Live

Deutsche Welle: Șoferii români de TIR, afectați de o directivă europeană care teoretic ar trebui să-i protejeze

Data actualizării: Data publicării:
Ștefan Damian, șofer român de TIR, este îngrijorat de viitor din cauza consecințelor pe care noua directivă europeană din pachetul de mobilitate le va avea asupra firmelor românești de transport Foto: captură video

Mai puțină muncă, mai mulți bani. Pare o ofertă de nerefuzat, mai ales pentru șoferii de TIR care petrec săptămâni la rând departe de familie pentru a transporta mărfuri la termen. E o industrie în care și-au găsit de lucru în jur de 60 de mii de români. Stau cu orele în traficul aglomerat și își petrec weekendurile în parcări. Uniunea Europeană vrea să elimine astfel de condiții de muncă, dar șoferi precum Ștefan Damian au aflat că intenția are în față un drum plin de obstacole. Urmăriți un reportaj marca „Focus Europa”, un proiect Digi24 şi Deutsche Welle. Emisiunea e difuzată vinerea la ora 23:30 și în reluare sâmbăta de la ora 19:30.

Pe drum - zi după zi. De șase ani. Ștefan Damian este șofer de camion. Călătorește prin Franța, Germania, Spania…. Mereu departe de acasă. Salariul e bun, spune el, dar munca nu-i ușoară.

„După un an am vrut să mă întorc acasă. Aveam un copil mic. Acum îmi dau seama că asta e totuși slujba mea”, povestește Ștefan Damian.

Ștefan e la Pitești unde se pregătește pentru următoarea călătorie. Își verifică încă o dată camionul de 40 de tone - nu își permite vreo defecțiune pe drum. În trei zile, trebuie să livreze o comandă unui client din Franța.

Soția și fiica lui îi pregătesc hainele, ustensilele de gătit și mâncarea pentru călătorie.

Face munca asta de ani de zile, dar tot îi e greu să-și ia la revedere.

60.000 de români lucrează pe TIR-uri în Europa de Vest

Ștefan e puțin îngrijorat. Noul pachet de mobilitate al Uniunii Europene a fost lansat recent în toată Europa și nu știe cum îl va afecta.

„Mă refer la situații despre care am auzit, ceva gen stat patru-cinci luni de zile la lucru. Nu. Mi se pare deja exagerat de mult. Aia nu mai e șoferie”, spune Ștefan.

Există aproximativ 60.000 de români șoferi de camion care lucrează în Europa de Vest. Mulți își petrec timpul liber și weekendurile dormind în parcări.

Noua legislație spune că angajatorul trebuie să le achite șoferilor cazare la hotel în zilele libere. Și mai trebuie să le permită angajaților să se întoarcă acasă la fiecare 3 sau 4 săptămâni. Regulile sunt menite să asigure o concurență loială pe piața unică și să prevină exploatarea - în special a șoferilor din Europa de Est.

Ca de obicei, la granița cu Ungaria se stă la coadă. România nu face parte din spațiul Schengen. Deci, ori de câte ori pleacă de acasă spre Europa Occidentală, șoferul trebuie să aștepte ore întregi, dacă nu chiar zile, pentru a trece granița.

Ștefan Damian nu va intra în Ungaria în seara asta, deci își pregătește patul pentru noapte. Este îngrijorat de viitor și de ce se va întâmpla dacă va lucra doar câte o lună.

Dacă lucrez mai puține ore înseamnă că voi câștiga mult mai puțini bani. Probabil jumătate. Mă întreb dacă mai are sens să faci efortul ăsta. Nici acasă, nici cu bani, nici împreună cu familia ... Nu văd rostul”, mărturisește Ștefan.

Șoferii români câștigă de trei sau patru ori peste salariul mediu din țara lor, dar acest lucru se va schimba probabil.

Multe companii nu vor supraviețui în noile condiții

„Trebuie să folosim mai mulți șoferi și să acoperim costurile suplimentare și cheltuielile cu nopțile de cazare în hoteluri din creșterea tarifelor pentru clienții noștri”, explică Iulian Andreica, operatorul unei firme de logistică.

El spune că multe companii de transport nu vor supraviețui din cauza cheltuielilor în plus. Cei care își permit acest lucru caută deja alternative în străinătate.

„Am început deja să transferăm o parte din afacerea noastră din România în vestul Europei”, spune Andreica.

Firma are deja o sucursală în nordul Spaniei.

Ștefan Damian trece granița a doua zi dimineață. Un oficial român îi verifică hârtiile, în timp ce oficialii maghiari acordă o atenție mai mare încărcăturii transportate.

Într-un final, pornește iar la drum.

„Nu intenționez să renunț. Mă voi adapta noilor reguli. Sper că situația se va îmbunătăți cumva și noi, șoferii, vom beneficia de această schimbare”, spune Ștefan.

24 de ore și 900 de kilometri mai târziu, Ștefan se oprește să verifice cu atenție următoarea etapă a călătoriei. Urmează Viena.

Speră că va mai avea de muncă și de acum înainte.

Editor : Luana Pavaluca

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Germania s-a alăturat statelor care cer amânarea directivei UE anti-defrișări

Transportatorii, revoltați din cauza închiderii DN7 Valea Oltului și a restricțiilor pe Podul Giurgiu-Ruse: Creşte riscul de accidente

Transportatorii cer Guvernului și UE să ia măsuri urgente pentru intrarea României în Schengen terestru în 2024: Nu mai putem aștepta

Ciolacu anunță că statul va compensa creșterea accizei la motorină pentru transportatori

Partenerii noștri