunea Valea Jiului, teritorii identificate în anexa D a raportului de țară aferent anului 2020. Motivația care stă la baza selectării acestor județe că făcând parte din acest program de finanțare are legătură directă cu impactul socio-economic nefavorabil avut odată cu accelerarea procesului de tranziție înspre neutralitatea climatică coroborat cu specificul activităților economice desfășurate în aceste județe.

Programul Tranziție Justă 2021-2027 debutează oficial în dată de 20.12.2023, dată de la care se pot depune cereri de finanțare pentru prioritățile 1-6, acțiunea - Investiții pentru dezvoltarea IMM care sprijină creșterea durabilă și crearea de locuri de muncă. Cea mai mare alocare financiară o are județul Gorj cu 184,898,599 Euro, respectiv cea mai mică fiind de 48,965,578 Euro (aferentă Valea Jiului). Așadar, IMM-urile din aceste județe (dar nu numai, deoarece localizarea sediului social fiind criteriu de punctaj și nu de eligibilitate) vor putea depune cereri de finanțare pentru susținerea investitiior inițiale (conform prevederilor Regulamentului UE 651/2014 cu modificările și completările ulterioare) localizate obligatoriu într-unul dintre teritoriile vizate de program.

Realizarea unei investiții inițiale (creare de unitate nouă, extinderea capacității unei unități existente, diversificarea producției unei unități prin produse/servicii care nu au fost fabricate/prestate anterior în unitate respectiv o schimbare fundamentală a procesului general de producție) reprezintă cerință privind eligibilitatea proiectului, astfel încât fiecare solicitant trebuie să vizeze una sau mai multe (cum ar fi extindere combinată cu diversificare) tipologii de investiții inițiale. Totodată, trebuie menționat faptul că se pot depune cereri de finanțare doar în domeniile de activitate eligibile, fiind necesar că activitatea vizată de proiect (codul CAEN) să nu fie exclusă din domeniile de aplicare ale R(UE) 1060/2021, R(UE) 1056/2021, R(UE) 651/2014, R(UE) 1407/2013 și analizei DNSH de la nivel PTJ 2021-2027. În cazul în care activitatea vizată de proiect se realizează într-unul dintre domeniile identificate expres în cadrul fiecărei prioritați PTJ 2021-2027 se obțîn 10 puncte la primul criteriu de punctaj (A1 litera a), iar în cazul în care activitatea vizată de proiect se regăsește în strategia de specializare inteligență (exemplu: RIS3 Centru în cazul județului Mureș) se obțîn 5 puncte.

Indicatorul de rezultat al programului este reprezentat de RCR 01 ,,Locuri de muncă create în entitățile care beneficiază de sprijin’’ cu mențiunea că acestea trebuie să fie direct legate de investiția finanțată. Investiția trebuie să contribuie la realizarea unei tranziții juste prin crearea și menținerea de locuri de muncă sustenabile din punct de vedere al mediului, în special pentru persoanele afectate de procesul de tranziție la neutralitatea climatică la nivelul teritoriului, precum și pentru cele care se încadreaza în categoria lucrătorilor defavorizați, a celor extrem de defavorizați și a lucrătorilor cu handicap. Persoanele vizate pot fi direct afectate de procesul de tranziție prin pierderea locului de muncă sau pot fi indirect afectate de tranziție din cauza competențelor neadecvate sau insuficient adecvate cererii.

În funcție de valoarea finanțării nerambursabile solicitate, numărul minim de locuri de muncă (exprimat că echivalent normă întreagă) obligatoriu a fi realizat este de un loc de muncă nou creat la maximum 175 000 euro finanțare nerambursabilă solicitată, cu excepția proiectelor ce depășesc 5.000.000 Euro (AFN-ul) pentru care valoarea solicitată/loc de muncă creat este de 150.000 euro. Însă în vederea obținerii unui punctaj suplimentar (conform criteriului de punctaj A5 din grilă ETF) trebuie a fi create locuri de muncă suplimentare față de minimul obligatoriu mai sus menționat. Totodată conform criteriului de punctaj A6 din grilă ETF în vederea obținerii de punctaj suplimentar contează și alte aspecte în ceea ce privește asumarea angajării de personal nou în cadrul solicitantului (spre exemplu la A6 litera b) se menționează de angajarea prioritară de către persoanele angajate/care provin din activități economice ce provin dintr-o industrie/ramură economică direct afectată de procesul de transformare în contextul procesului de tranziție justă în teritoriile vizate (întreg lanțul de producție).

Finanțarea nerambursabilă minimă este de 200.000 Euro, iar cea maximă este de 8.000.000 Euro, având la baza două ajutoare și anume: ajutorul de stat regional pentru investiții (Regulamentul UE 651/2014 cu modificările și completările ulterioare) respectiv ajutorul de minimis (Regulamentul UE 1407/2013 cu modificările și completările ulterioare). În cazul ajutorului de minimis trebuie menționată obligativitatea respectării plafonului de 200.000 Euro/3ani/întreprindere unică. Procentele de cofinanțare publică variază de la 60% la 75% (ajutor regional) în funcție de încadrarea solicitantului într-o anumită categorie de IMM (micro, mică, mijlocie) coroborată cu localizarea implementării investiției, respectiv de 90% în cazul ajutorului de minimis (procent unitar aplicat tuturor solicitanților).

Trebuie acordată o atenție sporită încadrării solicitantului în categoria de IMM (condiție de eligibilitate necesară a fi îndeplinită atât la depunerea cererii de finanțare, cât și la contractare) luând în calcul atât prevederile legislației românești (legea 346/2004 cu modificările și completările ulterioare), cât și prevederile manualului utilizatorului pentru definiția IMM-urilor (elaborat de Comisia Europeană) în corelare cu Jurisprudența Curții Europene de Justiție în ceea ce privește definiția IMM-urilor.

În concluzie, acest program de finanțare PTJ (care nu a mai fost în precedentele două perioade de programare), în care se regăsește o componentă semnificativă de alocare financiară pentru mediul privat aduce și o posibilitate mai rară în ,,lumea’’ fondurilor nerambursabile dedicate IMM-urilor și anume: oportunitatea de a accesa un grant nerambursabil de până la 8.000.000 Euro pentru o investiție productivă de către un IMM.