Live

Zboruri anulate, bilete scumpe și pasageri nervoși. De ce zborul cu avionul nu va mai fi niciodată la fel ca înainte de pandemie

Data publicării:
Pandemia de COVID-19 a adus multe schimbări în domeniul aviației atât pentru companiile aeriene, cât și pentru pasageri. Foto: Profimedia Images

A mai trecut un an foarte turbulent pentru industria aviatică care a fost lovită din plin de pandemia de COVID-19. Finalul anului 2021 a înrăutățit situația și mai mult: mii de zboruri au fost anulate în toată lumea și incidentele de la bordul avioanelor s-au înmulțit, scrie CNN.

Iată ce evenimente marcante au avut loc în domeniul aviației în ultimele 12 luni.

Certificate verzi și personal de bord vaccinat

E greu de crezut că nu a trecut decât un an de la prima vaccinare anti-COVID-19: Margaret Keenan devenea în decembrie 2020 prima persoană din lume care a primit vaccinul. În prezent, mai mult de 8 miliarde de vaccinuri au fost administrate.

În timp ce lumea devenea tot mai îngrijorată de posibilitatea răspândirii coronaviruslui în timpul zborului, unele dintre cele mai mari companii aeriene din SUA și din lume au refuzat inițial să facă vaccinarea obligatorie pentru angajații lor.

Doctorul Anthony Fauci, consilierul medical de la Casa Albă, a spus în septembrie că ar dori să devină obligatorie vaccinarea pentru toți pasagerii, însă industria aviatică s-a împotrivit propunerii.

În octombrie, Air New Zealand a devenit cea mai importantă companie aeriană care a anunțat introducerea vaccinului obligatoriu pentru toți pasagerii zborurilor internaționale, începând din februarie 2022.

Citește și: Paşaportul de vaccinare: Cum va funcţiona, cine îl va cere, unde va fi valabil. Cum devin companiile aeriene noul „vameş mondial”

Incidente cu pasageri care refuză să poarte mască sau nu se vaccinează

În plus față de pierderile masive din 2021, care se vor ridica la 52 de miliarde de dolari, industria aviatică a avut de-a face și cu o altă problemă tot mai răspândită: pasagerii indisciplinați.

Mai multe incidente au avult loc în anul 2021 în SUA din cauza pasagerilor recalcitranți decât în toți cei 31 de ani în care astfel de întâmplări au fost înregistrate. Unii însoțitori de bord au început chiar să urmeze cursuri de auto-apărare.

Pe lângă 'luptele' care se dau cu pasagerii care nu vor să poarte măști sau care vor să se urce în avion cu propriile băuturi alcoolice, companiile aeriene au avut de înfruntat legi anti-COVID confuze și schimbătoare introduse de diverse guverne ale lumii.

În aprilie, un zbor intern din Australia a avut întârzieri atât de mari, încât regulile de carantinare s-au schimbat în timp ce pasagerii erau încă în aer. În Ghana, companiile aeriene au de plătit amenzi de 3.500 de dolari pentru fiecare pasager nevaccinat pe care îl transportă, o măsură intrată în vigoare din decembrie.

Citește și: O femeie s-a autoizolat în toaleta unui avion, după ce a fost testată pozitiv cu COVID în timpul unui zbor spre Islanda

Avioane aglomerate și bilete tot mai scumpe

Anulările, aglomerația și prețurile tot mai mari au devenit „la ordinea zilei” în multe locuri din lume.

Au fost anulate mii de zboruri, iar lipsa personalului de bord îi forțează pe angajații companiilor aeriene să lucreze peste program. Mai puține zboruri înseamnă și bilete mai scumpe.

O veste bună pentru călătorii din era COVID este că multe companii aeriene au introdus măsuri avantajoase și flexibile de schimbare a biletelor, chiar și cu foarte scurt timp înainte de decolare. Însă, zborul cu avionul este acum mult mai stresant și scump, în general, în timp ce testările rapide puse la dispoziție de companiile private oferă servicii care variază mult în calitate și costuri.

Producția avioanelor Learjet a fost suspendată în 2021. Foto: Profimedia Images

Avioane scoase din circulație și companii falimentare - viitorul nesigur al aviației

În februarie, firma canadiană Bombardier a anunțat că a suspendat producția de avioane Learjet, aparate de mici dimensiuni folosite în zborurile private și care de zeci de ani au fost asociate cu călătoriile de lux ale oamenilor de afaceri.

De partea cealaltă a cântarului, compania Emirates a primit în decembrie ultimul Airbus A380 produs vreodată – cel mai mare avion de pasageri din lume.

Ultimul Airbus A380 produs vreodată a fost livrat companiei Emirates în decembrie. Foto: Profimedia Images

Atât avioanele A380, cât și multe altele au rămas blocate la sol din cauza restricțiilor din timpul pandemiei, însă o parte din ele și-au luat din nou zborul vara aceasta, când oamenii au început din nou să călătorească.

