Live

Virgil Popescu: A fost făcut un nou pas important pentru exploatarea gazelor din Marea Neagră

Data publicării:
Virgil Popescu, ministrul Energiei. Foto: Ilona Andrei/Inquam Photos

Un nou pas important pentru exploatarea gazelor naturale din perimetrul Neptun Deep, din Marea Neagră, a fost făcut odată cu semnarea declaraţiei ceremoniale de către Transgaz, OMV-Petrom şi Romgaz privind încheierea contractelor de transport al gazelor naturale, a scris joi, pe Facebook, ministrul Energiei, Virgil Popescu.

„Un nou pas important pentru exploatarea gazelor din Marea Neagră, din perimetrul Neptun Deep. Astăzi, alături de prim - ministrul Nicolae Ciucă, am participat la ceremonia de semnare a declaraţiei ceremoniale de către Transgaz, OMV-Petrom şi Romgaz privind încheierea contractelor de transport al gazelor naturale. Prin încheierea acestui contract se rezervă capacitatea tehnică necesară pentru preluarea gazelor în Sistemul Naţional de Transport, fapt care va permite valorificarea pe piaţă a gazelor naturale din zăcămintele din perimetrul Neptun Deep. (...) Îi încurajez pe cei de la Romgaz şi OMV - Petrom să accelereze procesul pentru a începe cât mai curând lucrările de exploatare. Pentru că ne dorim ca gazul românesc să fie folosit în casele românilor şi, totodată, să ne asigure independenţa energetică”, a scris ministrul pe pagina sa de Facebook.

El a subliniat că acest contract a fost încheiat pentru perioada septembrie 2026 - septembrie 2042. Conform unui comunicat al Transgaz, remis Bursei de Valori Bucureşti, crearea unei infrastructuri de transport care să facă legătura între gazele naturale disponibile la ţărmul Mării Negre şi coridorul BRUA reprezintă un proiect de importanţă deosebită pentru România în ceea ce priveşte securitatea energetică, iar semnarea acestor contracte este condiţia principală pentru dezvoltarea acestei infrastructuri, scrie Agerpres. 

„Vreau să subliniez faptul că ne aflăm, pentru a patra oară în tot atâţia ani, în faţa unui moment istoric pentru securitatea energetică regională şi pentru cea a României. După finalizarea cu succes a gazoductului BRUA-faza 1, după finalizarea cu succes a gazoductului Ungheni-Chişinău, după finalizarea lucrărilor care permit transportul internaţional al gazelor naturale în regim de reverse-flow la toate punctele de interconectare şi după începerea exploatării gazelor de la Marea Neagră din perimetrele de mică adâncime, acum suntem la linia de start a gazoductului TuzlaPodişor, gazoduct care va permite ca gazele naturale exploatate de către OMV Petrom şi Romgaz din Marea Neagră să ajungă în Sistemul Naţional de Transport şi, implicit, în fiecare localitate din România care are acces la reţeaua de gaze naturale. Transgaz este pregătită să construiască acest gazoduct în aceleaşi condiţii de siguranţă, eficienţă şi performanţă, pe care le îndeplineşte de fiecare dată, cu fiecare investiţie”, a declarat directorul general al Transgaz, Ion Sterian.

El a precizat că, începând cu data de 27 martie 2023, ar urma să fie predat amplasamentul către câştigătorul licitaţiei pentru execuţia lucrărilor de construcţie a gazoductului, care va dura până la 20-25 aprilie 2023, în funcţie de condiţiile meteorologice.

„Transgaz are în plan investiţii ambiţioase, tocmai pentru a putea să ne îndeplinim obiectivele(...). Suntem conectaţi şi suntem atenţi la toate oportunităţile de finanţare nerambursabilă pentru a nu creşte tarifele de transport al gazelor naturale, care implicit se regăsesc în preţul final al gazelor, pentru ca aceste investiţii să aibă cel mai potrivit mix de finanţare posibil. Pentru această investiţie strategică, Transgaz a depus o aplicaţie de finanţare din Fondul de Modernizare. Astfel, demonstrăm că niciun instrument de finanţare nerambursabilă nu rămâne nevalorificat, fiind atenţi cu capitalurile proprii ale companiei. Aşteptăm cu interes anunţul privind luarea deciziei finale de investiţii de către concesionarii perimetrelor off-shore din Marea Neagră pentru a putea semna ordinul de începere a lucrărilor la gazoductul Tuzla-Podişor”, a adăugat directorul general al Transgaz.

Directorul general al Romgaz, Răzvan Popescu, a precizat că semnarea contractului constituie una dintre condiţiile necesare implementării investiţiilor offshore şi a celor care vizează dezvoltarea infrastructurii de transport necesare pentru preluarea gazelor din perimetrul Neptun Deep.

„Semnarea contractului reprezintă un reper important în dezvoltarea proiectului Neptun Deep, documentul constituind printre altele una dintre condiţiile necesare implementării atât a investiţiilor offshore cât şi a celor care vizează dezvoltarea infrastructurii de transport necesar preluării cantităţilor de gaze naturale care vor fi produse în perimetrul Neptun Deep”, a spus Popescu, conform unui comunicat al Romgaz.

Christina Verchere, CEO OMV Petrom a subliniat că Neptun Deep este un proiect strategic pentru OMV Petrom şi a reiterat că decizia finală de investiţie este plănuită pentru jumătatea anului 2023.

„Astăzi am făcut un pas important împreună cu partenerii noştri. Credem că Marea Neagră are un potenţial semnificativ pentru producţia de gaze naturale, iar Neptun Deep este un proiect strategic pentru OMV Petrom şi pentru România. Este în centrul Strategiei noastre 2030 şi va avea un rol esenţial pentru securitatea energetică a României. Plănuim decizia finală de investiţie pentru jumătatea anului 2023, producţia urmând să înceapă în anul 2027”, a afirmat Verchere.

Potrivit unui comunicat al OMV Petrom, pe baza tarifelor de transport aplicabile la data curentă, valoarea contractului semnat cu Transgaz este estimată la 276 milioane euro.

Transgaz a precizat că proiectul, cu o valoare estimată în prezent la aproximativ 478 milioane euro (cu TVA), constă în construirea unei conducte de transport gaze naturale Tuzla- Podişor, în lungime de 308,3 km, care va face legătura între resursele de gaze naturale disponibile la ţărmul Mării Negre şi coridorul BRUA, astfel asigurându-se posibilitatea transportului gazelor naturale prin interconectările existente. Această conductă se va interconecta cu actuala conductă internaţională de transport gaze naturale T1. Conducta este telescopică, formată din două tronsoane: tronsonul I, Ţărmul Mării Negre-Amzacea, în lungime de 32,4 km, cu o capacitate tehnică de 12 miliarde mc/an şi tronsonul II, Amzacea-Podişor, în lungime de 275,9 km, cu o capacitate tehnică de 9 miliarde mc/an.

Proiectul „Conductă de transport gaze naturale Marea Neagră-Podişor” este cuprins în Planul de dezvoltare al Transgaz pe următorii 10 ani, este inclus pe lista de proiecte de interes comun ale UE şi a fost depus pentru finanţare prin Fondul de Modernizare.

Operatorul tehnic şi de sistem, SNTGN Transgaz SA, s-a pregătit din timp pentru acest proiect şi a semnat contractul de execuţie, lucrările urmând a fi demarate după luarea deciziei finale de investiţie de către concesionarii de perimetre off-shore din Marea Neagră, anunţată pentru jumătatea acestui an.

Transgaz a derulat şi finalizat cu succes procesul de capacitate incrementală pentru punctul de intrare/ieşire în/din SNT, ce urmează a fi creat în zona localităţii Tuzla, acolo unde gazele din Marea Neagră vor ajunge la ţărm, alocând o capacitate de 1.323.920.520 MWh pentru perioada 1 mai 2026 - 1 octombrie 2042, iar cele două companii, OMV Petrom SA şi Romgaz SA au ofertat cereri angajante de capacitate incrementală. Valoarea cumulată a angajamentelor solicitanţilor desemnaţi câştigători este de 2,82 miliarde lei.

OMV Petrom şi Romgaz, parteneri în proiectul Neptun Deep, şi-au exprimat dorinţa de a rezerva capacitate de transport al gazelor naturale extrase din Marea Neagră în cadrul etapei angajante a procesului de capacitate incrementală pentru punctul de intrare/ieşire în/din SNT, derulată de Transgaz şi au constituit o garanţie bancară de 88 milioane euro (câte 44 milioane euro fiecare) pentru a-şi rezerva capacitate pe conducta de transport gaze naturale pe care o va construi Transgaz în zona Tuzla.

Proiectul gazoductului Tuzla-Podişor este un proiect de dezvoltare naţională cu multiple beneficii pentru România, printre care: întărirea capacităţii de transport a SNT prin crearea unei porţiuni importante din viitorul sistem de transport gaze naturale; oferirea unei soluţii pentru transportul prin SNT a gazelor naturale ce urmează a fi exploatate din Marea Neagră; creşterea securităţii în aprovizionare cu gaze naturale a României şi Europei; diversificarea surselor de aprovizionare cu gaze naturale.

Editor : C.L.B.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

„Dezastru ecologic”. Putin spune că 40% din țițeiul transporat de petrolierele scufundate în zona Krasnodar s-a vărsat în Marea Neagră

Când ar putea fi gata cablul submarin de mare tensiune prin Marea Neagră care va lega UE de Azerbaidjan. Anunțul președintelui Aliyev

Un petrolier rusesc s-a rupt în două în timpul unei furtuni în Marea Neagră. „A avut loc o deversare de produse petroliere”

Cum răstălmăcește ambasada rusă un comunicat MapN despre pericolele la adresa României. Studiu de caz: minele din Marea Neagră

Partenerii noștri