UPDATE Angajatorii din IT, construcţii și agricultură sunt contra cronometru cu raportările salariale - Declarația 112
Modificările fiscale intervenite la 1 noiembrie trebuie operate în sistemele interne de salarizare și sunt substanţiale. În plus, varianta actualizată a Declaraţiei 112 a fost publicată abia în data de 13 decembrie şi conţine cerinţe complexe şi detalii fiscale esenţiale pentru o raportare corectă. În aceste condiţii, departamentele de salarizare din companiile care activează în sectoarele menţionate sunt contra cronometru pentru implementarea noilor modificări fiscale.
Schimbările fiscale care vizează restrângerea facilităţilor acordate angajaţilor din IT, construcţii, agricultură şi industria alimentară, adoptate prin intermediul Legii nr. 296/2023, au intrat în vigoare la 1 noiembrie 2023, astfel că angajatorii din domeniile respective trebuie să depună raportările salariale în această lună (termenul limită este 21 decembrie) în conformitate cu noile reglementări, potrivit unui comunicat de presă al unei companii de consultanţă.
"Modificările care trebuie operate în sistemele interne de salarizare sunt substanţiale, iar varianta actualizată a Declaraţiei 112 a fost publicată abia în data de 13 decembrie şi conţine cerinţe complexe şi detalii fiscale esenţiale pentru o raportare corectă. În aceste condiţii, departamentele de salarizare din companiile care activează în sectoarele menţionate sunt contra cronometru pentru implementarea noilor modificări fiscale", arată Maria Butcu, director, şi Ana-Maria Hoborici, manager, Soluţii de Servicii Externalizate, Deloitte România.
Legea 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung prevede, printre altele, restrângerea facilităţilor fiscale acordate angajaţilor din construcţii, sectorul agricol şi industria alimentară, dar şi modificarea majoră a facilităţilor de care beneficiază angajaţii din domeniul IT. Dincolo de impactul financiar al acestor măsuri (venituri mai mici pentru angajaţi sau cost salarial majorat pentru angajatori), noul cadru legislativ implică şi dificultăţi sporite în ceea ce priveşte metodologia de calcul salarial, în special în domeniul IT, dar şi noi obligaţii de raportare cu aplicabilitate imediată. În plus, comunicarea cu salariaţii în noul context fiscal şi în condiţiile deficitului de forţă de muncă din domeniile respective reprezintă o provocare pentru angajatori, precizează consultanţii.
Pentru angajaţii din industria IT, noua lege prevede un termen limită pentru aplicarea scutirii de impozit pe venit, respectiv sfârşitul anului 2028, un plafon pentru această facilitate - se aplică la locul funcţiei de bază pentru venituri brute lunare de până la 10.000 de lei, precum şi scutirea de la plata contribuţiei la Pilonul II de pensii, însă cu posibilitatea acordată angajatului de a opta pentru plata acesteia.
Pentru angajaţii din construcţii, agricultură şi industria alimentară, se elimină scutirea de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate şi scutirea de la plata contribuţiei pentru asigurări sociale, datorată de angajatori, pentru activitatea desfăşurată în condiţii deosebite, speciale sau în alte condiţii de muncă.
Totodată, intervin schimbări în tratamentul fiscal al tichetelor de masă şi al voucherelor de vacanţă. Astfel, noua lege introduce valoarea tichetelor de masă şi a voucherelor de vacanţă în baza de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate (10%) începând cu luna ianuarie 2024. Prin urmare, aceste beneficii salariale vor fi taxate în total cu 19% începând cu anul următor.
Potrivit sursei citate, toate aceste schimbări trebuie reflectate în calculul salarial şi în raportările companiilor începând cu obligaţiile aferente lunii noiembrie (mai puţin cele care se aplică de anul viitor), iar efortul este considerabil. Noul formular de raportare (Declaraţia 112) a fost adaptat la noile reguli de aplicare a facilităţilor fiscale acordate salariaţilor din industria IT, respectiv construcţii, agricultură şi industria alimentară şi prevede modificări în structura de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate. Totodată, acesta oferă şi posibilitatea de a raporta numărul de zile lucrate în afara României, situaţie în care facilităţile fiscale din construcţii, sectorul agricol şi industria alimentară nu sunt aplicabile.
"În plus, în industria IT apar complicaţii suplimentare având în vedere că, pe lângă limitarea scutirii de la plata impozitului pe venit pentru salariaţii din domeniu, se introduce exceptarea de la plata contribuţiei la Pilonul II de pensii (3,75% pentru anul 2023) în aceeaşi limită de 10.000 de lei, dar se acordă angajatului opţiunea de a continua să contribuie la fondul privat de pensii. Astfel, pentru specialiştii în salarizare din industria IT apar dificultăţi în comunicarea cu salariaţii, mai ales în situaţia în care intervine necesitatea detalierii fluturaşului de salariu. În concluzie, departamentele de salarizare din domeniile vizate de noile reglementări trebuie să se mobilizeze şi să trateze cu atenţie modificările care au intervenit, având în vedere termenul extrem de scurt de la apariţia formularului actualizat până la data primei raportări în noile condiţii fiscale, dar şi schimbările complexe pe care trebuie să le implementeze", subliniază Deloitte, citat de Agerpres.
UPDATE: ANAF oferă asistență angajatorilor
Ministerul Finanţelor (MF) şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) oferă suport în vederea completării şi depunerii Declaraţiei 112 "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate", potrivit unui comunicat.
"În Monitorul Oficial, Partea I nr 1112 şi din 1112 Bis din 11 decembrie 2023, a fost publicat Ordinul nr 1.994/880/1.181/4.594/2023 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a formularului 112 "Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate", se menţionează în comunicat.
Astfel, aplicaţia/formularul se află pe portalul ANAF, iar pentru a beneficia de asistenţă/îndrumare pentru completarea formularului 112, contribuabilii pot apela Serviciul central de asistenţă contribuabili - Contact-center.
Potrivit ANAF, 21 decembrie 2023 este termenul de declarare şi plată a obligaţiilor fiscale, conform prevederilor art 155 alineatul (2) din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
"Creanţele fiscale administrate de organul fiscal central pentru care, potrivit Codului fiscal sau altor legi care le reglementează, scadenţa şi/sau termenul de declarare se împlinesc la 25 decembrie, sunt scadente şi/sau se declară până la data de 21 decembrie. În situaţia în care data de 21 decembrie este zi nelucrătoare, creanţele fiscale sunt scadente şi/sau se declară până în ultima zi lucrătoare anterioară datei de 21 decembrie", se precizează în document.