SNSPA: Studiile de gen promovează egalitatea de șanse și ajută la combaterea violenței casnice și a hărțuirii sexuale
Studiile de gen au dus la schimbări în societate și au dus la elaborarea unor politici sociale care să faciliteze echilibrul în familie, în carieră, care să ofere strategii pentru a combate violența casnică, hărțuirea sexuală și soluții pentru munca domestică, arată Școala Națională de Studii Politice și Administrative, ca reacție la proiectul de modificare a Legii Educației potrivit căruia referirile la identitatea de gen vor fi interzise în școlile și universitățile din România.
„Este regretabil faptul că subiecte importante, cu consecințe deosebite pentru societatea românească, se legiferează într-o manieră superficială, fără înțelegerea conceptelor și fără consultarea partenerilor sociali relevanți, în speță comunitatea științifică academică. Mai mult, activitatea mediului universitar a fost bruiată de ingerințe politice, încă o dată, actorii politici încălcând autonomia universitară”, arată SNSPA înr-un comunicat de presă.
Proiectul de modificare a Legii Educației care a trecut ieri de Senat, cameră decizională, prevede ca în toate instituţiile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale să fie interzis prozelitismul pe baza criteriului de sex şi a criteriului de gen. Inițiatorii nu au clarificat însă presupune exact „prozelitismul pe baza criteriului de sex, cât și a celui de gen”.
„Pe motivul existenței unui pericol real în sistemul de învățământ, fără a face vreo dovadă în acest sens, textul amendamentelor adoptate arată că cei care le-au propus nu înțeleg de fapt conceptele fundamentale pe care le folosesc. Acestea sunt, de altfel, uzuale în orice limbă: sex (bărbătesc sau femeiesc), pentru datul biologic și gen (masculin, feminin), pentru înțelesurile culturale și sociale ale diferențelor biologice. Pentru științele sociale însă, aplicarea acestui amendament înseamnă interzicerea unor concepte teoretice esențiale, utilizate în cercetare de către comunitatea științifică internațională”, arată SNSPA.
„Studiile de gen au dus la schimbări de optică în sociologie, filosofie, psihanaliză, medicină, istorie, economie. Evoluția studiilor de gen s-a materializat, în timp, în dezvoltarea cercetării în domeniu, a programelor de studii, dar a influențat și interacțiunile umane, oportunitățile de realizare profesională, opțiunile și deciziile personale, discriminarea în diferite domenii. Studiile de gen sunt esențiale pentru elaborarea politicilor sociale care să faciliteze echilibrul în familie, în carieră, care să ofere strategii pentru a combate violența casnică, hărțuirea sexuală și soluții pentru munca domestică”, potrivit comunicatului.
SNSPA arată că amendamentul votat ieri „reprezintă o încălcare flagrantă a autonomiei universitare”, în condițiile în care Parlamentul nu are niciun fel de atribuții să stabilească curricula în universități, nici pe cea din învățământul preuniversitar.
„Acest amendament desființează practic orice învățare, studiu și cercetare în privința discriminării de gen, orice proiect întemeiat științific care poate contribui la egalitatea de tratament și de șanse între femei și bărbați. Îl considerăm inacceptabil științific și profund antidemocratic.
Textul adoptat contrazice principiul constituțional al egalității de șanse (art. 16) și pe cel al libertății de exprimare (art. 30/1), Legea pentru prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare (137/2000), Legea egalității de șanse între femei și bărbați 202/2002. În plus, vine în contradicție cu o multitudine de acorduri internaționale la care România este parte semnatară, precum CEDAW (Convenția pentru Eliminarea Tuturor Formelor de Discriminare împotriva Femeilor a ONU, 1979) și cu legislația Uniunii Europene. Dacă s-ar aplica aceste amendamente, ni s-ar interzice să vorbim în instituțiile de învățământ despre Institutul European al Egalității de Gen, una dintre agențiile majore ale UE, la fel, despre cercetările și politicile europene în privința egalității de gen”, arată SNSPA.
„Nimeni nu are dreptul să manipuleze, îndoctrineze şi să educe dogmatic în interiorul spaţiului universitar (laic) şi, prin aceasta, să încalce dreptul studenţilor, cadrelor didactice sau cercetătorilor la obiectivitate în cunoaştere şi la formare ştiinţifică adecvată domeniului de studii”, se mai arată în comunicat.
Și Universitatea din București și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj au criticat proiectul de modificare a Legii Educației votat ieri de Senat.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News