Transportatorii români de la UNTRR acuză Parlamentul European că „îngroapă industria de transport rutier internaţional din România”, după ce joi a fost adoptată o directivă controversată, după trei ani de negocieri. „Pe termen mediu şi lung România va pierde aproximativ 200.000 de şoferi profesionişti, inclusiv familiile lor, şi se va confrunta cu o criză fără precedent pe piaţa muncii”, avertizează cei de la Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România.
După trei ani de negocieri intense, Uniunea Europeană a adoptat o reformă a transportului rutier care teoretic vizează îmbunătăţirea condiţiilor de muncă ale şoferilor şi evitarea distorsionării concurenţei, însă această reformă este taxată de ţările membre din Est ca fiind „protecţionistă”.
Propusă de Comisia Europeană în luna mai 2017, această reformă a dat naştere unei dispute între ţările din Vest, în frunte cu Franţa şi Germania, şi cele din Europa de Est (în special România, Bulgaria, Ungaria şi Polonia), acuzate de dumping social.
Noile reguli adoptate joi de Parlamentul European impun camioanelor să se întoarcă la centrul operaţional al firmei la fiecare opt săptămâni. De asemenea, se interzice efectuarea repausului săptămânal normal în cabina camionului şi o limitare a cabotajului, adică posibilitatea unui transportator să facă mai multe încărcări şi descărcări într-o ţară unde a ajuns în cadrul unei livrări internaţionale, informează AFP, preluată de Agerpres.
Polonia și Bulgaria sesizează Curtea de Justiție a UE
Parlamentul European a aprobat, miercuri, propunerile legislative din Pachetul Mobilitate 1, respingând o serie de amendamente, de fiecare dată cu o largă majoritate. Un pachet „care afectează mediul, transporturile şi reconstrucţia economiei UE după pandemie”, a apreciat ministrul polonez al Infrastructurii, Andrzej Adamczyk, care a precizat că autorităţile de la Varşovia vor sesiza Curtea de Justiţie a UE.
Adoptarea acestei reforme este, pentru transportatorii polonezi, „o victorie a lobby-ului ţărilor din Vest”.
Și Ministerul Transportului din Bulgaria a calificat reforma drept „inacceptabilă” şi a anunţat că va face recurs la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene împotriva mai multor dispoziţii din regulament.
În schimb, organizaţiile de transport rutier din Franţa, Germania şi ţările nordice (Danemarca, Norvegia şi Suedia) au salutat adoptarea acestei reforme, la fel ca şi Confederaţia Europeană a Sindicatelor (ETUC). În opinia secretarului general al ETUC, Per Hilmersson, reforma „va împiedica companiile să forţeze şoferii să petreacă mai multe luni departe de casă şi să îi lipsească de un salariu decent şi de asigurări sociale”.
În Parlamentul European, grupul Renew Europe a salutat ceea ce a numit un „progres”, iar social-democraţii au menţionat măsurile care îmbunătăţesc securitatea rutieră.
În schimb, ultraconservatorii din grupul CRE au denunţat regulile discriminatorii care vor scoate în evidenţă şi mai mult diviziunile dintre ţările bogate şi ţările sărace. De asemenea, CRE a atras atenţia asupra impactului ecologic al obligaţiei camioanelor de a reveni în mod regulat în ţara lor de origine.
Editare web: Luana Păvălucă