Industria modei a devenit una dintre cele mai mari surse de poluare ale planetei. Cele mai noi studii și rapoarte arată că industria modei a ajuns să polueze chiar mai mult decât toate zborurile internaționale și transporturile maritime la un loc. În prezent, aproape 90% din fibrele textile provenite din haine și articole de îmbrăcăminte este ori incinerat, ori trimis la groapa de gunoi. Practic, peste 2.000 de haine sunt aruncate la gunoi în fiecare secundă.
„Responsabil” pentru această poluare este așa-numitul concept de „fast fashion” - îmbrăcămintea la modă, ieftină și produsă în masă, inspirată în special din cultura celebrităților și a vedetelor media și transpusă rapid în articolele vestimentare ale marilor branduri.
Astfel, pe măsură ce consumatorii din întreaga lume cumpără tot mai multe haine, piața articolelor ieftine e într-o continuă creștere, ceea ce duce, în cele din urmă, la poluarea mediului înconjurător.
În acest moment, conform ONU, industria modei este responsabilă de aproape 10% din totalul emisiilor de carbon - mai mult decât emisiile de carbon produse simultan de industria aeronautică și transporturile maritime.
Deșeuri textile abandonate pe o plajă lângă Accra, Ghana. Foto: Profimedia Images
Practic, în prezent se produc mai multe haine ca niciodată, mai exact 80 de miliarde de articole vestimentare fabricate anual. Rezultatul: clienții magazinelor de modă cumpără tot mai mult și ajung să poarte tot mai puțin hainele cumpărate, care ajung apoi într-un timp scurt la groapa de gunoi.
20 de tone de apă sunt folosite pentru fabricarea unui kilogram de bumbac
Industria textilă este, de asemenea, responsabilă pentru 20% din poluarea apelor. Astfel, la fabricarea nylonului se emite oxid de azot, un gaz cu efect de seră de 300 de ori mai puternic decât dioxidul de carbon.
În plus, atât nylonul, cât și poliesterul (care se regăsește în circa 60% din articolele vestimentare) se degradează la spălare și provoacă acumularea de materiale microplastice în apă.
Bumbacul folosit în industria modei folosește aproximativ 2,5% din totalul suprafețelor agricole de pe glob. Pentru fabricarea unui kilogram de bumbac sunt folosiți 20.000 de litri de apă.
Fenomenul „fast fashion” a făcut ca industria modei să devină unul din marii poluatori ai planetei. Foto: Profimedia Images
De asemenea, procesul de vopsire a fibrelor textile este considerat a fi a doua cea mai mare sursă de poluare a apelor din lume, în condițiile în care apa rămasă în urma vopsirii este de cele mai multe ori deversată în râuri și alte surse de apă potabilă. 43 de milioane de tone de diverse chimicale sunt folosite anual în acest proces.
În cazul României, conform statisticilor, românii cumpără în prezent cu 60% mai multe haine decât la începutul anilor 2000.
Cum poți fi la modă în mod „responsabil”
O soluție pentru reducerea poluării și de contracarare a fenomenului „fast fashion” este conceptul opus, de „modă responsabilă”.
Soluțiile ecologice sunt, în acest caz, folosirea și încurajarea purtării de haine second hand sau chiar închiriate (pentru anumite ocazii).
Piața hainelor second hand a depășit deja valoare de 100 de miliarde de dolari pe an.
De asemenea, este încurajată folosirea de haine și articole vestimentare alcătuite din materiale sustenabile care să nu producă poluare și să protejeze, astfel, mediul înconjurător. Marile branduri încep să folosească tot mai des articole din materiale reciclate sau fibre organice.
Pe lângă brandurile populare, s-a format deja o nișă specifică de mărci și designeri care s-au specializat exact în conceptul de „modă sustenabilă” și care promovează articole vestimentare din țesături organice, naturale și biodegradabile, care folosesc coloranți netoxici
Una dintre cele mai simple soluții pentru a fi „la modă” și a fi, în același timp, „responsabil” față de mediul înconjurător ține de următorul sfat: verifică-ți dulapul înainte de a te decide să mergi la cumpărături pentru a lua ceva „nou”. Designerii vestimentari atrag atenția că în orice garderobă pot exista articole de îmbrăcăminte „atemporale” sau care pot reveni oricând la modă după câțiva ani.
Sfatul următor: verifică magazinele de artizanat, vintage sau de articole second-hand, înainte de a merge la cumpărături „la mall”.
În cazul în care te decizi, totuși, să cumperi ceva nou, verifică materialele din care sunt alcătuite hainele și asigură-te că acestea sunt naturale și conțin cât mai puțin (spre deloc) plastic.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 143 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.