Renumitul parmigiano reggiano din Italia, ingredientul preferat pentru finisarea bolurilor cu paste și salate, este una dintre cele mai contrafăcute brânzeturi din lume. Acum, producătorii săi au găsit o nouă modalitate de a răspunde falsurilor: prin adăugarea de microcipuri, informează The Guardian.
Aceasta este și cea mai recentă inovație a Consorțiului Parmigiano Reggiano (PRC), asociația care supraveghează producția, care încearcă de un secol să lupte împotriva imitațiilor mai ieftine care nu respectă cerințele stricte de producție.
Brânza, cu o istorie care ajunge până în Evul Mediu, a câștigat prestigiosul statut de denumire de origine protejată (DOP) al UE în 1996. Conform acestor reguli, parmigiano reggiano, singurul fel de brânză care poate fi numită parmezan în Europa, trebuie să fie produsă în o mică parte din nordul Italiei, inclusiv în provinciile Parma și Reggio Emilia.
În plus, roțile de brânză, care cântăresc în medie 40 kg trebuie să fie maturate timp de cel puțin 12 luni, într-o zonă de munte și sunt testate de experți la doi ani de la producție pentru a se asigura că sunt ceea ce trebuie.
Statutul DOP presupune reguli stricte de producție
Statutul DOP este acordat produselor alimentare „produse procesate și preparate într-o anumită zonă geografică, folosind un know-how recunoscut” și acoperă șampania franțuzească, vinul de Porto portughez și uleiul de măsline kalamata din Grecia.
Având în vedere regulile stricte în obținerea certificării, astfel de delicatese se vând de obicei la prețuri mai mari, ceea ce o face ca aceasta să fie o piață atrăgătoare pentru imitatori. Într-adevăr, PRC estimează că vânzările globale anuale de brânză contrafăcută ajung la aproximativ 2 miliarde de dolari, nu departe de cele ale produsului autentic, care a atins un record de 2,9 miliarde de euro anul trecut.
Producătorii au încercat cele mai moderne metode de autentificare, microtranspondere de mărimea unui grăunte de sare, introduse în etichetele de pe coaja a 120.000 de roți de parmigiano reggiano. Microcipurile sunt sigure pentru alimente, dar este puțin probabil să fie consumate, având în vedere locația lor în pielea tare a brânzei, care este făcută din cazeina proteică a laptelui.
Chipurile funcționează ca etichete alimentare de lungă durată, care pot fi scanate și care permit consumatorilor să-și urmărească produsul până la locul de proveniență. Fabricate de compania americană p-Chip Corporation, acestea sunt încorporate direct într-o etichetă cu cod QR și funcționează ca „ancore digitale mici pentru articole fizice”, potrivit companiei.
Deși au mai fost luate măsuri, produsele contrafăcute continuă să apară
„Luptăm în continuare cu metode noi”, a declarat Alberto Pecorari, din PRC, pentru Wall Street Journal. „Nu ne vom da bătuți.”
Noul mod de urmărire a brânzei a apărut printr-un parteneriat între PRC, p-Chip și producătorii olandezi și francezi de brânză Kaasmerk Matec.
În ciuda faptului că s-a declarat „brânză unică și inimitabilă”, potrivit PRC, marca anterioară de origine nu a fost suficientă pentru a evita unele contrafăcute. În cadrul acestui sistem, toate roțile de brânză, făcute din 550 de litri de lapte, purtau o bucată de cazeină cu un cod alfanumeric unic și secvenţial. Funcționând ca o carte de identitate, codul a alcătuit un model de puncte distinctiv care era desfășurat în jurul roții și includea luna și anul de producție.
Noile microcipuri reprezintă cea mai recentă etapă din istoria brânzei, care datează de mai bine de o mie de ani, când a fost concepută de călugării benedictini și cistercieni în căutarea unui produs alimentar de lungă durată.
Producătorii speră ca noile tehnologii să îi ajute să oprească falsurile
Producătorii cred acum că este nevoie de noi tehnologii, într-un moment în care exporturile de parmezan către piețele internaționale sunt în creștere, cu aproape jumătate din producția de anul trecut depășind granițele Italiei.
Digitalizarea procesului de urmărire a fost concepută pentru a „transmite valoarea produsului nostru la nivel global și să-l distingă de produsele similare de pe piață care nu îndeplinesc cerințele noastre stricte pentru producție și zona de origine”, a declarat președintele PRC, Nicola Bertinelli.
Amenințarea produselor contrafăcute a apărut pentru prima dată după primul război mondial, când a apărut pe piață o imitație sud-americană numită reggianito, care fusese creată de emigranții italieni în Argentina.
Anul trecut, PRC a reușit să blocheze gigantul alimentar american Kraft Heinz de la înregistrarea mărcii „Brânză parmezan Kraft” în Ecuador și a salutat aceasta ca fiind o victorie notabilă, având în vedere că statutul DOP al UE nu este recunoscut peste tot în afara Europei.
Editor : M.I.