Aitana, o femeie exuberantă de 25 de ani cu părul roz din Barcelona, primește săptămânal mesaje private de la celebrități care vor să se întâlnească cu ea. Singura problemă este că acest model nu este real – ea a fost creată de designeri cu ajutorul inteligenței artificiale, relatează Euronews.
Aitana, primul model din Spania creat cu ajutorul inteligenței artificiale, „s-a născut” într-o perioadă dificilă. Vara trecută, Ruben Cruz, designerul Aitanei și fondatorul agenției de modelling AI The Clueless, trecea printr-o perioadă foarte grea pentru că nu avea destui clienți.
Am început să analizăm felul în care lucram și am realizat că multe dintre proiecte erau amânate sau anulate din cauza unor probleme pe care nu le puteam controla”, a povestit Cruz. „De multe ori era vina influencerului sau a modelului și nu era o problemă de design.”
Astfel, au decis să își creeze propriul lor influencer virtual pe care să îl folosească drept model pentru brandurile care aveau nevoie de serviciile lor.
Așa s-a născut Aitana, o femeie de 25 de ani a cărei înfățișare este aproape perfectă. Modelul virtual poate câștiga până la 10.000 de euro pe lună, potrivit creatorului ei, dar venitul mediu este de aproximativ 3.000 de euro.
Aitana câștigă puțin peste 1.000 de euro pentru fiecare reclamă în care apare și a devenit de curând fața unei companii care vinde suplimente pentru sportivi. În plus, Aitana postează poze cu ea pe Fanvue, o platformă online similară cu OnlyFans.
În doar câteva luni a reușit să strângă peste 121.000 de urmăritori pe Instagram, iar pozele ei au zeci de mii de vizualizări și reacții.
Un actor celebru a invitat-o în oraș neștiind că Aitana nu este reală
Aitana a primit chiar și mesaje private de la celebrități care nu știu că ea nu este o persoană reală.
„Într-o zi, un actor latinoamerican foarte cunoscut i-a trimis mesaj să iasă cu el în oraș. Acest actor are în jur de 5 milioane de urmăritori și unii din echipa noastră au văzut serialele de la televizor în care a apărut când eram copii”, a spus Cruz. „Nu știa că Aitana nu există.”
În fiecare săptămână, echipa agenției are o ședință în care discută cum să dezvolte viața Aitanei. Ei decid ce va face în timpul săptămânii, ce locuri va vizita și ce poze va publica pentru a-i ține la curent pe urmăritorii ei din mediul online.
Dar nu are loc nicio ședință foto, nicio schimbare de garderobă – este nevoie doar de câțiva specialiști în inteligența artificială și design care folosesc Photoshop pentru a face ca Aitana să petreacă un weekend la Madrid, spre exemplu.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
„În prima lună, am realizat că oamenii urmăresc vieți, nu imagini. Din moment ce ea nu trăiește, a trebuit să o facem să pară mai reală așa încât oamenii să poată empatiza cu ea într-un fel. A trebuit să spunem o poveste”, a spus designerul grafic al Aitanei.
De aceea Aitana, spre deosebire de modelele tradiționale care nu își expun de obicei personalitatea pentru a putea fi o „pânză goală” pentru designeri, are o personalitate foarte distinctivă.
„Ne-am gândit mult cum să fie Aitana. Am creat-o bazându-ne pe ceea ce societății îi place cel mai mult. Ne-am gândit la gusturi, hobby-uri și nișe [de piață] care au fost în trend în ultimii ani”, a explicat Cruz.
„Kim Kardashian face un milion de euro pentru o poză pe Instagram și nu vindecă cancerul”
Aitana a avut un succes atât de mare încât designerii ei au creat deja un al doilea model virtual numit Maia, care este „puțin mai sfioasă”. Numele lor nu au fost nici ele alese la întâmplare: ambele conțin acronimul pentru inteligența artificială (AI).
Agenția lui Cruz a fost inundată de cereri din partea mai multor branduri care vor să își creeze propriul lor model personalizat.
„Vor să aibă o imagine care nu este o persoană reală și care le reprezintă valorile brandului, astfel încât să nu existe probleme de continuitate dacă trebuie să dea pe cineva afară sau dacă nu se mai pot baza pe ele”, a spus Cruz.
Există și beneficii legate de costuri. Când agenția, care obișnuia să lucreze cu influenceri reali, a realizat câți bani fac aceste persoane, câștigurile lor păreau niște „anomalii”.
„Kim Kardashian face un milion de euro pentru o poză pe Instagram și nu vindecă cancerul. Nimeni nu face un milion de euro pentru că postează o poză pe o rețea socială, mi se pare absurd.”
Cruz este de părere că modelul lor de muncă ar putea coborî prețurile de pe piață și ar putea ajuta companiile mai mici care nu își pot permite să plătească pentru campanii mari de publicitate.
Pericolele perfecțiunii false
Totuși, inițiativa acestei agenții nu este lipsită de critici. Mulți dintre ei se tem că nivelul ireal de perfecțiune al modelelor AI pe care designerii le folosesc ar putea influența generația tânără să devină obsedată de obținerea acestei perfecțiuni false.
Există critici și în privința felului foarte sexual în care imaginile cu modelele AI sunt prezentate. Agenția spune că ei nu fac decât să respecte regulile estetice impuse deja de influencerii reali și brandurile existente.
„Dacă nu respectăm această estetică, brandurile nu vor fi interesate. Pentru a schimba sistemul, trebuie să schimbi viziunea brandurilor. Lumea în general este sexualizată”, a mai spus Cruz.