Cei care l-au creat spun că nu sunt mulţi roboţi în lume care să-i semene lui „Vasilică”. Şi asta pentru că, spre deosebire de fraţii săi din alte armate, el nu are nevoie de o conexiune cu cablu sau de o navă de asistenţă care să-l ghideze permanent.
Ovidiu Radu, cercetător-şef al secţiei de platforme navale: „Vehiculul nu este autonom, nu ia decizii singur, noi îl programăm, merge pe un traseu prestabilit de noi şi e un traseu care ţine cont de performanţele de descoperire ale senzorilor.”
Aparatul poate detecta submarine, mine sau alte pericole subacvatice aflate la o adâncime maximă de 200 de metri.
Robotul subacvatic este simplu şi a fost realizat în totalitate de români, cu tehnologie românească. De aici şi costurile mai mici de producţie comparativ cu alte state care au dezvoltat astfel de tehnologii.
„S-a investit în acest vehicul circa 100.000 de euro. Pe piaţa internaţională există vehicule asemănătoare, dar preţurile sunt de circa trei-patru ori mai mari. Colegii mei s-au gândit că prima zi a anului este cea de Sfântul Vasile şi l-au numit „Vasile”. Sper să fie de bun augur”, a declarat Georgică Slămnoiu, comandantul Centrului de Cercetare Ştiinţifică al Forţelor Navale.
Proiectul a fost dus la capăt de cei 25 de specialişti de la Centrul de Cercetare Ştiinţifică al Forţelor Navale. Pe lângă aparatul de detecţie a riscurilor submarine, cercetătorii au realizat şi un laborator hidroacustic unic în ţară, menit să analizeze sunetele subacvatice.
În viitor, cercetătorii forţelor navale au în plan retehnologizarea celebrului submarin Delfinul, care stă la cheu din 1996.