Elicopterul Ingenuity de pe Marte a rămas fără o elice și nu mai poate să zboare. NASA anunță încheierea misiunii
Elicopterul Mars Ingenuity al NASA, prezent pe planeta Marte din 2021, și-a încheiat misiunea după ce o elice i s-a defectat iar zborul nu mai este posibil pentru dispozitiv, a anunțat NASA, joi seară.
NASA scrie că dispozitivul care „a făcut istorie, demonstrând că zborul este posibil și pe Marte, așa cum este posibil pe Pământ, a trimis ultimele imagini de la zborul său din 18 ianuarie”, dar că una dintre elicele sale s-a defectat și că avaria este suficient de serioasă încât zborul nu mai este posibil.
Ingenuity a fost dezvoltat inițial ca o tehnologie demonstrativă pentru până la cinci zboruri experimentale pe Planeta Roșie, primul aparat de zbor care funcționează pe o altă planetă.
Dispozitivul a depășit, însă, așteptările și a zburat de 72 de ori pe Marte, pe distanțe de 14 ori mai lungi decât era planificat în timp ce a acumulat peste 2 ore totale de zbor.
„Călătoria istorică a Ingenuity, primul aparat de zbor de pe o altă planetă, a ajuns la sfârșit. Acest elicopter remarcabil a zburat mai sus și mai deparate decât ne-am fi imaginat vreodată și a ajutat NASA să facă lucrul la care se descurcă cel mai bine – să facă posibilul imposibil.
Prin misiuni ca Ingenuity, NASA pregătește terenul pentru zboruri ulterioare în Sistemul nostru Solar și pentru o explorare mai sigură și mai inteligentă pe Marte și dincolo de ea”, a spus Bill Nelson, administratorul NASA.
O misiune istorică
Ingenuity a amartizat pentru prima oară pe suprafața Planetei Roșii pe 18 februarie 2021, atașat de partea inferioară a rover-ului Perseverence. A făcut primul zbor, ridicându-se de pe suprafață pe 19 aprilie 2021, dovedind că zborul controlat pe Marte este posibil.
După alte patru zboruri, Ingenuity s-a angajat la o nouă misiune de recunoaștere pentru cercetătorii de la Perseverence. În 2023, elicopterul a executat cu succes două teste de zbor, aducând noi date despre limitele aerodinamicii marțiene.
Echipa din spatele dispozitivului a planificat un zbor scurt vertical pentru data de 18 ianuarie pentru a-i determina localizarea aparatului după ce, anterior, amartizarea s-a făcut de urgență.
Datele arată că, așa cum era planificat, elicopterul a atins altitudinea maximă de 12 metri și a planat timp de 4,5 secunde înainte de a-și începe coborârea la o viteză de un metru pe secundă.
Totuși, la aproximativ un metru distanță de suprafață, Ingenuity a pierdut contactul cu rover-ul. A doua zi, comunicațiile au fost restabilit, iar imaginile produse au arătat o avarie serioasă la una dintre elice.
Pe parcursul unei misiuni extinse care a durat aproape 1.000 de zile marțiene, de 33 de ori mai lungă decât era planificat inițial, Ingenuity a fost îmbunătățit cu abilitatea de a-și alege autonom locurile de amartizare pe teren accidentat, și-a reparat un senzor stricat, s-a autocurățat după furtuni de nisip și a operat de pe 48 de zone de zbor diferite. De asemenea, a efectuat trei amartizări de urgență și a supraviețuit unei ierni marțiene dificile.
Proiectat să funcționeze pe timp de primăvară marțiană, Ingenuity a întâmpinat dificultăți majore pe timpul iernii - nu a mai putut să-și pornească sistemul de încălzire pe timpul nopții, ceea ce a dus la resetarea constantă a computerului de bord și a dus la o recalibrare a operațiunilor aparatului de către echipa de pe Pământ.
În condițiile în care capacitatea de zbor a aparatului nu mai există, echipa Ingenuity va face ultimele teste pe sisteme și va descărca imaginile și datele stocate. Rover-ul Perseverence este prea departe de Ingenuity, astfel că fotografii cu locul final „de odihnă” al Ingenuity nu vor mai putea fi făcute.
Editor : Adrian Dumitru
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News