Au trecut trei săptămâni de când o navă cu 14 mii de oi la bord s-a răsturnat în Portul Midia. Nici până acum autorităţile nu au reușit să îndepărteze pericolul biologic, iar vasul cu cadavre de animale încă se află eșuat în Marea Neagră. Autoritatea Navală colaborează cu două firme, care vor lua cadavrele şi le vor incinera. Operaţiunea este, însă, una de durată, iar până atunci persistă riscul unor ameninţări pentru sănătatea publică, inclusiv antraxul, o boală infecţioasă mortală.
Cadavrele oilor rămase închise de atâta timp pe nava răsturnată pot deveni un pericol nu numai pentru viața marină, ci și pentru oameni.
Răzvan Popescu Mireceni, biolog, explică: „Având în vedere că este o incinta închisă, cu un corp de apă de un volum destul de redus, chiar dacă vorbim despre un port, și o cantitate de masă organică aflată inevitabil în descompunere, aceasta poate să ducă în câteva săptămâni la un fenomen de anoxie, dispariție a oxigenului în zona respectivă, și acest fenomen este însoțit de mortalitatea tuturor vietăților marine din corpul de apă respectiv. Felicit autoritățile care patrulează și culeg cadavrele care pot ajunge pe țărm. Pe orice cadavru se pot dezvolta culturi bactriene, inclusiv și cele de tipul antraxului, care ar putea reprezenta o amenințare pentru sănătatea publică”.
Zilnic o navă controlează zona și în cazul în care cadavrele ies din navă și ajung în mare, scafandrii vin și igienizează zona. Misiunea nu este însă deloc uşoară.
„La fiecare solicitare a Administrației Portuare, când animalele sunt în interiorul portului în plutire sau în jurul navei, ne prezentăm cu o echipă de scafandri, echipați corespunzător pentru vremea care este răcoroasă și recuperăm animalele pe rând din apă și le aducem către cheu să fie duse spre incinerator. Din cauza timpului care a trecut peste ele, sunt deja într-o stare de putrefacție și destul de urât mirositoare”, povestește Ilie Jeciu, scafandru.
În paralel, activiştii de mediu se confruntă cu o altă problemă. Nu au găsit varianta prin care să poată da animalele spre adopție.
„Situația e aceeași. Avem 180 de berbeci care au supraviețuit, pentru că, să fie clar pentru toată lumea, sunt berbeci, nu oi, pentru care în momentul de față nu se cunoaște proprietarul. Ei sunt cazați în ferma de unde au plecat, ferma unui cetățean arab, în apropiere de portul Midia, de atunci”, a relatat Kiki Bărbuceanu, președintele ARCA.
„Animalele sunt monitorizate zilnic, situația îmbarcării animalelor cu destinația Midia și situația vapoarelor din portul Midia. Pentru că acțiunile pe care le-am luat noi sunt o dată, pentru identificarea posibilităților legale de adopție a acestor animale, dar și pentru a preveni pe viitor astfel de situații și de aceea am intensificat controalele, atât în fermele de origine, cât și în portul Midia. S-au suplimentat efectivele de medici veterinari, atât la origine, cât și la îmbarcare”, a precizat la Digi24 Adina Ciurea reprezentantă ANSVSA.
Ministrul Sănătăţii şi cel al Mediului au vorbit și ei, de la Iași, despre impactul acestui incident asupra mediului.
Situaţia este complexă, critică şi ştiu că ministrul de interne, cu toţi miniştrii de resort implicaţi, lucrează pentru găsirea unei soluţii. Într-adevăr, este un risc biologic pe care l-am semnalat de la început, pentru că este evident, corpurile care sunt în putrefacţie şi sub apă, în regim anaerob, sunt un risc biologic mare”, a confirmat ministrul sănătății, Victor Costache.
„Cred că e o chestiune ce ține mai mult de birocrație între Ministerul Transporturilor și armator. În mod normal, acea nava urma să fie arestată , dacă nu a fost deja, și apoi nota de plată să fie transmisă către ei. Norocul nostru pe subiectul asta e, atâta timp cât condițiile meteo de afară nu au încurajat să avem o catastrofă biologică mai mare decât este astăzi”, a spus ministrul mediului, Costel Alexe.
Nava Queen Hind, încărcată cu peste 14.600 de oi, s-a răsturnat la 24 noiembrie, la plecarea din Portul Midia, scufundându-se parţial. Echipajul format din 22 de marinari sirieni a fost salvat, însă numai 254 dintre ovine au putut fi scoase vii de pe vas în zilele de după naufragiu. Restul au rămas închise pe vas.
Editare web: Luana Păvălucă