Segway, inventatorul celebrelor scutere electrice, a fost înghițit de Ninebot, o companie din China pe care în trecut a dat-o în judecată. Ninebot a apărut pe piață în urmă cu doar 3 ani și de atunci produce cam aceleași vehicule – Segway-uri, dar sub propria marcă și la un preț mult mai mic.
Scuterele seamănă atât de mult încât Segway a intentat un proces chinezilor pentru încălcarea drepturilor la proprietate intelectuală. În urmă cu șapte luni Segway îi acuza pe chinezi că le-au furat patentele. Acum chinezii cumpără Segway cu tot cu patente. Prețul plătit nu a fost făcut public, dar ce se știe e că achiziția chinezilor e finanțată de Xiaomi, conaționalii a căror afacere cu telefoane ieftine crește vertiginos. Grupul de telecomunicații este acționar al Ninebot și a finanțat compania cu 80 de milioane de dolari. Segway și Ninebot rămân două mărci diferite, dar stau sub aceeași umbrelă chinezească.
Segway și-a adus produsul pe piață în 2001 și a vândut anual circa 10.000 de unități, în valoare totală de 40 de milioane de dolari. Succesul a fost limitat. „Viitorul transportului”, cum s-au autointitulat, nu prea a prins în Occident unde a fost mai degrabă ridiculizat. Revista „Time” chiar a numit Segway-ul una dintre cele mai proaste invenții din istorie.
În China însă astfel de scutere sunt tot mai populare în ultimii ani. Le folosesc polițiștii în mall-uri și în zonele pietonale, angajații din aeroporturi, dar sunt foarte folosite și pe străzi, ca modalitate de a depăși blocajele din trafic. Însă popularitatea vehiculului pe piața chineză nu prea i-a încălzit pe cei de la Segway. La un preț de 7-8.000 de euro, chinezii au preferat să se orienteze către mărcile locale, care au copiat Segway-ul și l-au vândut la o fracțiune din preț. Însă vehiculele răsărite pe străzile Chinei nu vin tocmai cu cea mai sigură tehnologie. Ating viteze prea mari pentru cât de instabile și greu de controlat sunt. Accidentele dese au convins autoritățile din Beijing și Shanghai să le interzică cu totul. Totuși, nici Segway nu e tocmai cel mai sigur vehicul - și el are la activ multe accidente. De pildă primul investitor al Segway a murit, în mod ironic, chiar pe Segway.
Acum, cumpărarea companiei de către Ninebot e o modalitate de a extinde afacerile chinezilor peste granițe dar totodată e modul în care acuzele aduse la adresa Chinei sunt stinse cu bani. Dacă în urmă cu câteva luni reprezentanții Segway declarau că China merge pe un model de încălcare a patentelor la scară largă și că firmele de acolo nu fac decât să copieze, acum cei care au plătit pentru Segway se laudă că țara se extinde prin propriile inovații și prin achiziții.
Totuși, cumpărarea unei companii pentru a pune mâna pe patente nu e decât un alt mod de a evita un proces al inovării. Tocmai cercetările de piață ale chinezilor arată că economia nu mai crește atât de rapid fiindcă accentul nu se pune pe inovații ci pe imitații.