Prima imagine cu submersibilul Titan, pe fundul oceanului. „Totul e bine aici”, au spus cei de la bord înainte de tragedie
O primă imagine a rămășițelor submersibilului a fost dată publicității, în cadrul audierilor din cadrul anchetei care trebuie să stabilească ce s-a întâmplat înainte de misiunea fatală și dacă evenimentul ar fi putut fi prevenit. Tot în cadrul anchetei a fost dezvăluit și ultimul mesaj pe care echipajul de la bord l-a comunicat înainte de implozia care i-a ucis pe cei cinci oameni aflați la bord, scrie The Independent.
Imaginea a ceea ce a mai rămas din Titan arată conul de coadă al navei, înfipt în noroiul de pe fundul oceanului, la 3.775 de metri adâncime, alături de alte resturi.
Mesajul „Totul este bine aici”, dezvăluit în cadrul audierii de luni a Gărzii de Coastă americane privind circumstanțele eșecului misiunii, a fost trimis navei de sprijin Polar Prince la 18 iunie 2023, cu puțin timp înainte ca submersibilul să implodeze, ucigându-i pe toți cei cinci membri ai echipajului. A fost un incident care a captivat lumea întreagă, mai multe echipe făcând o cursă nebună pentru a salva echipajul după ce submarinul a pierdut contactul cu suprafața - fără ca lumea să știe că oamenii de la bord erau deja morți.
Paza de Coastă a difuzat o reconstituire animată a misiunii submersibilului Titan, care a surprins ultimul schimb de mesaje, destul de problematic, cu Polar Prince, în timpul audierii de luni, care a aruncat o nouă lumină asupra ultimei misiuni a submarinului.
Filmul tragediei
La 18 iunie, în jurul orei 10.00, Polar Prince a întrebat echipajul de pe Titan dacă poate vedea nava de sprijin pe ecranul submersibilului. Nava de sprijin a adresat echipajului aceeași întrebare de șapte ori pe parcursul a șapte minute. Echipajul Titan a trimis atunci „k”, ceea ce înseamnă că a cerut o verificare a comunicațiilor.
Polar Prince și-a repetat apoi întrebarea de încă trei ori înainte de a scrie: „Am nevoie de comunicații mai bune din partea voastră”. Echipajul a răspuns în cele din urmă „da” la ora 10.14, înainte de a adăuga: „Totul este în regulă aici”.
La ora 10.47 dimineața, comunicarea dintre cele două nave a fost întreruptă.
Toți cei cinci membri ai echipajului au murit ulterior în urma imploziei: fondatorul OceanGate Stockton Rush, 61 de ani, exploratorul francez Paul Henri Nargeolet, 77 de ani, exploratorul britanic Hamish Harding, 58 de ani, omul de afaceri pakistanez stabilit în Marea Britanie Shahzada Dawood, 48 de ani, și fiul său în vârstă de 19 ani, Suleman.
În prezentarea sa de luni, Paza de Coastă a dezvăluit, de asemenea, o serie de defecțiun cu care Titan s-a confruntat în timpul scufundărilor sale de testare cu mult înainte de a porni spre locul epavei Titanicului.
Scufundările de test din 2021 au scos la iveală 70 de probleme legate de echipamente, în timp ce scufundările din anul următor au scos la iveală 48 de probleme legate de echipamente, inclusiv probleme cu greutățile de coborâre. Pe lângă aceste probleme, după ultima scufundare de test din 2022 și până la 6 februarie 2023, nava a fost depozitată descoperită într-un doc „fără protecție împotriva elementelor naturii”.
Primul martor din fața comisiei, Tony Nissen, fost director de inginerie al OceanGate, a depus mărturie luni, aducând la lumină informații ce țin de dinamica internă a companiei, precum și privind neînțelegeri între Stockton Rush și angajații OceanGate.
Când a fost angajat, lui Nissen nu i s-a spus direct că submersibilul urma să ajungă la locul celui mai celebru naufragiu. El a depus mărturie: „Nu mi s-a spus niciodată că vor merge la Titanic”.
Nissen a mai spus că „se lupta să găsească cuvintele profesionale” pentru a-l descrie pe Rush.
„Stockton se lupta pentru ceea ce voia... Și nu prea ceda un centimetru. Deloc”, a spus el. „Majoritatea oamenilor ar fi cedat în cele din urmă în fața lui Stockton”.
Submersibilul a fost lovit de fulger în 2018, ceea ce i-a deteriorat parțial coca, a declarat Nissen. În anul următor, după ce a constatat că testele acustice nu ieșeau „curate”, el s-a opus unei expediții la situl Titanicului, deoarece a constatat că fuselajul era compromis. După ce a refuzat să își dea acordul, a fost concediat. El a spus comisiei: „Nu am vrut să semnez. Așa că am fost concediat”.
Când a fost întrebat dacă au existat „presiuni” pentru a începe operațiunile, Nissen a spus „100 la sută”.
Garda de Coastă investighează circumstanțele în care a fost pierdut submersibilul, a declarat președintele Marine Board of the Investigation, Jason Neubauer.
Ancheta va căuta „factorii” care au condus la această catastrofă și va încerca să afle cum să le prevină în viitor, precum și să examineze dacă „actele de abatere, neglijență sau încălcarea intenționată a legii” au contribuit la aceste pierderi. Audierile, care ar trebui să dureze două săptămâni, vor investiga, de asemenea, operațiunile de căutare și salvare ale Gărzii de Coastă.
Editor : B.E.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News