Servicii online „gratuite”, taxe ascunse și prețuri discriminatorii în comerțul electronic din UE

Adam Gheorghe Data publicării:
cumparaturi online
sursa: shutterstock.com/

Achiziția de bunuri din UE nu este totdeauna o garanție a transparenței costurilor totale, iar serviciile afișate ca fiind gratuite au, totuși, un mare cost: datele personale ale utilizatorului. Prețul final poate fi mai mare decât cel afișat de magazinul online, în cazul în care plătiți în altă monedă și se mai adaugă și costurile cu transportul, despre care unele magazine online „uită” să informeze în prealabil. Pot apărea și situații în care unii comercianții aplică prețuri mai mari, în funcție de țara cumpărătorului.

Când cumpărați produse sau servicii în UE, trebuie să se comunice clar prețul total. Potrivit portalului Your Europe, acesta trebuie să includă toate taxele și comisioanele suplimentare.

În cazul cumpărăturilor online, trebuie să se dea posibilitatea cumpărătorului să exprime explicit (de exemplu, prin apăsarea unui buton) faptul că a înțeles că plasarea unei comenzi implică o obligație de plată.

Un prim pas la efectuarea unei plăți online de peste 30 euro, de exemplu, este utilizare elementelor de siguranță: telefonul mobil și utilizare amprentei digitale sau a unui PIN ori a unei parole. Acestea sunt garanțiile unei plăți în condiții de siguranță, iar lipsa acestor cerințe la efectuarea plății ridică semne de întrebare asupra corectitudinii comerciantului.

Suprataxarea, doar în anumite condiții

În mod uzual, comercianții din UE nu au voie să perceapă taxe suplimentare pentru utilizarea cardului de credit sau de debit. Singurele excepții de la această regulă apar la utilizarea cardurilor American Express/Diners Club și a celor profesionale sau de întreprindere, în cazul cărora factura este plătită de angajator, nu de posesorul cardului. La folosirea acestor carduri este posibilă aplicarea unui comision, care nu poate fi mai mare decât costul efectiv suportat de comerciant pentru procesarea plății.

Atenție! La efectuarea de plăți în UE în monede diferite de euro, este posibil ca furnizorul cardului să perceapă un comision de conversie valutară dacă se utilizează cardul în altă țară din UE.

Costurile serviciilor „gratis”

Serviciile online declarate ca fiind gratuite au, totuși, un mare cost: datele cu caracter personal. Acestea sunt deosebit de valoroase și din acest motiv sunt colectate de serviciile și aplicațiile web gratuite. Reglementările UE prevăd dreptul consumatorilor de a fi informați cum sunt stocate și utilizate datele cu caracter personal, detaliile contractului, care este serviciul „gratuit” oferit, durata contractului, informații privind dreptul de retragere și condițiile de reziliere a contractului.

Legislația UE din domeniu prevede dreptul explicit de a primi informații precontractuale și dreptul de retragere în termen de 14 zile. Atenție și la situațiile în care cumpărătorul nu a achitat un preț sau un comision, dar a furnizat comerciantului date cu caracter personal care nu sunt direct necesare pentru serviciu, de exemplu, consimțământul pentru colectarea de date comportamentale în scopuri publicitare.

Comercianții online trebuie să ceară acordul cu privire la orice plată suplimentară, de exemplu, pentru livrare expres, ambalaj pentru cadouri sau asigurare de călătorie. Aceste servicii nu pot fi taxate suplimentar fără acordul explicit al cumpărătorului. În lipsa acestui acord, cumpărătorul este îndreptățit la rambursarea oricăror plăți suplimentare colectate astfel.

Transparență la achiziția biletelor de călătorie

Normele UE privind stabilirea prețurilor se aplică și în cazul biletelor de călătorie pentru tren, avion, alte mijloace de călătorie, indiferent dacă sunt achiziționate direct sau online. Drept urmare, atunci când cumpărați biletele, toate taxele și comisioanele trebuie să fie incluse și să apară în prețul total încă de la începutul procedurii de rezervare, pentru a fi comparate ușor cu prețurile practicate de alți operatori.

Discriminare prin prețuri

În calitate de cetățean sau rezident UE, când cumpărați produse ori servicii în state din Uniune nu vi se poate percepe un preț mai mare din cauza naționalității sau a țării de reședință.

Prețurile pot varia de la o țară la alta sau de la o versiune a site-ului la alta, de exemplu, din cauza diferențelor dintre costurile de livrare. Totuși, dacă achiziționați produse online fără livrare transfrontalieră (de exemplu, pentru că intenționați să le ridicați singur de la un comerciant sau de la un magazin), ar trebui să aveți acces la aceleași prețuri și oferte speciale ca și cumpărătorii care locuiesc în țara UE respectivă. Comerciantul nu are voie să perceapă taxe suplimentare sau să împiedice cumpărarea unui produs din cauză că solicitantul locuiește în altă țară.

Cazuri reale

Un cetățean din Franța a încercat să caute un instrument online pentru a-și transforma fișierele PDF în documente editabile. El a găsit o aplicație gratuită aparent de încredere, dar, pentru a finaliza transformarea documentului, trebuia să se aboneze la serviciu furnizând adresa de e-mail și alte tipuri de informații cu caracter personal. Întrucât nu-i era clar ce ar presupune abonarea, cetățeanul a decis să nu continue încărcarea documentelor în aplicație.

Un cetățean din Polonia a cumpărat câteva cărți de la un comerciant online, dar suma care i s-a reținut de pe cardul de credit a fost mai mare decât prețul final afișat pe site-ul comerciantului, iar situația a fost observată de-abia după finalizarea comenzii, când au fost adăugate costurile de livrare. Normele UE obligă vânzătorii să afișeze prețul corect și complet înainte de finalizarea comenzii online. Drept urmare, cumpărătorul a contactat compania și autoritatea pentru protecția consumatorului, iar comerciantul a rambursat diferența de cost.

Un cetățean din Danemarca a vrut să închirieze o mașină în Spania pe durata vacanței de vară și a ales mașina de pe site-ul unei firmei de închirieri, dar când și-a introdus adresa pentru a finaliza rezervarea, a observat că prețul a crescut cu 140 de euro. Cetățeanul danez a contactat Centrul European al Consumatorilor, prin intermediul căruia a introdus o plângere oficială privind politica discriminatorie a firmei spaniole. Aceasta riscă să fie penalizată de autoritatea spaniolă din domeniu.