Trenul nou cumpărat de stat rămâne pe loc. Când va circula? Promisiune nouă: poate spre toamnă

Cristina Sbîrn Data publicării: Data actualizării:
poza tren alstom
Sursa: Cristina Sbirn

Primul tren nou cumpărat în ultimii 20 de ani de stat e în țară din 4 decembrie, dar încă nu a fost pus în circulație. Președintele Autorității de Reformă Feroviară spune că nici nu se va întâmpla asta prea curând. Abia spre toamnă am putea vedea trenul circulând pe rutele spre Constanța sau Brașov. Până atunci mai sunt teste de făcut și autorizări de obținut. Garnitura va reveni la Făurei zilele acestea pentru continuarea testelor. A fost reparat după ce a făcut scurtcircuit pe inelul de la Făurei la finalul anului trecut.

Românii s-ar putea urca la bordul primei garnituri din cele 37 cumpărate de Autoritatea de Reformă Feroviară de la francezii de la Alstom abia la final de vară, început de toamnă, deși autoritățile le promiseseră că vor face asta încă din această iarnă.

Inițial, termenul avansat a fost finalul lunii decembrie a anului trecut. Ulterior se discuta despre finalul lunii acesteia pentru punerea în circulație cu pasageri a trenului electric.

Acum, șeful instituției, care a cumpărat trenul, le cere românilor să mai aibă puțintică răbdare.

„Se pare ca o serie de teste și autorizații, care se fac la nivelul României și în două zone de testare din Cehia și Germania, sunt estimate a se termina în timpul verii. Trenul, în funcție de modul în care poate să fie autorizat, el individual sau trebuie să se aștepte autorizarea seriei, ar urma să intre în circulație cu călători, din păcate, în vară sau la începutul toamnei”, a declarat pentru DigiEconomic.ro, Ștefan Roșeanu, președintele Autorității de Reformă Feroviară.

În zilele următoare trenul va reveni pe inelul de testare de la Făurei. Nu a apucat să facă toate testele ultima oară când a fost acolo, deoarece atunci când pantograful a fost ridicat și conectat la catenară s-a produs un scurtcircuit la instalația de alimentare a motorului. S-a ars un izolator. Pentru reparații, înlocuirea pieselor arse și descoperirea cauzei, care a dus la acel scurtcircuit, trenul a fost adus în depoul producătorului - adică al celor de la Alstom - de la București. Reparațiile s-au terminat abia acum.

Acest incident a arătat de ce este important ca un tren - cap de serie - să fie testat extensiv înainte de a fi pus în circulație: tocmai opentru ca eventualele probleme să fie identificate din timp, iar restul garniturilor să fie modificate corespunzător.

„Calendarul nostru prevede să începem producția de serie undeva în luna iulie, astfel încât primele unități să înceapă să vină în august, dar este dependent de procedurile de testare și omologare europene”, declara în decembrie Gabriel Stanciu, director general al companiei Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova.


Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

Bani pierduți din cauza întârzierilor

Întârzierile în sosirea trenului și punerea lui în circulație ne costă.

„Pentru că trenul nu a fost și recepționat, s-a plătit doar 60% din valoarea trenului. Abia în momentul în care trenul va fi apt să fie recepționat, abia atunci poate fi introdusă la plată factura pentru diferența de bani. Putem spune că s-au pierdut niște bani (europeni, n.red) pentru că în loc să plătim acest tren din programul Infrastructură Majoră 2014-2020 (care s-a încheiat la finalul lui decembrie 2023, n.red), am plătit doar o parte din acest program și o parte vom plăti din noul Program Transporturi”, a declarat președintele ARF.

Potrivit acestuia, trenul costă circa 45 de milioane lei, adică undeva la 9 milioane euro.

37 de trenuri electrice a cumpărat Autoritatea de Reformă Feroviară de la francezii de la Alstom. Valoarea totală a contractului este de circa 2,058 miliarde lei. În acești bani intră și întreținerea ramelor timp de 15 ani. Finanțarea a fost de la bun început împărțită între Programul Operațional Infrastructură Mare, încheiat în decembrie, și Programul Transport 2021-2027.

Trenurile sunt electrice. Fiecare va avea câte 6 vagoane și 351 de locuri. Vor avea Wi-Fi, prize cu USB, sistem de climatizare și vor fi accesibile și persoanelor cu dizabilități.