Acțiunile producătorilor auto germani scad după anunţul victoriei lui Trump. Oficialul promite tarife comerciale dure
Acțiunile producătorilor auto germani au scăzut brusc pe fondul temerilor că Donald Trump va impune tarife mari asupra industriei, după ce a câștigat pentru a doua oară președinția Statelor Unite.
Acțiunile BMW au scăzut cu 7%, Mercedes-Benz cu 6%, iar Volkswagen și Porsche cu 5%, pe măsură ce investitorii au reacționat la victoria lui Trump. Cele patru companii au fost cele mai afectate pe indicele bursier DAX din Germania, miercuri, potrivit The Guardian.
Trump a promis că va impune tarife mai mari pe mașinile fabricate în afara SUA pentru a proteja locurile de muncă americane. Noul președinte a declarat că vrea să impună un tarif de 10% pe toate bunurile importate în afara SUA și a indicat luna trecută că ia în considerare tarife și asupra producătorilor auto germani. La un miting de campanie din Savannah, Georgia, a spus: „Vreau ca companiile auto germane să devină companii auto americane. Vreau să-și construiască fabricile aici.”
Pentru UE, mașinile și echipamentele reprezintă cele mai mari exporturi către SUA, aceasta fiind principala piață pentru producătorii auto germani, care sunt deja sub o presiune financiară semnificativă.
Se așteaptă ca firmele americane să beneficieze direct de reducerile de taxe corporative sub conducerea lui Trump, iar producătorii auto ar putea beneficia de o protecționism sporit și de o relaxare a reglementărilor de mediu.
Acțiunile General Motors și Ford au crescut cu 4% în tranzacțiile premergătoare deschiderii bursei. Stellantis, care deține mai multe branduri auto americane, inclusiv Chrysler, Dodge și Jeep, a câștigat teren miercuri dimineață în Europa. Acțiunile listate în Milano ale companiei, care controlează și Fiat, Vauxhall și Peugeot, au crescut cu 1,3%.
Acțiunile Tesla au crescut cu 13% în tranzacțiile premergătoare deschiderii bursei, investitorii crezând că susținerea vocală a CEO-ului Elin Musk pentru Trump va avantaja compania. Musk a făcut campanie constant pentru candidatul republican în ultimele săptămâni și și-a folosit și platforma X pentru a-l susține. Vezi și Acțiunile Tesla au crescut după victoria lui Trump. Elon Musk a fost cel mai mare susținător al republicanului
Tarifele ar crea o altă provocare pentru producătorii auto europeni, deja afectați de scăderea cererii și a profiturilor. BMW a devenit cea mai recentă companie germană care a raportat scăderea profitului, miercuri, pe fondul scăderii cererii din China. A raportat o scădere de 79% a profitului, la 838 milioane de euro în trimestrul până la sfârșitul lunii septembrie, comparativ cu peste 4 miliarde de euro cu un an mai devreme.
BMW a declarat că vânzările din trimestru au scăzut cu 13% la 540.000. A avertizat deja în septembrie despre o scădere a vânzărilor după ce a fost forțată să oprească livrările din cauza problemelor cu componentele de frânare. Cu toate acestea, a menționat că „mediul de piață provocator” din China afectează de asemenea, cu o încredere scăzută a consumatorilor care influențează vânzările.
Toyota, cel mai mare producător auto din lume, a raportat, de asemenea, o scădere a vânzărilor și profiturilor, miercuri. A anunțat că profitul brut pentru trimestrul până la sfârșitul lunii septembrie s-a înjumătățit, ajungând la 859 miliarde yeni (4,3 miliarde de lire sterline). Venitul operațional din China a scăzut cu o treime în perioada de șase luni până la sfârșitul lunii septembrie.
Toyota a declarat că și-a crescut cheltuielile pentru marketing în China, în fața unei concurențe acerbe, inclusiv din partea mai multor producători chinezi de mașini electrice. Vânzările au scăzut, de asemenea, cu 13% în Japonia.
Producătorii auto chinezi sunt puțin probabil să fie afectați direct de alegerea lui Trump, deoarece Joe Biden a ridicat deja tarifele la importuri la 100%.