REPORTAJ. Fără acest avion siguranţa traficului aerian din România ar deveni incertă
Are 11.000 de ore de zbor şi e alintat "Colorici". Nu-i nou şi nici mare. Este însă aeronava civilă cu cea mai mare densitate de aparatură din România. Verifică sistemele de dirijare folosite la aterizarea şi decolarea avioanelor pe aeroporturile din ţară. Controlează şi supraveghează din zbor funcţionarea tuturor mijloacelor de navigaţie aeriană. Știe exact dacă informaţiile transmise de controlorii de trafic sunt corecte. Problemele sunt rezolvate instant. Calibrează. Pentru că este singurul avion de calibrare din România. Dacă nu se ridică o săptămână de la sol, siguranţa traficului aerian devine incertă.
Rusia folosește cele mai mari avioane din lume pentru a-și retrage tehnica militară din Siria
Care sunt destinațiile la modă printre români pentru „day trip-uri”
Un avion a deversat în zbor carburantul, iar pe internet au apărut imediat teoriile conspirației
Avion prăbușit în Brazilia. Care ar putea fi cauza care a dus la tragedia aviatică
Un avion Boeing și-a pierdut o roată în timp ce decola de pe aeroportul din Los Angeles
Biletele de avion se vor scumpi din nou în această vară
Avionul care trebuia să aducă echipa națională în țară s-a stricat
Turbulențe puternice deasupra Atlanticului. Un pasager dintr-un avion a ajuns în compartimentul pentru bagaje, zeci au fost răniți
Panică la bordul unui Boeing 737 Max
Avionul e pregătit, cerul senin, vântul în parametri. Ariel Cojocea şi Cristian Pandele sunt piloţii comandanţi.
Raluca Brâulete: „Ei formează echipa care asigură liniştea tuturor avioanelor care decolează şi aterizează în România, ori sunt doar în tranzit”.
Ariel Cojocea - pilot comandant instructor: „Noi mai avem diferenţele noastre. Dar suntem ca o familie. Pentru că suntem un echipaj mic. Trebuie să facem echipă. Altfel nu se poate Suntem doi piloţi. Eu sunt aici de 7 ani. Eu sunt de 10. Biroul nostru este avionul.”
Raluca Brâulete – inginer: „Sunteţi la bordul navei civile cu cea mai mare densitate de aparatură din România. Suntem garanţia că semnalele radio din aer ghidează aeronavele la sol în siguranţă sau în tranzit, în spaţiul aerian al României. Nu îţi poţi permite nicio clipă de neatenţie. Urmărim toate semnalele din aer care au legătură cu aviaţia civilă şi nu numai. Nu toate ţările din Europa au o aeronavă proprie de calibrare. România, prin echipa care deserveşte aeronava de calibrare, a reuşit să ţină activitatea de mai mult de 20 de ani.”
Cristian Pandele - pilot comandant Beechcraft: „Zborurile de calibrare constau în verificarea periodică a mijloacelor de navigaţie de la sol. Prin intermediul acestui avion Beechcraft 350 care este preponderent folosit în toată lumea pentru zboruri de calibrare. Singurul din ţară. Dacă n-am exista noi, siguranţa navigaţiei aeriene ar fi periclitată, deoarece toate mijloacele de radionavigaţie după care se desfăşoară zborurile trebuie verificate la o anume perioadă de timp. Şi dacă nu se face această verificare, ele se pot deregla, să nu mai fie în parametri şi semnalul emis să nu se încadreze în toleranţele admise”.
Raluca Brâulete – inginer: „Toate semnalele de radio-navigaţie din aer sunt măsurate cu aparatura de aici. Aeronava are montate încă un set de antene, prin care recepţionează aceste semnale de radionavigaţie şi le analizează în amănunt. Toţi parametrii semnalelor sunt decodaţi prin acest aparat şi sunt măsuraţi.”
Raluca Brâulete – inginer: „Se măsoară parametrii semnalelor şi în cazul în care depăşesc toleranţele admise de normele internaţionale, trebuie făcute reglaje. Reglajele se fac în timpul zborului. Din cauza asta zborul este mai deosebit şi are un risc destul de ridicat. Reglajele se fac în timpul zborului şi chiar în timpul unei apropieri. Chiar în timp real. Şi e mai complicat. Pentru că dacă echipamentul reacţionează într-un anumit fel, aeronava fiind pe pilot automat urmează un semnal care e bun sau nu-i bun, cine ştie”.
Peste puţină vreme, „Colorici” va ieşi la pensie. Autoritatea Aeronautică Civilă a comandat un avion de nouă generaţie, tip Beechcraft 350 Super King Air, care va ajunge curând la baza din Băneasa.
Armand Petrescu – director general al Autorităţii Aeronautice Civile Române: „Practic, va fi un avion nou care va putea verifica din zbor noile proceduri satelitare, cât şi celelalte proceduri pe parte civilo-militară. De altfel este un întreg proiect de dezvoltare a Autorităţii Aeronautice Civile Române cu implicaţii directe asupra siguranţei zborului. Încercăm să aducem, să transformăm Autoritatea Aeronautică Civilă Română la nivel european. Noul avion de calibrare este o investiţie care, practic, este dezvoltată atât pe partea de aeroport cât şi pe partea de operatori aerieni, împreună cu Autoritatea Aeronautică şi cu provider-ul de servicii ROMATSA”.
Avionul de calibrare al Autorităţii Aeronautice Civile Române asigură și menține siguranța traficului aerian pe teritoriul României și Republicii Moldova.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News