Vămile din vest şi nord-vest | Clădiri vechi, aglomeraţie şi lipsa investiţiilor
Punctele de frontieră din vestul ţării sunt de cele mai mult ori adevărate întoarceri în timp; în anii '90, într-o Românie cenuşie, în care mizeria şi delăsarea erau cuvinte de ordine. Investiţiile în aceste vămi lipsesc cu desăvârşire, iar statul pare să aştepte momentul izbăvitor: intrarea în spaţiul Schengen.
Șoferii care conduc agresiv pot fi reclamați online începând de astăzi
Șoferul elvețian autointitulat „nepotul lui Dracula” a fost arestat preventiv
Un polițist sare din mașină și lovește cu pumnii și picioarele un șofer
Momentul în care mai mulți șoferi ridică bariera cu mâna și traversează calea ferată
Explicațiile ministrului Sănătății despre testele antidrog
Ciolacu susține OUG antidrog
Un șofer a scăpat controlul mașinii și s-a izbit de un indicator în zona unde tocmai fusese instalat un limitator inteligent de viteză
Șofer filmat pe contrasens pe autostrada Sibiu-Cluj
Șoferii ar putea fi amendați pe baza filmărilor făcute de alți șoferi. Există o singură condiție
Călătorii care intră în ţară prin Vama Borş au parte de o privelişte dezolantă. În punctul vamal nu s-au mai făcut de mult timp investiţii serioase, iar unele clădiri au rămas în paragină. Este şi cazul spaţiului în care erau reţinute şi controlate maşinile suspecte.
Nici rampa pe care erau urcate autoturismele cu probleme nu mai este acum funcţională. Construcţiile din beton răsar în faţa turiştilor imediat ce aceştia intră în ţară. Şi nu sunt singurele exemple de acest fel.
"Acest post de control a fost lăsat de izbelişte. A început să îl mânânce rugina, iar geamul este spart", a observat Claudiu Mihuţ, jurnalist Digi24 Oradea.
Imediat după zona de control, pe partea dreaptă, călătorii pot opri la casele de schimb valutar sau să-şi cumpere vignete. Însă nu pot trece cu vederea mizeria din zonă, gropile din asfalt şi lipsa locurilor de parcare.
"Gropile astea sunt de când e lumea (...) şi tot aşa vor rămâne."
"Este o imagine a ţării, o poartă a ţării care lasă impresii bune sau rele. Acum cred că suntem la mijloc, deci trebuie să se investească aici."
Probleme sunt şi pe sensul de ieşire din ţară. Camionagiii formează cozi uriaşe, în care stau cu orele, după ce autorităţile maghiare au înăsprit de anul trecut controalele la intrarea în Ungaria.
"Vreo şapte ore am stat. Enorm ne încurcă, dar se formează zilnic astfel de cozi."
"Sunt zile cu trei, patru, cinci ore în care lejer se stă atât. Este foarte mult, pentru că programul meu de condus este de nouă ore într-o zi."
Numai în această săptămână în punctele de frontieră din Arad şi Bihor au fost verificate aproximativ 10.000 de camioane.
"ITPF Oradea a alocat personal pentru acoperirea tuturor liniilor în punctele de trecere a frontierei cu Ungaria, însă numărul de linii care pot fi deschise este limitat de numărul de poliţişti repartizaţi de către Poliţia ungară", a declarat comisarul-şef Laura Bondar, purtătorul de cuvânt al ITPF Oradea.
Recomandări ale Poliţiei de Frontieră: "Poliţia de Frontieră recomandă în continuare participanţilor la trafic tranzitarea tuturor punctelor de frontieră existente la graniţă deschise tranzitului de mărfuri, astfel încât să se preîntâmpine apariţia suprasolicitărilor doar a unora dintre acestea, într-un timp foarte scurt. În acest sens, Poliţia de Frontieră Română a dezvoltat aplicaţia on-line şi pentru autovehiculele de mare tonaj care este disponibilă pe pagina de internet politiadefrontiera.ro.
Această aplicaţie on-line prezintă o medie a timpilor de aşteptare în punctele rutiere de trecere a frontierei pentru anumite intervale de timp. Timpii de aşteptare sunt actualizaţi în timp real, fapt ce ajută utilizatorul să-şi reconfigureze traseul către un punct de frontieră ce înregistrează valori de trafic scăzute."
Ore în şir, la coadă, se stă și în județul Satu Mare, la granița României cu Ungaria.
"În Vama Petea, mașinile de mare tonaj au la dispoziție o singură arteră pe sensul de ieșire din țară. De la începutul anului și până în prezent, pe-aici au trecut aproape 22 de mii de camioane, ceea ce înseamnă o medie de peste 300 de tiruri/zi", a relatat Izabela Jurasko, jurnalist Digi24.
Din cauza infrastructurii, șoferii se plâng că pierd timp și bani. Gabriel Pocol tranzitează vama Petea săptămânal. Povestește că, dacă de regulă petrece câte 4-5 ore la rând pentru a ieși din țară, s-a întâmplat să aștepte chiar și de două ori mai mult.
"Am ajuns după-masa la ora 3 și am plecat dimineață, pe la vreo 2 sau 3. Se adună oboseală, în primul rând, pentru că te obosești mai tare ca și cum ai conduce 9 ore. Să stai pe loc și să te tot miști 10m, 15 m. Ți se termină programul, nu mai poți să mergi", spune Gabriel Pocol.
Şoferii spun că, pe lângă infrastructura deficitară, vina pentru timpii lungi de așteptare o poartă și autoritățile de frontieră din statul vecin.
"Ungurii nu prea lucrează. Românul lucrează, dar ungurul nu prea. Dai actele și aștepți 10 minute la un camion. Ar putea să dea pe 2 rânduri: care sunt goi pe o parte și care sunt încărcați, pe alta, dar nu vor."
În plus, controlul se prelungește în cazul șoferilor de camioane care provin din statele non-UE.
"Depinde de pașaport. Cine vine cu pașaportul din Uniunea Europeană trece mai repede. Care vine cu pașaportul acesta, îi socotește zilele, ceea și ceea", spune un șofer de tir din Republica Moldova.
Poliţiştii de frontieră le recomandă şoferilor să folosească aplicaţie online pentru a vedea din timp unde se aşteaptă cel mai mult la trecerea graniţei.
Reporteri: Claudiu Mihuţ, Izabela Jurasko
Operatori: Constantin Gheorghiţă, Kristian Kosa
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News