Comercianții de băuturi încă se mai pot înscrie în programul RetuRO. Cum se vor recicla 7 miliarde de ambalaje pe an în România
Comercianții români mai au la dispoziție o lună pentru a se înscrie în Sistemul de Garanție Returnare (SGR), administrat de RetuRO. Măsura vizează toți comercianții de băuturi (apă, sucuri, alcool) aflate în ambalaje primare nereutilizabile din plastic, sticlă sau aluminiu, cu dimensiuni între 0,1 și 3 litri. După data de 30 noiembrie, niciun astfel de produs nu mai poate fi pus pe piață fără sigla RetuRO.
Până în acest moment, s-au înscris în platforma RetuRO 62.734 din cei aproximativ 80.000 de operatori economici vizați, din toată țara.
Astfel, toți comercianții care comercializează băuturi din categoriile apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, în ambalaje primare nereutilizabile din plastic, sticlă sau aluminiu, cu dimensiuni între 0,1 litri și 3 litri, trebuie să se înregistreze în platforma SGR pentru a accesa următoarele etape ale programului:
1. Înregistrare pe www.returosgr.ro
2. Semnare contract
3. Setarea afacerii ca punct de returnare
RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. oferă pe toată perioada înscrierii asistență în sprijinul comercianților: informații complete pe site, webinarii explicative, call center.
Ghidul complet de înregistrare poate fi consultat aici.
Un call center este disponibil pe toată perioada înscrierii, la numărul de telefon: 021 207 00 09. Accesul la un operator este disponibil de luni până vineri între orele 09:00 - 18:00, cu excepția sărbătorilor legale.
De asemenea, sesiunile SGR, o serie de webinarii pentru producătorii, importatorii, comercianții de băuturi și reprezentanții Horeca din România, sunt disponibile gratuit pe această platformă și pot fi consultate în continuare, pentru o informare completă asupra sistemului, obligațiilor legale, a beneficiilor și a pașilor următori pentru înrolare.
Înregistrarea în baza de date SGR reprezintă o obligație legală prevăzută în Hotărârea de Guvern HG 12/2023.
Sistemul Garanție-Returnare nu poate funcționa fără implicarea operatorilor economici care comercializează băuturi ale căror ambalaje trebuie adunate și returnate. Orice planificare privind colectarea și returnarea ambalajelor în Sistemul Garanție-Returnare depinde de sprijinul operatorilor economici care plasează sau vând aceste băuturi ambalate. De aceea, înregistrarea pe platforma www.returosgr.ro, pentru cei care nu au finalizat încă această etapă, rămâne o prioritate pentru funcționarea Sistemului.
Ce este Sistemul de Garanție-Returnare
Sistemul de Garanție-Returnare, administrat de RetuRO, prin care ambalajele pentru băuturi vor fi recuperate și refolosite, va asigura trasabilitatea completă a deșeurilor de ambalaje de băuturi și va crea un impact major pe piața de reciclare din România. Sistemul e considerat esențial pentru atingerea țintelor de colectare și reciclare la care România s-a angajat în fața UE.
Astfel, prin acest proiect, se urmărește recuperarea și reciclarea a 7 miliarde de ambalaje de băuturi anual și include și o schemă de stimulare financiară în cazul returului ambalajelor de băuturi. În aceste condiții, se acordă o atenție specială logisticii și infrastructurii, cu 17 centre ReturRO la nivel național și circa 80.000 de retaileri.
Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) reprezintă, practic, un circuit complet pe care ambalajele din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri și 3 litri inclusiv, urmează să îl parcurgă pentru a fi recuperate și refolosite.
Colectarea ambalajelor de la consumatori poate fi făcută atât automat, cât și manual. Comercianților înscriși în Sistemul Garanție-Returnare li se recomandă să-și facă propria evaluare în ceea ce privește achiziționarea unui automat de preluare a ambalajelor de băuturi (RVM), din punctul de vedere al necesității și eficienței acestuia versus colectarea manuală.
După data de 30 noiembrie, orice cetățean român va plăti o garanție de 50 de bani atunci când cumpără o băutură cu eticheta SGR de la un comerciant.
După golirea ambalajului, acesta poate fi adus la oricare punct de returnare pus la dispoziția clienților de către comercianți. În schimbul ambalajului gol, consumatorul primește înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial (50 de bani), fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal și indiferent dacă respectivul produs se găsește sau nu în acel magazin, ori a fost cumpărat din altă locație.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News