Ce trebuie să faci când copilului tău nu-i place matematica
Matematica este obsesia multor părinți. Psihologii atrag atenția că s-ar putea să nu fie nici vina profesorului, dar nici a copilului pentru notele mici. Asta pentru că nu toți au înclinație naturală pentru cifre sau calcule. Pe de altă parte, este important ca baza gândirii matematice să se pună în primii ani de viață, nu când ajung la școală.
Un liceu de informatică din București formează olimpici internaționali
"Cât face 550 împărțit la 2"
Lotul olimpic de matematică a revenit în țară
Rețeta succesului la matematică
Șase elevi de liceu, olimpici la Matematică, îi vor pregăti gratuit pe colegii lor pentru Evaluarea Națională
Răsturnare de situație: șoferul din Argeș care a intrat cu mașina în pietoni e acuzat de tentativă de omor. Ce au descoperit polițiștii
O familie întreagă a pierit pe „Drumul morții”, la Suceava: a intrat cu mașina într-o cisternă și a luat foc. Imaginile tragediei
Zeci de copii la spital, după ce s-au jucat cu petarde și artificii. Medicii trag un semnal de alarmă: „Rămân cu sechele pe viață”
Vasile Bănescu: „Patriarhul Daniel nu are nicio simpatie pentru extremism. Detestă populismul”. Ce spune despre preoții „propagandiști”
Monica Bolocan, psiholog clinician de copii, explică cum putem să-i ajutăm pe cei mici să iubească matematica.
"Bazele matematicii se pun încă din perioada preșcolară, începând de la 2 ani, 2 ani și jumătate, după ce copilul vorbește și ce înseamnă bazele matematice, înseamnă achiziționarea conceptelor de bază, de cantitate, mărime, spațiu, timp, care stau la baza conceptelor ulterioare.
Tot ce învățăm la școală ulterior se bazează pe aceste achiziții fundamentale care au loc în primii 6 ani de viață. Observăm că, de exemplu, copilul nu știe să spună care este mai mare, care este mai mic. Ne referim de exemplu la obiecte, la grămăjoare de jucării sau unde sunt mai multe, unde mai puține. Mai târziu, pe la 5 ani, îi este greu să facă relația dintre număr și cantitate. Văd un grup de obiecte, de jucării, și să spun că sunt două sau trei.
Semnele dificultăţilor la matematică
Este usor de observat că nu stăpânește niște noțiuni de bază, simple, elementare, care să îl ajute să înțeleagă matematica ulterior. Ce mai observăm: nu îi plac jocurile de tip puzzle, lego, care se bazează foarte mult pe acele funcții cognitive importante în matematică. Acesta este un semn foarte clar că, în viitor, este posibil ca el să aibă dificultăți la disciplina matematică.
Copiii şi matematica, o ecuaţie cu multe necunoscute
Mai observăm la alții că nu înțeleg conceptele de spațiu și timp, încurcă dreapta și stânga, nu înțeleg noțiunile de ieri, mâine, azi, nu așază evenimentele într-o ordine cronologică corectă, sunt semne că ceva, niște funcții cognitive specifice foarte importante în matematică nu funcționează cum trebuie și atunci este bine ca părinții să observe aceste lucruri și să intervină din timp, astfel să se pună corect bazele gândirii matematice. Ulterior, la școală, va fi foarte greu ca acel copil să compenseze aceste lipsuri într-un ritm suficient de rapid astfel încât să facă performanță.
Jocuri care pun bazele matematicii în copilărie
Se fac joculețe specifice vârstei de înțelegere a acestor concepte: ne jucăm cu grămăjoare de biluțe și estimăm unde sunt mai multe, unde mai puține, din cubulețe lego facem mai multe construcții și, la fel, numărăm, le așezăm în ordine, le sortăm pe diverse categorii, vorbim despre poziții relative, de exemplu, nu numai drepata stânga, dar deasupra, lângă, sub, copilul să înțeleagă că lucrurile pot fi privite din perspective diferite și că de oriunde le-am privi ele sunt la fel.
Toate aceste metode concrete, practice, ajută la construirea conceptelor de bază. Ulterior, prin repetiție, copilul le internalizează și devine capabil la nivel mental să facă aceste lucruri, nu mai are nevoie de socotitoare sau de degete ca să socotească."
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News