Încrederea în mediul online scade, arată un studiu recent. Peste o treime dintre companii şi utilizatorii de internet se tem de un atac venit chiar din partea propriului Guvern. În plus, aproape jumătate dintre utilizatori iau deja măsuri de protecţie împotriva atacurilor ce le-ar putea compromite date sensibile. Specialistii spun că îngrijorarea lor e justificată.
Când vine vorba despre datele din mediul online, oamenii nu au încredere în nimeni. Peste 35% dintre companii şi peste 30% dintre utilizatorii de internet se tem că ar putea să fie atacaţi de propriul Guvern. În plus, una din 3 persoane se teme că datele din mediul virtual ar putea ajunge în posesia angajatorului.
Dan Demeter, cercetător pe probleme de securitate IT: „Au fost cazuri în care, funcţionari din anumite guverne au abuzat de puterea lor de a accesa datele pentru a obţine un beneficiu personal.
Am putea vorbi despre multinaţionale, deoarece guvernele ar putea dori să aibă acces la datele unei companii din altă ţară. Vorbim mai mult despre companii din domeniul IT, pentru că acestea colectează şi stochează date de la utilizatori de peste tot din lume”.
Specialiştii spun că temerile oamenilor sunt justificate în contextul incidentelor de securitate din ultimii ani, inclusiv cele din reţeaua Facebook. Anul trecut, compania a recunoscut o scurgere de date care a afectat 120 de milioane de utilizatori.
Peste 80% dintre internauţii români au cont de Facebook. În Europa, ţara noastră ocupă locul doi în topul numărului de utilizatori Facebook, cu peste 9 milioane de conturi. Pe primul loc este Polonia, cu 15 milioane de utilizatori.
În lume, primele două state sunt India şi SUA cu peste 200 de milioane de utilizatori Facebook. În top urmează Indonezia, Brazilia şi Mexic.
Dan Demeter: „De cele mai multe ori atacatorii cibernetici încearca sa fure datele personale sau datele de pe card. Ulterior, urmează să fie vândute pe pieţele negre.”
Iar valoarea unei identităţi online poate ajunge şi la 100 de dolari.
Specialistii le recomandă internauţilor să limiteze numărul de date pe care le postează.