Un dezastru ecologic stă să izbucnească în Polonia. „Nu avem timp de pierdut”

Data publicării:
258

O bombă ecologică ticăie în adâncurile Mării Baltice, în cala unui petrolier scufundat în al Doilea Război Mondial.

În timpul conflagrației mondiale, petrolierul Franken alimenta cu combustibil marina nazistă care opera în largul Mării Baltice. Cu o capacitate de până la 10.000 de tone, nava-cisternă a fost lovită de torpile rusești și s-a scufundat lângă Peninsula Gdansk, în apele Poloniei, pe 8 aprilie 1945, relatează Deutsche Welle.

Nu întreaga cantitate de combustibil s-a pierdut în urma atacului. Multe butoaie au rămas întregi, însă nu pentru mult timp, atrag atenția ecologiștii.

După război, dreptul internațional a pus pe umerii Poloniei responsabilitatea de a scoate din adâncuri epava, însă recuperarea petrolierului s-a dovedit a fi neprofitabilă. „Pur și simplu, au lăsat acolo epava, din moment ce nu stătea în calea nimănui”, spune Benedykt Hac, de la Institutul Maritim din Gdansk.

Numai că indiferența autorităților poloneze în toate deceniile care au urmat a fost ca o ruletă periculoasă al cărei deznodământ ar putea veni în orice moment. Este doar o chestiune de timp până când Polonia se va trezi în miezul unui dezastru ecologic, susține expertul.

Cel mai recent raport despre starea epavei indică faptul că la bord se află 3.136 de metri cubi de combustibil, adică restul de 40% din cantitatea totală. Datorită „bunei inginerii germane”, multe dintre butoaie sunt încă intacte. Numai că nici măcar inginerii nu pot împiedica fizica să își facă treaba: în speță, eroziunea.

Apa sărată din Baltică corodează nu doar metalul butoaielor, ci al întregii epave, care s-ar putea surpa în ea însăși, cauzând fisurarea în lanț a recipientelor din cală. Consecințele asupra mediului sunt lesne de înțeles, subliniază Benedykt Hac.

Specialistul spune că el și colegii săi se luptă de ani de zile cu morile de vânt, încercând să obțină ajutorul financiar necesar pentru a aduce la suprafață încărcătura petrolierului.

Cât ar costa operațiunea? Costul de recuperare a butoaielor: 8 milioane de euro. Neutralizarea încărcăturii: 20 de milioane de euro.

Până acum, fondurile primite nu au ajuns decât pentru examinarea epavei și elaborarea unui plan de acțiuni.

„Nu avem timp de pierdut!”, exclamă Peter Torkler, directorul Baltcf (Baltic Sea Conservation Foundation).

„Totul este să rupem această tăcere!”, atrage atenția Tokler.

În iulie, ministrul polonez al Transporturilor, Marek Grobarczyk, a înființat o echipă specială pentru rezolvarea acestei probleme, dar așteaptă și o finanțarea din partea Uniunii Europene pentru operațiunea de recuperare a combustibilului.

„Epavele sunt o problemă, fiidncă sunt cu miile pe fundul mărilor”, mai spune directorul Baltcf.

 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri