Conflictul dintre statul român și grupul Damen ajunge la un nivel superior - olandezii cer falimentul șantierului naval Mangalia, de unde au fost scoși prin decizii neinspirate ale Guvernului. Damen susține că are de recuperat datorii de 160 de milioane de euro. Este ultima săptămână în care angajații mai au de lucru. De luni, cei mai mulți vor intra în șomaj tehnic.
Damen, care deține 49% din șantierul naval Mangalia cere recuperarea unor împrumuturi acordate în ultimii șase ani. Olandezii au administrat șantierul până în vara anului trecut, când, guvernul, sub pretextul unor prevederi din PNRR, a preluat managementul.
Olandezii par deciși să rupă cu totul legăturile. Ei au fost cei care asigurau comenzile pentru șantier. Ultimele două proiecte, o barjă și o mică structură offshore au fost finalizate luna trecută.
Din 3 iunie, circa 80% dintre angajați urmează să fie trimiși în șomaj tehnic. Doar două, trei sute de oameni vor mai fi păstrați pe șantier.
Laurențiu Gobeajă, liderul Sindicatului Liber Navalistul: Este decizia angajatorului, nu este a acționarilor. Numai că nu știu dacă e doar o simplă coincidență. Lucrurile astea, șocurile astea le primim așa, în plex, unu după altul, sau chiar simultan. Teoretic, n-ar avea neapărat o legătură directă, dar evident, lipsa comenzilor, lipsa activității în șantier a determinat angajatorul să ia și o astfel de măsură pe care nici noi nu ne-o dorim, și evident că nici acționarii și nici angajatorul nu nu-și dorește să întrerupem activitatea, ci dimpotrivă.
Și a transmis și notificări, s-a adresat și Curții de Arbitraj de la Viena, ca să simplific punctul nostru de vedere, Damen vrea banii și vrea să plece, nu mai vrea să continue acest parteneriat și atunci rolul statului român, fiind acționar majoritar, este să preia managementul operațional. Având în vedere procedura de insolvență, se pot aloca fonduri de la bugetul de stat pentru plata indemnizațiilor de șomaj tehnic, pentru plata salariilor pentru o anumită perioadă.
Cererea de faliment nu este singura acțiune în instanță a Damen. Compania a mai dat statul român în judecată la Curtea de arbitraj de la Viena și cere despăgubiri pentru nerespectarea unor termeni contractuali de către guvern.
Olandezii au salvat șantierul în 2018 de la un posibil faliment, când au preluat participația de 51% a Daewoo. După negocieri intense au cedat gratuit 2% celuilalt acționar al șaniterului, statului român. astfel statul a devenit majoritar, însă înțelegerea prevedea că Damen se va ocupa de companie. Anul trecut, guvernul, prin schimbările la legea guvernanței corporatiste, a eliminat managementul olandez de la șantierul din Mangalia.
Relația cu statul român a fost tensionată pentru mult timp. Damen negocia preluarea cu Daewoo din 2017 și ajunsese la un acord prin care să preia pachetul majoritar pentru 26 de milioane de euro. Suma era mică dar șantierul era plin de datorii.
La începutul anului 2018, tranzacția este dată peste cap de guvernul Tudose, care din senin decide să își exercite un drept de preempțiune la șantierul naval. Statul nu avea nici puterea financiară, nici capacitatea de a asigura comenzi care să facă șantierul viabil, dar declara că vrea să cumpere. În final s-a ajuns la compromisul ca Damen să cedeze pachetul majoritar, dar să păstreze managementul. Olandezii au asigurat comenzi care au ținut în viață șantierul.
Preluarea s-a făcut în contextul în care se pregătea achiziția de corvete. Însă guvernul a ales în 2019 Naval Group din Franța care ar fi trebuit să construiască navele la șantierul de la Constanța. Proiectul a fost în moarte clinică până anul trecut, când s-a anulat rezultatul licitației. Conform procedurii, Armata ar fi trebuit să negocieze direct cu olandezii de la Damen. Era compania clasată pe locul al doilea, cu o ofertă de 1,25 de miliarde de euro. Însă Ministerul Apărării a anulat licitația cu totul. Susținea că nu avea bani pentru a acoperi diferența de preț. O diferență care era de doar 50 de milioane de euro!
Editor : Liviu Cojan