Avertisment al Băncii Mondiale în legătură cu sistemul de învățământ din România
Aproximativ 83 la sută dintre şcolile din mediul rural nu fac performanţă şi tot de la sat sunt şi cei mai mulţi elevi care abandonează şcoala, peste 25 de procente. Cifrele apar în Raportul de Dezvoltare Globală pentru acest an realizat de Banca Mondială. Stimularea materială, speră Ministrul Educaţiei, îi va convinge pe elevi să meargă la şcoală, iar pe dascălii buni de la oraş - să se mute la ţară.
Paradoxul din Educație: Performanță în învățământul de stat gratuit, cu bani din donații
Care este legătura dintre studii și nivelul de trai
Bullying-ul începe încă de la grădiniță. Unul din cinci preșcolari este victima răutăților colegilor. „Copiii învață prin imitație”
20% dintre tinerii români nici nu învață, nici nu muncesc
Cum a ajuns Estonia să depășească chiar și Finlanda la testele PISA
România se confruntă cu unul dintre cele mai grave exoduri de creiere din lume
O profesoară din Focșani, în topul celor mai buni profesori din lume
Greva generală în școli continuă
De ce fac profesorii grevă acum
Raportul Băncii Mondiale arată că multe dintre şcolile din România nu fac performanţă, altfel spus elevii nu ştiu să rezolve probleme complexe.
„În România, contează foarte mult unde trăieşti. În zonele rurale, doar 1 % din şcoli au performanţe ridicate, iar 83 % au performanţe scăzute”, spune Tatiana Proskuryakova, country manager, Banca Mondială.
Raportul Băncii Mondiale arată şi că mulţi dintre angajatori spun că tinerii absolvenţi nu au competenţe practice, iar cei care au absolvit învăţământul profesional au competenţe învechite.
„De obicei dăm vina pe educaţie pentru anumite eşecuri din economie. Dar când pregătim tinerii şi îi trimitem pe o piaţă care nu are joburile respective, nu putem da vina pe sistemul de educaţie”, spune Halsey Rogers, coautor al Raportului Băncii Mondiale.
Probleme mari sunt şi în privinţa abandonului şcolar. Iar rezolvarea acestei probleme, spun reprezentanţii Băncii Mondiale, o reprezintă creşterea investiţiilor din educaţie.
„Aproape 27% dintre tinerii din zona rurală abandonează devreme şcoala, în timp ce în zona urbană, doar 6 %. Aceste diferenţe sunt cauzate de slaba finanţare a educaţiei. România investeşte cel mai puţin în educaţie faţă orice altă ţară din UE, ceea ce face ca ţării să îi fie foarte greu să concureze cu altele”, spune Tatiana Proskuryakova.
Mai exact, doar 3,1 la sută din PIB a mers anul acesta către educaţie, în timp ce UNESCO recomandă ca finanţarea să fie între 4 şi 6 procente, pentru obţinerea de performanţe.
„În anul 2017, 18,1% dintre tinerii cu vârsta între 18 si 24 de ani se aflau în situaţia de a fi părăsit prematur sistemul de educatie, finalizand cel mult învăţămantul gimnazial. Suntem datori să facem intervenţii rapide pentru a avea efect într-un an, 2 sau 3”, spune Valentin Popa, ministrul Educaţiei.
În acest sens, ministrul Educaţiei a anunţat că pregăteşte un proiect în valoare de 400 de milioane de euro astfel încât elevii care vin frecvent la ore să fie recompensaţi, iar profesorii de la oraşe să fie plătiţi cu ora pentru cursurile predate în şcolile din mediul rural. Tot din aceşti bani vor fi modernizate şi laboratoarele din şcolile de la sate.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News