De ce este atât de important pentru germani Volkswagen
Volkswagen este un simbol al industriei germane, născut în perioada nazistă a țării, a supraviețuit războiului și mai apoi s-a extins la nivel global, fiind o marcă recunoscută pentru fiabilitate și calitate. Însă problemele structurale raportate la nivelul companiei ar putea închide mai multe fabrici de pe teritoriul Germaniei, o soluție care nu este văzută de specialiști ca fiind viabilă pe termen lung.
Cel mai mare producător auto din Europa și din lume în perioada 2016-2019 are mari probleme financiare, deși în mod paradoxal, doar anul trecut a vândut 9,2 milioane de vehicule și a generat venituri de 322 de miliarde de euro, cel mai bun rezultat înregistrat vreodată în istoria sa.
Cum s-a produs declinul într-un singur an și de ce vrea conducerea companiei să reducă din costuri? Tranziția către autoturismele electrice nu s-a transpus într-un succes uriaș pentru Volkswagen (VW), așa cum se așteptau directorii săi. Cererea pentru modelele lansate de producătorul german pe acest segment este în scădere atât în Europa cât și în China, cea mai importantă piață în termeni de profitabilitate pentru companie.
Peste acest impediment, se adaugă costurile ridicate la energie, inflația și forța de muncă scumpă din Germania. Pentru ca grupul VW să rămână relevant în piață, are nevoie să facă investiții solide pe viitor, aspect imposibil în contextul cheltuielilor actuale, notează Deutsche Welle.
Primele semne de îngrijorare: colapsul profitului trimestrial
Grupul Volkswagen include 10 mărci precum Audi, Bentley, Porsche, Seat și Skoda, printre altele. La nivel global, are 114 unități de producție și 684.000 de angajați, însă problemele cele mai mari întâmpinate au fost doar în Germania.
În octombrie, VW a anunțat o scădere cu 64% a profitului net în al treilea trimestru comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Planul propus de conducere pentru a remedia situația dezastruasă era să închidă cel puțin trei dintre cele 10 fabrici ale sale din Germania, să reducă dimensiunile altor unități, să concedieze mii de angajați și să reducă salariile cu cel puțin 10%. Vestea că ar putea lua în considerare această posibilitate a alertat autoritățile și sindicatele, care au convocat ample dezbateri pe această temă.
Compania nu a închis niciodată o fabrică în patria sa atunci când a decis să facă restructurări, ci doar a făcut reduceri de personal.