Tranziția Uniunii Europene la mașini electrice. Iată cinci lucruri pe care trebuie să le știi

G.C. Data publicării:
mașini electrice
sursa: shutterstock.com/

Uniunea Europeană (UE) vizează să reducă drastic emisiile de carbon, însă strategia ar putea pune în pericol industria auto. Următorul deceniu va fi decisiv pentru sectorul auto european, care se confruntă atât cu presiuni pentru a se decarboniza, cât și cu o concurență acerbă din partea Chinei.

„Fie reușesc să lanseze produse competitive, fie nu vor reuși. Este foarte simplu”, a declarat Pedro Pacheco, vicepreședintele departamentului de cercetare auto la firma de consultanță Gartner, pentru Politico.

Comisia Europeană anterioară a lansat Pactul Verde European, care are ca scop neutralitatea climatică până în 2050, iar reducerea emisiilor provenite din industria auto joacă un rol cheie. La acea vreme, schimbările climatice erau prioritatea principală la Bruxelles, comisarii grăbindu-se să țină întâlniri cu Greta Thunberg și alți activiști de mediu.

Strategia este foarte diferită acum. Politicile de mediu au impact economic, fapt ce naște o rezistență politică în creștere. Narațiunea dominantă este încă aceea că vehiculele complet electrice reprezintă viitorul, dar atingerea obiectivului de zero emisii se confruntă cu tot mai multe obstacole.

Viitorul industriei auto din Europa este foarte important, industrie ce reprezintă 7% din Produsul Intern Brut al continentului și 6% din forța de muncă, respectiv aproximativ 13,8 milioane de oameni. 

Producători auto, de la Volkswagen la Mercedes-Benz, Renault și Stellantis, se străduiesc să se adapteze la noul ecosistem electric. De asemenea, există un nou și puternic rival — China.

Cum au ajuns producătorii auto europeni în această situație?

Transportul rutier reprezintă 16% din emisiile UE. Ca parte a Pactului Verde, Comisia a adoptat o lege care interzice vânzarea de noi vehicule cu motoarele cu combustie internă  începând cu 2035.

Legea prevede etape intermediare pentru a menține producătorii auto conformi cu obiectivele de reducere a emisiilor. Următoarea etapă este în 2025, când producătorii auto trebuie să își reducă emisiile cu 15% comparativ cu un punct de referință stabilit în 2021.

Cea mai simplă modalitate de a îndeplini obiectivul este prin vânzarea mai multor vehicule electrice, dar acest lucru este mai complicat decât pare. Îngrijorările legate de autonomie și lipsa infrastructurii se află în fruntea listei preocupărilor consumatorilor, urmate de preț.

Producătorii auto occidentali s-au concentrat pe vehicule electrice de lux și mai scumpe pentru a finanța tranziția.

Poziția Chinei

Strategia Uniunii a deschis ușa competiției din partea Chinei, acum cea mai mare piață de vehicule electrice din lume. Producătorii auto chinezi au pariat totul pe vehiculele electrice, creând un lanț de aprovizionare extins cu costuri reduse de producție. Mașinile lor electrice sunt mai ieftine și sunt dotate cu funcții tehnologice avansate, transformându-le într-o opțiune mai bună pentru consumatori.

Companiile chineze caută, de asemenea, să exporte pe piețe noi, determinând factorii de decizie politică din UE și SUA să impună bariere sub formă de tarife.

Dar costurile reduse de producție înseamnă că producătorii auto chinezi pot obține în continuare profit în UE, chiar și cu aceste taxe suplimentare. Mai mulți dintre ei își stabilesc acum fabrici în Uniunea Europeană pentru a evita tarifele, transformând noile taxe într-o mică barieră în loc de un obstacol major.

Cum reacționează brandurile europene?

Prin diversificarea ofertelor pentru consumatori și concentrându-se pe modelele hibride. Cele din urmă sunt singurele vehicule care și-au crescut cota de piață în mai și iunie, conform datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), la aproape 30%.

În iulie, Stellantis a anunțat că va produce 30 de modele hibride anul acesta și planifică să lanseze șase noi vehicule hibride pe piața europeană până în 2026.

Dar hibridele nu pot îndeplini noile obiective privind emisiile de carbon, a spus Arun Kumar, partener al firmei de consultanță AlixPartners.

„Singura modalitate prin care pot îndeplini acele obiective este să treacă complet la vehicule electrice”, a spus el.

Este motorul cu ardere internă de condamnat?

Deși interdicția din 2035 interzice vânzarea de noi mașini cu motoare cu ardere internă, aceasta nu are impact asupra vehiculelor deja existente pe drumuri. Vârsta medie a unui vehicul în UE este de 12 ani, conform ACEA, ceea ce înseamnă că milioane de mașini cu motoare ardere internă vor continua să emită CO2 mult după 2035.

Partidul Popular European (PPE) de centru-dreapta a ieșit pe primul loc la alegerile europene din acest an, iar una dintre propunerile sale cheie este anularea interdicției. 

Alte opțiuni

Un alt tip de combustibil este în discuție: hidrogenul. Printre mărcile auto care investesc în hidrogen se numără Toyota, Hyundai și BMW.

Hidrogenul nu prinde, însă, avânt. În Germania, de exemplu, există doar 2.260 de mașini cu motoare pe bază de hidrogen, comparativ cu 1,5 milioane de vehicule electrice, conform Organizației Naționale pentru Tehnologia Hidrogenului și a Celulelor de Combustie.

Hidrogenul ar necesita, de asemenea, propria infrastructură, în mare parte absentă pe drumurile europene, fapt ce ridică probleme și mai mari legate de anxietatea privind autonomia.

Toate acestea fac ca industria auto din Europa să traverseze o perioadă foarte dificilă, ceea ce se va reflecta în economia și politica Uniunii Europene.