Zi de zi, angajaţii unei firme de colectare de cauciucuri primesc anvelopele pe care alţii le aruncă.
„Rotița așa începe. Noi, ca și colectori autorizați, trebuie să le colectăm de la generatorii de deșeuri, le selectăm pe categorii, după care le trimitem spre distrugere, să încheiem circuitul lor din natură”, explică Răzvan Toderaș, administratorul firmei de colectare a anvelopelor.
Anvelopa urmează să primească un alt drum, va fi trimisă spre reciclare. Adică, la doar câțiva kilometri distanță de depozit.
Pentru o fabrică din Timișoara, reciclarea anvelopelor înseamnă transformarea acestora în materie primă pentru combustibil.
Puțini sunt însă cei care știu că anvelopele pot pune o mașină în mișcare şi altfel.
„Ne dorim să realizăm și un alt tip de reciclare materială, nu strict partea termoenergetică sau de incinerare și coincinerare. Există și multe alte operații de reciclare materială pentru aceste tipuri de deșeuri, care sunt mult mai sustenabile și mult mai eco-friendly”, spune Antonina Paflea, eco manager industrial.
Procesul este unul cât se poate de simplu. Cauciucurile sunt tăiate și introduse într-un cuptor imens, unde fierb timp de 24 de ore. Vaporul rezultat este apoi trecut printr-un sistem de răcire. Iar rezultatul: aproximativ 750 ml de lichid maroniu.
Poate fi comparat cu petrolul, atât din punct de vedere al aspectului, cât și al proprietăților spun specialiştii.
„Substanța care rezultă se colectează în cisternă, după care merge la rafinării. Și rafinăriile îl pot transforma în ce doresc ei, adică combustibil, motorină, benzină”, spune Angelică Zdrafu, director tehnic.
Metoda a fost importată din Asia, unde este folosită frecvent. Producerea substanței necesită timp. Este nevoie de o zi și o noapte dar și de 10 tone de cauciuc pentru a produce 4.000 de litri de reziduuri pentru combustibil. Reprezentanții rafinăriei nu vor însă să spună și câți litri de combustibil obțin din această cantitate.