Rușii beau în continuare Coca Cola, se îmbracă de la Zara și cumpără mobilă Ikea. Brandurile au părăsit Rusia, dar produsele lor nu
Camioanele care transportă Coca Cola trec peste graniţă în Rusia, turiştii se întorc din străinătate cu cele mai noi modele Zara, iar magazinele online locale au la vânzare stocuri de mobilă Ikea. O analiză Reuters arată că este posibil ca mărcile occidentale să fi părăsit Rusia din cauza invaziei în Ucraina, dar nu şi produsele lor.
Chiar dacă firmele europene, nord-americane şi japoneze au părăsit Rusia ca urmare a sancțiunilor impuse din cauza războiului, impactul asupra consumatorilor ruşi este redus, chiar dacă produsele ajung mai târziu sau sunt mai scumpe.
Principala modificare este legată de aprovizionare, dar produsele rămân disponibile atât online, cât şi în magazine. Cumpărătorii trebuie doar să ştie unde să caute.
Majoritatea mărfurilor în cauză nu fac obiectul sancţiunilor, iar aceste fluxuri transfrontaliere sunt legale. Moscova este bucuroasă să permită intrarea lor indiferent de ruta pe care o iau. Disponibilitatea continuă a mărcilor arată provocarea cu care se confruntă companiile în controlul lanţurilor de aprovizionare, atunci când ies de pe piaţă.
Zara în Minsk
Proprietarul Zara, Inditex, a închis cele 502 de magazine din Rusia, apoi le-a vândut grupului Daher din Emiratele Arabe Unite.
Acum, importurile la scară mică şi magazinele online îi mențin activitatea, arată o analiză Reuters cu privire la cele şase magazine online majore şi conversaţiile dintre cumpărători şi vânzători. În timp ce majoritatea mărcilor occidentale care au oprit operaţiunile ruseşti s-au retras şi din Belarus – ţară aliată convinsă a Moscovei - Inditex nu a făcut-o.
Albina, în vârstă de 32 de ani, s-a dus la Minsk cu o valiză goală și după 24 de ore s-a întors cu haine Zara, Bershka şi Massimo Dutti, în valoare de 33.000 de ruble (442 de dolari), pentru ea şi prietenii săi. Ea a declarat pentru Reuters că a cumpărat haine și din Paris şi Dubai şi a folosit o platformă de vânzători online.
"Sunt pagini pe Instagram, pe Telegram, sunt fete pe care le cunosc, care s-au mutat în Europa sau Istanbul sau Dubai. Ele adună comenzi, să spunem în Istanbul, iau 15%-30% (comision), apoi le livrează aici şi plătiţi pentru livrare", a spus ea.
Rubla puternică de anul trecut şi lira turcească slabă au ajutat consumatorii ruşi. Dinamica monedei a fost parţial responsabilă pentru o creştere de şapte ori a livrărilor din Turcia pe CDEK Forward, un serviciu de livrare de pe site-uri de comerţ electronic străine, a declarat directorul său de marketing, Dinara Ismailova, pentru Reuters. "De îndată ce mărcile au spus că pleacă, s-a declanșat panica, iar volumele şi comenzile au crescut brusc", a spus Ismailova.
În ceea ce priveşte livrările mici, private, cifra de afaceri a CDEK Forward s-a dublat anul trecut, 80% provenind din haine, în timp ce cifra de afaceri a mărfurilor s-a triplat.
"E ca atunci când mergi personal la un magazin Zara din New York, cumperi de acolo și trimiți prietenilor tăi din Moscova", a spus Ismailova.
Piețele online
Pe măsură ce lanţurile de aprovizionare s-au blocat, Rusia a legalizat aşa-numitele importuri paralele, permiţând comercianţilor cu amănuntul să aducă produse din străinătate fără permisiunea proprietarului mărcii comerciale.
Site-urile de comerţ electronic vând o gamă largă de mărfuri importate, iar vânzătorii fac reclamă adesea că aduc produse din străinătate.
Liderul pieţei Wildberries vinde stocuri vechi de la mărcile Inditex şi are aproape 17.000 de produse în catalogul său Zara. O sursă apropiată Inditex a spus că acestea erau stocuri de lichidare care se aflau în Rusia când şi-a suspendat activităţile acolo.
Un produs occidental vândut de Wildberries şi de Ozon şi Yandex Market este Coca-Cola, adesea promovată ca fiind importată, astfel încât cumpărătorii să ştie că este veritabilă.
În timp ce Coca-Cola a încetat să producă şi să vândă băuturi în Rusia anul trecut, alţii le-au importat, cu etichete pe cutii şi sticle care arată că au sosit din Europa, Kazahstan, Uzbekistan şi China.
Într-un supermarket din Moscova, trei cutii de Coca-Cola erau la vânzare la trei preţuri diferite, importate din Danemarca, Polonia şi, respectiv, Marea Britanie.
"Au fost stabilite rapid contacte şi au fost semnate noi contracte cu noi parteneri, noi fluxuri monetare şi lanţuri logistice de aprovizionare cu companii turceşti, poloneze şi kazahe", a spus un angajat.
Coca Cola este disponibilă din şi mai multe ţări acum.
"Totuşi, ca de obicei, cumpărătorul este cel care plăteşte mai mult pentru aceste noi inconveniente", a adăugat angajatul.
Importuri din țări "prietenoase"
Ţările "prietenoase" care nu impun sancţiuni, au intensificat exporturile către Rusia, arată datele lor comerciale. Rusia a încetat să mai publice astfel de cifre.
Mecanismele de import paralel au fost consolidate şi extinse, ceea ce înseamnă că aproape totul este accesibil şi încă va fi în viitor, a declarat Ram Ben Tzion, CEO al platformei de verificare digitală Publican. Coca Cola poate observa cu uşurinţă "creşterea cererii" din ţările vecine cu Rusia, de unde provin majoritatea importurilor paralele. "Nu este în interesul lor să facă ceva în privinţa asta", a explicat Ben Tzion.
Comerţul China-Rusia a atins anul trecut un record de 1,28 mii de miliarde de yuani (186 miliarde dolari), în timp ce exporturile Turciei către Rusia au crescut cu 61,8%, până la 9,34 miliarde dolari, iar cele ale Kazahstanului au crescut cu 25,1%, până la 8,78 miliarde dolari.
Unele mărci se confruntă cu ani de zile de luptă cu copiile şi importurile neautorizate. Între timp, rivalii ruşi ai Coca-Cola au crescut capacitatea de îmbuteliere şi au lansat noi băuturi Cola.
Gigantul suedez de mobilă Ikea şi-a vândut stocurile către Yandex Market, divizia de comerţ electronic a gigantului tehnologic Yandex, când a părăsit Rusia. Yandex Market spune că îi pune în contact direct pe clienţi cu furnizorii care au vândut anterior produse prin magazinele Ikea. Dar foştii furnizori sunt, de asemenea, gata să vândă articole Ikea uşor modificate sub diferite denumiri.
Deşi se deschid noi oportunităţi pentru firmele ruseşti, interesul clienţilor faţă de mărcile occidentale poate împiedica eforturile de a stimula producţia locală.
Editor : G.M.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News