În deșertul californian, a apărut o problemă legată de șerpii care își găseau adăpost în avioanele parcate și care urmau să intre din nou în uz.

Alitalia, cea mai importantă companie aeriană din Italia, a dat faliment în august. Stewardesele care au rămas fără loc de muncă au organizat un protest în centrul Romei în timpul căruia și-au dat jos uniformele. Noua companie aeriană de stat a Italiei, ITA Airways, a început operațiunile în octombrie.

Aeroportul Chengdu Tianfu, China, finalizat în 2021. Foto: Profimedia Images

În China, s-a deschis aeroportul Chengdu Tianfu, o construcție uriașă care a costat aproape 11 miliarde de dolari și are o capacitate de 60 de milioane de pasageri pe an.

„Deturnarea” avionului Ryanair de către Belarus

Zborul Ryanair de la Atena la Vilnius a fost deviat de la cursul normal de zbor și escortat de avioane de luptă ale Belarusului pentru ca unul dintre pasageri, activistul disident Roman Protasevich, să fie arestat de autoritățile de la Minsk.

Avioane de luptă ale aviației Belarusului au forțat un avion al Ryanair să aterizeze la Minsk. Foto: Profimedia Images

La trei zile după incident, Agenția UE pentru Siguranța Aviației (AESA) a cerut companiilor aeriene europene să evite spațiul aerian belarus, măsură care a redesenat harta aviatică a Europei.

Problema emisiilor de dioxid de carbon

Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) a adoptat o rezoluție prin care sprijină reducerea emisiilor de CO2 la un nivel sustenabil, până în 2050.

De asemenea, au apărut inovații tehnologice care ar putea oferi alternative nepoluante pentru zborurile aeriene: aeronave alimentate cu heliu.

Interiorul unei aeronave hibrid Airlander care funcționează cu heliu. Foto: Profimedia Images

Dar călătoriile de plăcere ultra-poluante nu au luat sfârșit în 2021. „Zboruri către nicăieri”, zborurile turistice cu același punct de plecare și sosire au devenit foarte populare, în special în estul Asiei. În Australia, s-a organizat un zbor de observare a fenomenului superlunii și a eclipsei lunare pentru care biletele s-au vândut în mai puțin de trei minute.

Visul supersonic a întâmpinat turbulențe

United Airlines a anunțat că va cumpăra 15 avioane supersonice Overture produse de Boom Supersonic, care vor injumătăți timpul de zbor al avioanelor de pasageri. Foto: Profimedia Images

Visul de a avea un succesor al Concorde, faimosul avion de pasageri supersonic, a devenit și mai îndepărtat atunci când compania Aerion a rămas fără finanțare în mai. Trecuseră doar câteva luni de când anunțase cu mult fast că va construi un avion supersonic care urma să funcționeze cu combustibili bio și fără „afterburner”, așa încât s-ar fi redus drastic emisiile de gaze.

Alte companii lucrează la realizarea avioanelor de pasageri supersonice: Boom Supersonic și-a propus să facă un avion cu care să se poată zbura în cel mult patru ore oriunde pe Pământ, pentru doar 100 de dolari biletul.

Firma Hermeus lucrează la un avion hipersonic, mai rapid decât cel supersonic, care ar putea ajuge la viteze de Mach 5, adică de cinci ori viteza sunetului. Dacă planurile devin realitate, avionul ar face călătoria de la Londra la New York în doar 90 de minute, un traseu pe care Concorde îl finaliza în 3 ore.

Avionul hipersonic al celor de la Hermeus - mai rapid decât Concorde. Foto: Profimedia Images

Evoluția cabinei de zbor

În 2021, realizarea unor cabine de zbor potrivite pentru a întâmpina efectele pandemiei a avut prioritate. Airbus a proiectat un cort pentru carantinare în avioanele lor, în timp ce o companie aeriană japoneză a introdus uși de toaletă 'hands-free'.

Au apărut și proiecte pentru cabine de zbor fără geamuri, avioane adaptate mediului subacvatic și modele de scaune de avion din ce în ce mai ciudate.

Privind spre viitor, înspre 2022 și mai departe, clasa întâi a început să dispară din ofertele mai multor companii, pe măsură ce opțiunile de business class devin tot mai luxoase.

Editor : Raul Nețoiu

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Digi Sport

45 de milioane de vizualizări: ”o imagine cât o mie de cuvinte” cu soția lui Conor Mcgregor, după ce a fost condamnat pentru viol

Descarcă aplicația Digi Sport

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Aviația SUA a atacat mai multe obiective ale grupării Stat Islamic din Siria

Avertisment din SUA: Avioane Boeing 737 de la cel puțin 40 de companii aeriene ar avea componente ale cârmei cu risc pentru siguranță

Rusia încearcă să demonstreze că încă domină Marea Neagră. A ridicat aviația pentru exerciții tactice privind distrugerea dronelor

Încă o criză majoră la Boeing: angajații vor intra în grevă după respingerea unei creșteri salariale de 25%

Partenerii noștri