Toate explicațiile despre cardurile de energie care se distribuie de azi. Cum se folosesc și ce pot face românii cu ele
Azi a început distribuirea cardurilor de energie. Dar în continuare oamenilor nu le e clar cum trebuie folosite. Pentru început poștașii vor bate la ușile românilor din 6 județe și București. Primele facturi vor putea fi plătite pe 20 februarie, după ce intră pe ele prima tranșă de bani, adică 700 de lei.
Ce spune ministrul Finanțelor, întrebat dacă vor crește taxele după alegeri: „Aș fi ipocrit să spun că această componentă va fi zero”
Ce se întâmplă cu facturile la curent din 2025
Cresc sau nu taxele? Anunțul ministrului de Finanțe, Marcel Boloș
Dăianu avertizează Guvernul: Sper să nu ajungem să plătim taxa prin inflație
Boloș se scuză pentru deficitul bugetar prin cheltuielile cu investițiile. Dăianu: „E o nerozie”
Boloș e nemulțumit după ultima vizită în piață
Boloș vrea militarizarea inspectorilor ANAF
Taxe suplimentare pentru concediile medicale
Bugetul pe 2024 a trecut rapid prin comisiile parlamentare
Ministrul Proiectelor și Investițiilor Europene, Marcel Boloș, a explicat la Digi24 cum se folosesc cardurile de energie și ce pot face românii cu ele.
Sunt 4 milioane de beneficiari ai acestei scheme de ajutor, adică 2,8 milioane de gospodării.
"Beneficiarii trebuie să rețină că acest card se va distribui la toată lumea, să aibă răbdare, sunt fondurile alocate în întregime ca această schemă să se poată implementa.
Există o îngrijorare a beneficiarului, că e prima utilizare a cardului de energie, dar, odată ce o operațiune a avut loc, cred că va fi ușor după aceea.
Așa a fost și la cardurile de alimente, a fost o noutate pentru toată lumea, dar iată că suntem la a 5-a tranșă. Primele luni au fost foarte grele și pentru minister, dar după ce oamenii s-au obișnuit, lucrurile au mers de la sine.
Va trebui să explicăm în permanență cum se poate folosi cardul de energie", a declarat Boloș.
Istoricul plăților se va putea urmări din 20 februarie din cont, beneficiarii vor ști ce plăți s-au făcut, unde, către ce furnizori.
Contul se va accesa cu ajutorul seriei de pe card.
A doua tranșă se va acorda în septembrie 2023 și se analizează dacă pentru această tranșă să se crească la 3.000 de lei plafonul de venit, a spus Boloș, care a precizat că e nevoie de o analiză în Coaliției și o discuție în prealabil cu Comisia Europeană.
Citește și: Cum se plătesc facturile la încălzire cu cardurile de energie
Cum se acordă ajutorul?
Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parțial). Ajutorul se acordă în două tranșe, a câte 700 lei fiecare.
Servicii/produse care se pot plăti: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.
Cum se utilizează?
Se pot plăti facturi curente sau restante, doar pentru locul de consum de la domiciliul beneficiarului. Cu un card se pot face mai multe plăți, către mai mulți furnizori, până la epuizarea sumei.
Plățile se fac prin mandat poștal. Nu se pot efectua mai mult de 8 plăți/loc de consum pe durata programului de sprijin.
Ajutorul nu se consideră venit și nu afectează: venitul minim garantat, alocația pentru susținerea familiei sau statutul consumatorului vulnerabil de energie.
Care sunt actele necesare pentru plată?
Trei documente se prezintă la poștaș, sau dacă nu se dorește la poștaș, la oficiul poștal de care aparține beneficiarul. Se mai poate apela la plata online a facturii, a precizat Boloș. El a adăugat că de săptămâna viitoare, poștașii vor avea cititoare pe care le vor folosi pentru citirea codului de bare de pe cardul de energie, apoi eliberează fiecărui beneficiar dovada servciiilor de mandat poștal. Poștașii sunt obligați să emită această dovadă.
Cele trei documente sunt:
- Cardul de energie (primit prin Poșta Română)
- Actul de identitate al beneficiarului (sau document de împuternicire și actul de identitate al împuternicitului)
- Factura (curentă sau restantă) ori alt document justificativ (înștiințare de plată din partea furnizorului SAU certificat de validare a datoriei din partea asociației de proprietari/locatari, în cazul plății încălzirii în sistem centralizat de termoficare)
Dacă beneficiarul are alt domiciliu decât cel scris pe cardul de energie: contractul de furnizare a energiei la domiciliul declarat + declarație pe proprie răspundere a beneficiarului, că utilizează ajutorul pentru domiciliul la care locuiește.
Cum se efectuează plata?
- La orice subunitate a Poștei Române SAU la poștașul care a sosit la domiciliul beneficiarului
- Se completează plata prin mandat poștal, către contul furnizorului de energie (ori al asociației de proprietari/locatari)
- Se primește dovada plății, pe care este scrisă suma rămasă după efectuarea plății, valoarea plății/plăților efectuate și furnizorul/furnizorii către care s-a efectuat plata.
Se poate retrage numerar de pe carduri?
Nu există această posibilitate. Scopul exclusiv pentru care pot fi acordate cardurile este pentru achitarea facturilor la energie.
Cardul nu poate fi vândut ori donat. Orice încercare de vânzare anulează cardul și atrage o amendă contravențională între 42.000-60.000 lei.
Plata altor produse/servicii decât cele pentru care este destinat cardul se pedepsește cu amendă contravențională între 4.500-6.000 lei.
Ce este certificatul de validare a datoriei?
Este un document emis de asociația de proprietari/locatari, pentru a certifica datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin față de asociația de proprietari/locatari, rezultată din furnizarea de energie termică în sistem centralizat.
Asociațiile de proprietari/locatari vor încheia protocoale de colaborare cu Poșta Română pentru a comunica conturile bancare și orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poștale emise prin utilizarea cardurilor de energie.
Beneficiarii de carduri care sunt racordați la alimentarea cu energie termică în regim centralizat, trebuie să solicite eliberarea acestui card de către Asociația de proprietari unde este înscris.
După ce îl primesc, pentru a achita factura la energie termică, trebuie să îl prezinte poștașului/oficiantului poștal împreună cu cartea de identitate și cardul de energie.
Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociația de proprietari/locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poșta Română.
Editor : G.M.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News