Muzicienii au început să lanseze piese în varianta "pe repede înainte" pentru a fi pe placul utilizatorilor de TikTok
Tot mai mulți muzicieni și case de discuri au început să lanseze variante "pe repede înainte" ale pieselor muzicale după ce au descoperit că dacă măresc tempo-ul cântecelor originale au mai mult succes în rândul utilizatorilor de TikTok, scrie NBC News.
Printre artiștii care au adoptat această practică se numără și Jovynn, un DJ care a adunat 10,4 milioane de urmăritori pe TikTok prin remixurile ei date pe "repede înainte" ale unor piese faimoase. Aceasta crede că deficitul de atenție al utilizatorilor de TikTok a contribuit la succesul ei.
"Dat fiind că TikTok este o aplicație cu un ritm alert, publicul are o capacitate de concentrare mai scăzută, iar singurul mod de a-i face pe ascultători să asculte până la cele mai bune părți ale cântecului este că crești ritmul", spune aceasta.
Adesea, piesele în varianta "pe repede înainte" au mai mult succes decât originalul, recunosc reprezentanții TikTok. De exemplu, piesa "Sure Thing" a artistului R&B Miguel a ajuns cel mai sus pe poziția 36 în topul Billboard, după lansarea acesteia în 2010. Însă varianta accelerată, care a fost distribuită masiv pe TikTok, la începutul anului, a ajuns pe poziția 15 în topul Billboard.
Cântece modificate la cererea publicului
Uneori, piesele sunt remixate în varianta "pe repede înainte" chiar la cererea publicului.
S-a întâmplat și cu piesa "Alone" în care artista Kim Petras, câștigătoare a premiului Grammy, a colaborat cu Nicki Minaj. Însă când Kim Petras a publicat pe TikTok un fragment al piesei, înainte de lansare, fanii s-au plâns că este prea lent.
Ulterior, piesa a fost remixată și dată pe "repede înainte" de producătorii muzicali britanici Noah Tate și Hugo Shaw, iar varianta accelerată a fost postată de Kim Petras și Niki Minaj pe conturile lor de TikTok, primind aprobarea publicului.
"Din punctul de vedere al unui muzician, cred că dacă accelerezi cântecele le poți auzi într-un mod nou și poți obține un sentiment diferit din ele", spune producătorul muzical Noah Tate.
Un alt producător, de data aceasta american, cunoscut drept "xxtristanxo" și-a făcut deja un brand din datul pe "repede înainte" al pieselor muzicale și are numeroase colaborări cu artiști și case de discuri. În plus, acesta a adunat 3,5 milioane de urmăritori pe TikTok, 5,4 milioane de ascultători pe lună, pe Spotify, iar unele dintre piesele sale accelerate au peste 20 de milioane de stream-uri.
"Cred că oamenilor le place să audă cântecele lor preferate în contexte diferite. Dacă mergi la club, vrei să auzi un remix. Dacă mergi la concert, vrei să auzi varianta live sau într-o altă interpretare. Cântecele accelerate sunt varianta TikTok", spune acesta.
Cum a schimbat tehnologia felul în care percepem conținutul media
Gloria Mark, profesoară de informatică la Universitatea din California, care are și un doctorat în psihologie, a studiat timp de două decenii capacitatea de concetrare și cum este aceasta afectată de dispozitivele digitale.
Aceasta spune că piesele date pe "repede înainte" se înscriu într-o tendință a utilizatorilor de a încerca să perceapă cât mai mult conținut media într-un timp cât mai scurt, un lucru care poate fi observat și în podcasturi sau în clipurile încărcate pe YouTube.
Gloria Mark adaugă că felul în care oamenii receptează conținutul media a fost afectat și de posibilitatea tehnică de a crește viteza de redare a unui clip video sau fișier audio.
"Oamenii pot înțelege lucrurile la o viteză mai mare și pentru că pot, asta fac. Avem această cultură în care vrem să realizăm cât mai mult, să îngrămădim cât mai mult, să facem cât mai mult pe durata unei zile", spune Gloria Mark.
Cântecele devin tot mai scurte
Fenomenul pieselor date pe "repede înainte" vine în contextul în care melodiile tind oricum să aibă o durată mai mică, în ultimii ani, potrivit billboard.com.
Un studiu realizat în 2018 a arătat că durata pieselor din topul Billboard Hot 100 a scăzut în medie cu 40 de secunde, față de anul 2000, adică de la 4 minute și 10 secunde la 3 minute și 30 de secunde.
În 2021, durata medie a melodiilor din prima jumătate a topului Billboard Hot 100 era de 3 minute și 7 secunde.
Iar în 2022, proporția cântecelor mai scurte de trei minute care au intrat în top 10 a fost de 38%, față de 4% în 2016.
O explicație pentru duratele tot mai scurte ale cântecelor este opțiunea "skip" a platformelor de streaming, spune Talya Elitzer, cofondatoare a casei de producție Godmode.
Cântecele unde ascultătorii obișnuiesc să sară peste anumite pasaje sunt penalizate de platformele de streaming și au mai puține șanse să apară la sugestii, spune ea.
"La un cântec scurt sunt mai puține șanse ca cineva să dea skip", spune aceasta.
La rândul său, producătorul muzical și DJ-ul Kuya Magik spune că în epoca TikTok, fragmentele muzicale au mai mult succes decât pisele în sine.
"Dacă mergi într-un club și te uiți la oamenii care dansează, ei dansează doar pe durata celor 15 secunde ale unui fragment de cântec care a devenit faimos pe TikTok. Pe restul duratei, doar stau", spune acesta.
Editor : D.R.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News