Acțiunile producătorilor auto germani scad după anunţul victoriei lui Trump. Oficialul promite tarife comerciale dure

Redacția Digi Economic Data publicării: Data actualizării:
germania sua
sursa: shutterstock.com/

Acțiunile producătorilor auto germani au scăzut brusc pe fondul temerilor că Donald Trump va impune tarife mari asupra industriei, după ce a câștigat pentru a doua oară președinția Statelor Unite.  

Acțiunile BMW au scăzut cu 7%, Mercedes-Benz cu 6%, iar Volkswagen și Porsche cu 5%, pe măsură ce investitorii au reacționat la victoria lui Trump. Cele patru companii au fost cele mai afectate pe indicele bursier DAX din Germania, miercuri, potrivit The Guardian.

Trump a promis că va impune tarife mai mari pe mașinile fabricate în afara SUA pentru a proteja locurile de muncă americane. Noul președinte a declarat că vrea să impună un tarif de 10% pe toate bunurile importate în afara SUA și a indicat luna trecută că ia în considerare tarife și asupra producătorilor auto germani. La un miting de campanie din Savannah, Georgia, a spus: „Vreau ca companiile auto germane să devină companii auto americane. Vreau să-și construiască fabricile aici.”  

Pentru UE, mașinile și echipamentele reprezintă cele mai mari exporturi către SUA, aceasta fiind principala piață pentru producătorii auto germani, care sunt deja sub o presiune financiară semnificativă.  

Se așteaptă ca firmele americane să beneficieze direct de reducerile de taxe corporative sub conducerea lui Trump, iar producătorii auto ar putea beneficia de o protecționism sporit și de o relaxare a reglementărilor de mediu.  

Acțiunile General Motors și Ford au crescut cu 4% în tranzacțiile premergătoare deschiderii bursei. Stellantis, care deține mai multe branduri auto americane, inclusiv Chrysler, Dodge și Jeep, a câștigat teren miercuri dimineață în Europa. Acțiunile listate în Milano ale companiei, care controlează și Fiat, Vauxhall și Peugeot, au crescut cu 1,3%.  

Acțiunile Tesla au crescut cu 13% în tranzacțiile premergătoare deschiderii bursei, investitorii crezând că susținerea vocală a CEO-ului Elin Musk pentru Trump va avantaja compania. Musk a făcut campanie constant pentru candidatul republican în ultimele săptămâni și și-a folosit și platforma X pentru a-l susține. Vezi și Acțiunile Tesla au crescut după victoria lui Trump. Elon Musk a fost cel mai mare susținător al republicanului

Tarifele ar crea o altă provocare pentru producătorii auto europeni, deja afectați de scăderea cererii și a profiturilor. BMW a devenit cea mai recentă companie germană care a raportat scăderea profitului, miercuri, pe fondul scăderii cererii din China. A raportat o scădere de 79% a profitului, la 838 milioane de euro în trimestrul până la sfârșitul lunii septembrie, comparativ cu peste 4 miliarde de euro cu un an mai devreme.  

BMW a declarat că vânzările din trimestru au scăzut cu 13% la 540.000. A avertizat deja în septembrie despre o scădere a vânzărilor după ce a fost forțată să oprească livrările din cauza problemelor cu componentele de frânare. Cu toate acestea, a menționat că „mediul de piață provocator” din China afectează de asemenea, cu o încredere scăzută a consumatorilor care influențează vânzările.  

Toyota, cel mai mare producător auto din lume, a raportat, de asemenea, o scădere a vânzărilor și profiturilor, miercuri. A anunțat că profitul brut pentru trimestrul până la sfârșitul lunii septembrie s-a înjumătățit, ajungând la 859 miliarde yeni (4,3 miliarde de lire sterline). Venitul operațional din China a scăzut cu o treime în perioada de șase luni până la sfârșitul lunii septembrie.  

Toyota a declarat că și-a crescut cheltuielile pentru marketing în China, în fața unei concurențe acerbe, inclusiv din partea mai multor producători chinezi de mașini electrice. Vânzările au scăzut, de asemenea, cu 13% în Japonia.  

Producătorii auto chinezi sunt puțin probabil să fie afectați direct de alegerea lui Trump, deoarece Joe Biden a ridicat deja tarifele la importuri la 100%.