Aeronavele civile din întreaga lume primesc semnale GPS false, din cauza războiului electronic din zonele de conflict. Cazuri stranii
În urmă cu aproximativ un an, echipajele zborurilor comerciale au început să primească în masă semnale GPS false. Armata utilizează astfel de semnale pentru a respinge atacurile cu drone și rachete, dar, potrivit mărturiilor piloților, reprezentanților industriei aviatice și autorităților de reglementare, falsificarea GPS a depășit zonele de conflict militar din Ucraina și Orientul Mijlociu și prezintă acum noi riscuri pentru aviația civilă, relatează Wall Street Journal, preluat de Meduza.
Raportări false
Publicația citează exemplul unui zbor United Airlines care călătorea de la Delhi la New York în august 2024. La început, traseul GPS al avionului a coincis cu ruta standard a zborurilor anterioare din Asia. Cu toate acestea, deasupra Mării Negre, avionul a captat un semnal fals care a făcut ca traseul său să devieze de la locația sa reală pentru restul zborului. În cele din urmă, echipajul a folosit alte sisteme de navigație, dar în momentul în care aeronava a aterizat în siguranță pe Aeroportul Newark Liberty, traseul său arăta că zborul se încheiase în Oceanul Atlantic.
În iulie, echipajul unui Airbus A320 care zbura din Cipru a raportat o „schimbare majoră a hărții” și defectarea unuia dintre sistemele sale de navigație. În aceeași lună, un Boeing 787 (în ambele cazuri, companiile aeriene nu au fost precizate) a fost nevoit să anuleze aterizarea de două ori din cauza pierderii semnalului și a problemelor instrumentale care au rezultat, una dintre aterizări având loc la aproximativ 15 metri deasupra solului. Un alt incident citat de WSJ a implicat un avion privat Embraer care era să ajungă în Iran în septembrie 2023 din cauza unei defecțiuni la GPS.
Explicație
Dependența puternică a avioanelor moderne de GPS înseamnă că datele false se pot răspândi prin sistemele aeronavei, provocând erori care pot dura câteva minute sau întregul zbor, scrie WSJ. În rapoartele adresate guvernului și agențiilor din industrie, piloții au raportat repornirea ceasurilor la alte ore decât cele necesare, avertizări false și trasee de zbor incorecte.
Cercetătorii spun că volumul semnalelor GPS false a crescut dramatic în ultimele șase luni. Potrivit SkAI Data Services și Universității de Științe Aplicate din Zurich, numărul zilnic de zboruri afectate de defecțiunile GPS a crescut de la câteva zeci în februarie 2024 la peste 1.100 în august.
Potrivit lui Todd Humphries, profesor de inginerie aerospațială la Universitatea din Texas, majoritatea atacurilor care provoacă falsificarea semnalului provin de la emițătoare puternice de război electronic din Rusia, Ucraina și Israel. Dispozitivele portabile pot, de asemenea, să falsifice semnalele GPS.
Ce-i de făcut
Piloții companiilor aeriene comerciale sunt instruiți înainte de zbor cu privire la modul de recunoaștere și de reacție în caz de potențiale falsificări și sunt instruiți să utilizeze sisteme de navigație redundante. Cu toate acestea, în timpul zborului, aceștia trebuie să îndeplinească o dublă sarcină, după cum subliniază Humphries.
Florian Guillerme, directorul executiv al Agenției pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene, afirmă că falsificarea GPS a perturbat operațiunile în Europa, dar nu a pus în pericol zborurile. Administrația Federală a Aviației din SUA spune că nu are cunoștință de niciun incident de spoofing în SUA, deși au existat rapoarte izolate de interferență în ultimii ani. WSJ amintește un incident pe aeroportul din Dallas în octombrie 2022, când unele avioane au deviat de la curs și unul s-a apropiat prea mult de altul în timp ce ateriza.
Oficialii americani însărcinați cu siguranța zborurilor afirmă că falsificarea GPS nu reprezintă o amenințare gravă la adresa siguranței. Cu toate acestea, piloții se tem că necesitatea de a răspunde la semnale și alerte false ar putea distrage atenția în cazul unei probleme mai grave. Potrivit WSJ, companiile aeriene, împreună cu producătorii de aeronave, furnizorii și autoritățile de reglementare, lucrează la măsuri de apărare împotriva spoofing-ului, însă sursele publicației spun că o soluție ar putea apărea cel mai devreme anul viitor.
Fostul comandant de aeronavă Christopher Benham, care a ieșit la pensie în august, a declarat că s-a confruntat adesea cu bruiajul GPS în timpul zborurilor către Orientul Mijlociu. El a declarat că piloții sunt instruiți să rămână calmi și să urmeze procedurile adecvate, dar falsificarea semnalului atunci când trebuie să se bazeze pe GPS în condiții de vizibilitate redusă poate fi „foarte deranjantă”.
Editor : S.S.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News