Compania de administrare a drumurilor naționale (CNAIR) a scos la licitație un contract de 4,3 miliarde lei pentru construcția autostrăzii Pașcani - Suceava, Lotul 1, un tronson de 33 kilometri parte din Austostrada Moldovei. La această cotație, rezultă un preț de circa 140 de milioane lei (28 de milioane euro) pe kilometru.
Proiectul include și construcția de poduri, viaducte, bretelele aferente ieșirii de pe autostrada și execuția nodului rutier Roșcani. Sintetic, pe acest lot se vor construi două viaducte și a unui pasaj de o complexitate tehnică ridicată: – un viaduct care va traversa DJ208 și CF517 (1.050 m) – un viaduct care va traversa râul Ruja (604,60 m) – un pasaj peste pârâul Pulpa, DJ208S și CF500 (868 m). Tot contractul se întinde pe 30 de luni, din care șase luni proiectare și 24 de luni execuția propriu – zisă a lucrărilor.
Contractul este finanțat prin Programul Transport (PT) 2021-2027. Parte a A7 (Autostrada Moldovei), sectorul Pașcani – Suceava (62 de km) are o valoare estimată de 7,79 miliarde de lei , sumă asigurată prin Programul Transport. Autostrada va fi împărțită în două loturi, care vor fi licitate independent: – Lotul 1 (33 km): Nodul rutier Roșcani cu descărcare în DJ 208C, care se licitează acum – Lotul 2 (28, 97 km): Nodul Rutier care va asigura conexiunea cu Aeroportul Suceava și accesul în DN29. Trei județe vor fi tranzitate de această nouă autostradă: Pe traseu vor fi construite inclusiv: – 23 de viaducte – 37 de pasaje – 12 poduri – 8 parcări – 2 Centre de Întreținere și Coordonare – 5 noduri rutiere: Tătăruși – Heci (DJ208F), Dolhasca (DJ208I), Roșcani (DJ208C), Dumbrăveni (DJ208B), Aeroport Suceava (cu drum de acces în DN29).
Autostrada „Moldovei” A7 are aproape 440 km de la Ploiești (Dumbrava/A3) și până la Siret, la granița cu Ucraina. De la Ploiești până la Pașcani (circa 320 de km) a fost prinsă pe finanțare PNRR, planul pe termen scurt gândit de UE pentru relansarea economiilor post-pandemie. Condiția esențială: proiectele să fie finalizate până în 2026. Până în acest moment au fost contractate aproape toate tronsoanele, lotul 1 Pașcani - Suceava fiind printre ultimele necontractate. De la Buzău până la Pașcani Autostrada A7 are același constructor – românii de la UMB.
Cât costă un kilometru de autostradă
Ultimna estimare pentru un kilometru de autostradă a fost făcută public acum doi ani de constructorul Erbașu. „De exemplu, între Buzău şi Focşani, aproximativ 100 de kilometri se vor realiza cu 1 miliard de euro, ceea ce înseamnă 10 milioane de euro pe kilometru. Între Piteşti şi Sibiu însă, costul este de trei ori mai mare pe kilometru“, a spus Cristian Erbaşu, proprietarul companiei Construcţii Erbaşu.
Surse inginerești au spus pentru Digieconomic.ro că prețurile pentru construcții au crescut foarte mult în ultimul an și că terenul Autostrăzii Moldova nu este unul ușor.