Aplicaţiile mobile au schimbat modul în care comunicam între noi dar acum schimbă şi modul în care vorbesc companiile cu clienţii lor. Prin WhatsApp sau Facebook Messenger, un utilizator poate comanda un Uber, poate cere sfaturi de la H&M, poate primi un nou zbor de la KLM sau, dacă trimite un emoticon trist celor de la Starbucks, compania îi trimite o piesă să-l înveselească. E profitabil, eficient şi interesant, însă rămâne o provocare - oamenii nu mai vorbesc cu vânzătorul ci cu un robot.
Aplicaţiile mobile şi inteligenţa artificială au urcat comerţul pe o nouă treaptă a evoluţiei tehnologice. 2016 e anul comerţului conversaţional, spun analiştii. E anul în care mai-marii pieţelor şi-au dat seama că până şi reţelele de socializare au rămas în urmă. Aplicaţiile de mesagerie au acum mai mulţi utilizatori activi decât reţelele de socializare. Astăzi 2,5 miliarde de oameni folosesc cel puţin o aplicaţie de mesagerie, iar în 2018 se estimează că se va ajunge la 3,6 miliarde. Adică 90% din populaţia globală conectată la internet.
Dacă acolo se află grosul clienţilor, companiile se duc după ei. Decât să trimită un mail de confirmare la o comandă, spre exemplu, mail care de regulă e imediat şters din Inbox, companiile îi pot trimite clientului mesaj pe WhatsApp. Nu doar că se comunica mai uşor iar modificarea adresei de livrare de pildă e rapidă, dar se deschide şi o fereastră pentru noi oportunităţi. Compania are ocazia să propună oferte la noi produse pe care să le adauge în colet sau poate încuraja clientul să le trimită prietenilor link cu ce a cumpărat ... şi în tot procesul, adună date. Date care fac ca pe viitor algoritmul să fie rafinat, personalizat în aşa fel încât la următorul schimb de mesaje vânzătorul virtual să cunoască şi mai bine preferinţele fiecărui client în parte.
Inteligenţa artificială face conversaţiile din ce în ce mai naturale însă în antrenarea roboţilor, vitali rămân oamenii. Experţii în vânzări lucrează cot la cot cu programatorii pentru a crea soft-uri capabile să interpreteze corect întrebările, sentimentele şi nevoile clientului.
Astfel aplicaţiile de mesagerie devin aplicaţii de vânzări. Iar oportunităţile de profit sunt uriaşe. În top 10 al aplicaţiilor cu cei mai mulţi utilizatori din lume, şase sunt aplicaţii de mesagerie. De când şi-a dat seama că poate deveni o piaţă, WhatsApp a renunţat complet la taxa de 1 dolar pe an pentru utilizatori, preferând în schimb să taxeze companiile. Banca îi poate spune pe WhatsApp clientului daca se fac tranzacţii suspecte cu cardurile sale, iar compania aeriană îl poate anunţa dacă îi întârzie zborul.
Acest mod de monetizare a bazei de utilizatori a fost folosit pentru prima oară în China. În 2011 gigantul online Tencent dezvolta WeChat cu care utilizatorii puteau trimite mesaje gratuit într-o ţară unde tarifele de telefonie sunt de 26 de ori mai mari ca în America. Acum în 2016, cu o bază de utilizatori de sute de milioane de oameni, WeChat e folosit pentru a cumpăra haine, a face programări la dentist sau pentru a trimite bani prietenilor din listă.