Cinci companii aeriene low-cost, inclusiv Ryanair, au fost sancționate cu amenzi cumulate de 179 mil. euro în Spania. Care e motivul?

G.C. Data publicării:
avion
sursa: shutterstock.com/

Spania a amendat cinci companii aeriene low-cost cu un total de 179 de milioane de euro pentru practici „abuzive”, respectiv perceperea de taxe suplimentare pentru bagajele de mână și rezervarea de locuri. Ca răspuns, Ryanair a avertizat că interzicerea politicilor de bagaje și locuri ar „distruge” capacitatea de a oferi bilete ieftine.  

Ministerul spaniol pentru drepturile consumatorilor a anunțat vineri sancțiunile: Ryanair a primit cea mai mare amendă, de 107 milioane de euro; Vueling, unitatea low-cost a IAG (proprietarul British Airways), a fost amendată cu 39 milioane de euro; easyJet cu 29 milioane de euro; Norwegian Airlines cu 1,6 milioane de euro și Volotea cu 1,2 milioane de euro.

Ministerul a confirmat amenzile anunțate inițial în luna mai, după ce a respins apelurile depuse în instanță de companiile aeriene low-cost, arată The Guardian.

Reacția Ryanair  

Ryanair a anunțat că a angajat avocați pentru a contesta ceea ce consideră a fi amenzi „nefondate”.  

Compania a declarat că aceste practici sunt permise conform legislației europene și că interzicerea lor ar „distruge” capacitatea operatorilor low-cost de a oferi bilete la prețuri mici.  

„Aceste amenzi ilegale și nefondate, inventate de Ministerul Afacerilor pentru Consumatori din Spania din motive politice, încalcă în mod evident legislația Uniunii Europene. De mulți ani, Ryanair folosește taxele pentru bagaje și pentru check-in la aeroport pentru a schimba comportamentul pasagerilor și transmitem aceste economii sub formă de tarife mai mici pentru consumatori”, a declarat Michael O’Leary, CEO-ul Ryanair.   

O’Leary a criticat legislația utilizată pentru aplicarea amenzilor, spunând că se bazează pe „legi din anii 1960” care preced aderarea Spaniei la Uniunea Europeană.  

Răspunsul easyJet  

O purtătoare de cuvânt a easyJet a declarat că operatorul aerian intenționează să facă apel și că își va „apăra cu fermitate” poziția.  

„Nu suntem de acord cu Ministerul Consumatorilor din Spania și considerăm că sancțiunile propuse sunt revoltătoare”, a spus aceasta. „Politica noastră pentru bagaje este în conformitate cu toate legile aplicabile, astfel că nu va exista nicio schimbare.”  

Poziția autorităților spaniole  

Ministerul a anunțat interzicerea practicilor pentru care companiile aeriene au fost amendate, precum taxarea suplimentară pentru bagajele de mână și pentru rezervarea locurilor alăturate pentru copii sau alte persoane aflate în întreținere.  

„Acestea sunt practici cu care, din păcate, milioane de oameni se confruntă direct, iar asociațiile de consumatori le-au denunțat de ani de zile”, a declarat Pablo Bustinduy, șeful ministerului. „Transmit un mesaj foarte clar: nicio companie, indiferent cât de mare sau puternică e, nu este mai presus de lege.”  

Amenzile, în valoare totală de 179 milioane de euro, reprezintă cea mai mare sancțiune aplicată vreodată de Ministerul Drepturilor Sociale și Afacerilor pentru Consumatori din Spania. Ancheta Guvernului a inclus și probleme legate de lipsa de transparență a companiilor privind prețul final al serviciilor la rezervările online și interdicția de a accepta plăți în numerar la aeroport pentru servicii suplimentare.  

Grupurile pentru protecția consumatorilor, inclusiv organizația non-profit Facua din Spania, fac campanie de șase ani pentru ca Guvernul să intervină.