Doar 17% dintre locuințele românilor sunt asigurate. Specialist: „Nu înțeleg riscurile la care se expun în cazul unui dezastru natural”

G.C. Data publicării: Data actualizării:
inundatii
Inquam Photos / George Călin

Sprijinul financiar oferit de companiile de asigurări membre ale UNSAR pentru refacerea locuințelor în urma inundațiilor, cutremurelor și a alunecărilor de teren se apropie de 20 milioane de euro (93,3 milioane lei) în perioada 2013-2023.

Această sumă a fost achitată atât în baza asigurărilor obligatorii, cât și a celor facultative, conform unei analize realizate recent la nivelul Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România. 

Valoarea despăgubirilor reprezintă plățile efectuate pentru aproape 17.000 de dosare de daună, din care mai mult de 65% au fost notificate către companiile de asigurări pentru pagubele suferite de locuințe ca urmare a inundațiilor. Despăgubirile achitate de asigurători în urma riscurilor catastrofale sunt în creștere de la un an la altul, iar anul trecut au fost plătite despăgubiri de cinci ori mai mari decât în 2022 pentru acoperirea prejudiciilor cauzate locuințelor de cele trei riscuri – inundații, cutremure și alunecări de teren. 

“Din păcate, doar 17% dintre locuințele românilor sunt asigurate complet, prin intermediul unei asigurări facultative. Este evident că mai avem de lucru pentru a putea vorbi despre comunități reziliente în fața acestor  provocări”, a precizat Alina Bărbulescu, Specialist Asigurări Bunuri & Proprietăți în cadrul UNSAR.

În România, asigurările facultative se pot încheia doar pentru acele locuințe care sunt deja protejate printr-o poliță obligatorie. 

Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România reprezintă 21 de companii de profil. 

De ce sunt românii reticenți în a încheia asigurări pentru locuințe

Unul dintre principalele motive pentru care românii sunt reticenți în a încheia asigurări pentru locuințe este lipsa de informare, spune Andrei Mehedințu-Caracudovici, Manager Marketing & Comunicare la PAID România.

„Mulți cetățeni nu cunosc beneficiile unei polițe de asigurare și nu înțeleg riscurile la care se expun în cazul unui dezastru natural, precum un cutremur, o inundație sau o alunecare de teren”, a declarat el, pentru DigiEconomic.

Cu toate acestea, deși piața de asigurări, în special a celor pentru locuințe, a cunoscut o creștere semnificativă în 2024, iar de la începutul anului și până în prezent, PAID a înregistrat peste 200.000 de polițe de asigurare noi, gradul de cuprindere în asigurare a locuințelor în România rămâne sub așteptări.

„Este imperios necesar ca autoritățile să se implice activ în educarea și informarea cetățenilor cu privire la importanța asigurărilor obligatorii pentru locuințe.  Mai mult, conform legii 260/2008, autoritățile sunt obligate să informeze cetățenii de 2 ori pe an despre asigurarea locuinței împotriva dezastrelor naturale. De asemenea, campaniile de conștientizare publică, colaborările cu administrațiile locale și o comunicare mai eficientă ar putea contribui la o creștere semnificativă a gradului de acoperire”, adaugă Andrei Mehedințu-Caracudovici.

Cristian Dorel Lăcătuș, specialist în asigurări & pensii, a identificat trei motive pentru care oamenii nu se îngrămădesc pentru a încheia o asigurare pentru locuință obligatorie și, automat, nici facultativă. Primul motiv ține de venituri: deși sunt proprietari, multe persoane încă lucrează pe salarii minime, iar încheierea unei asigurări pentru locuință nu reprezintă o prioritate. Al doilea motiv este reprezentat de lipsa educației financiare. 

„Este vorba de legătura dintre cultura financiară și gradul de penetare. Sunt studii care arată că țara noastră este destul de în urmă în zona de educație financiară, însă s-au făcut progrese, mai ales în includerea materii de educație socială, antreprenorială, în școli”, a declarat Lăcătuș, pentru DigiEconomic.

Al treilea element este încrederea oamenilor, afectată în ultimii ani de falimentele unor giganți din sectorul asigurărilor. „Încrederea se construiește în timp, chiar dacă percepția față de asigurări este că nu reprezintă o necesitate. Oamenii nu își asumă această cheltuială ca fiind foarte importantă pentru ei. Dar eu sunt optimist.”