Live

Reportaj în șantier naval. Cine concurează pentru corvetele României

Data actualizării: Data publicării:

Procedura de achiziţie a corvetelor multifuncţionale, navele de luptă pe care Armata Română şi le doreşte, a intrat pe ultima sută de metri. În luna ianuarie ar trebui să aflăm cine va construi vasele militare. Este o competiţie strânsă, între trei mari companii din Franţa, Italia şi Olanda. Cert este că indiferent de învingător, corvetele vor fi construite la noi în ţară. O echipă Digi24 a reuşit să filmeze în unul dintre şantierele navale unde ar putea să fie asamblate navele.

Şantierul naval Galaţi este locul din care pleacă în fiecare an 20 de vase militare şi civile construite de la zero. Acum, muncitorii asamblează un gigant pentru forţele navale australiene: un spărgător de gheaţă care va trebui să străbată în trei luni o bună parte din Oceanul Antarctic.

Cătălin Istrati, inginer: „156 de metri lungime, 26 de metri lățime. O înălțime impresionantă, are 11 punți. Vorbim de 20.000 de tone cel puțin. Poate să remorcheze și iceberguri care sunt pe calea de navigație a altor nave comerciale. Poate să sparga gheața de până la 2 metri aproape.”

Pe lângă nave civile, aici se construiesc şi vase militare. De obicei, asamblarea lor durează între doi şi trei ani. Până acum, din şantierul naval Galaţi au fost lansate la apă 29 de nave de război.

„Ne aflăm în locul în care începe construcția fiecărei nave. Toate piesele sunt asamblate pe aceste blocuri de beton. După aceea, urmează ca toată această zonă să fie inundată și apoi să aibă loc lansarea”, relatează Valentin Stan, jurnalist Digi24.

Toate navele construite şi livrate armatelor din alte ţări au fost asamblate în totalitate de români.

Rino Brugge, directorul șantierului: „Avem undeva la 2.500 de angajaţi. Eu sunt singurul olandez din şantier. Chiar şi metalul vine de la fabrica de alături. Şantierul foloseşte metal românesc.”

Tot de la Galaţi a plecat şi vedeta Poliţiei de Frontieră: nava Ştefan cel Mare. Este vasul care a navigat atât în Marea Neagră, cât şi în Mediterană şi a salvat mii de migranţi care încercau să ajungă în Europa.

Firma care deţine şantierul de la Galaţi s-a înscris la licitaţia pentru cele patru corvete multifuncţionale ale Armatei Române. Olandezii de la Damen propun o navă echipată cu armament american.

La licitaţie s-au mai înscris francezii de la Naval Group şi italienii de la Fincantieri. Ambele companii propun vase cu echipamente europene.

Pe 12 ianuarie 2019, Ministerul Apărării ar trebui să încheie procedura de achiziţie a corvetelor. Principala condiţie impusă de MApN a fost ca navele să fie construite într-un şantier naval din România. Contractul pentru achiziţia celor patru corvete multifuncţionale este de 1,6 miliarde de euro.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

VIDEO Primul portavion de drone din Europa, de 100 de milioane de euro, se construiește la Galați. Nu e însă pentru România

Tribunalul Constanţa a deschis procedura de insolvenţă a companiei Damen Mangalia, proprietara șantierul naval

Olandezii cer falimentul șantierului naval Mangalia, după conflictul dintre statul român și grupul Damen

Marcel Ciolacu a vizitat şantierul naval din Brăila: „România produce! Din ce în ce mai mult şi mai bine”

Partenerii noștri