Românii au înroşit numărul de urgenţă pentru atacuri cibernetice - lansat de curând! Doar că problemele celor mai mulţi nu au nicio legătură cu incidentele de securitate informatică. Cetăţenii care se aflau la celălalt capăt al firului au vrut să afle de exemplu fie cum îşi pot rezolva problemele de sănătate, fie cum îşi pot schimba parola la contul de Facebook. 1911 a fost creat pentru a ajuta victimele hackerilor şi nu pentru consultanţă privind navigarea pe internet, explică specialiştii.
Operator 1911: Aţi sunat la CERT-RO, bună ziua! Ce incident de securitate ciberntică doriţi să raportaţi? Acum am să vă spun că din păcate pentru dvs acesta nu este un incident de securitate, drept pentru care am să vă rog să citiţi instrucţiunile de utilizare a platformei sociale unde vreţi să faceţi aceste modificări.
Într-un sfert de oră, operatorii Centrului pentru Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică au primit două apeluri. Niciunul dintre ele nu avea însă legătură cu atacurile informatice.
Operator 1911: În cazul în care cineva cu o problemă reală sună, în loc să pot răspunde să pot ajuta persoana respectivă, nu pot să stau să detalii despre cum să îţi schimbi parola pe Facebook. (Reporter: Asta v-a cerut?) Asta voia!
Acest operator are o experienţă de 20 de ani în domeniul IT. De patru zile, de când a intrat în vigoare numărul de urgenţă 1911, spune că împreună cu colegii lui au vorbit cu peste 200 de oameni.
Operator 1911: Foarte multă lume a sunat înţelegând greşit mesajul din media. Au sunat pentru a reclama diverse pierderi de telefoane, cartele blocate.
Numărul de urgenţă a fost gândit pentru a ajuta exclusiv victimele atacurilor cibernetice. Specialiştii ne dau câteva indicii legate de un eventual atac al hackerilor.
Mihai Rotaru, purtător de cuvânt CERT-RO: „Atunci când de exemplu pe dispozitive ne apar tot felul de reclame, atunci când putem să ne dăm seama că am fost infectaţi cu malware, când procesoarele dispozitivelor de exemplu sunt la capacitate maximă atunci când se supraîncălzesc foarte tare, când rulează foarte mult.”
Operatorii 1911 sunt instruiţi să dea un răspuns pe loc, însă dacă problema semnalată este mai complexă, victima va fi direcţionată către Departamentul Tehnic.
Operator 1911: Suntem impărţiti pe ture, să avem un program încât să acoperim nevoile în cazul în care sunt mai multe persoane care sună în același timp.
Anul trecut, CERT-RO a înregistrat cel puţin trei incidente de securitate pe zi.
Mihai Rotaru, purtător de cuvânt CERT-RO: „Peste 80% sunt cauzate de această dezinformare a utilizatorului, este vorba despre vulnerabilităţi nerezolvate la timp, software neadaptat la timp iar aceste găuri între ghimele sunt exploatate de atacatori pentru a ajunge în dispozitivele noastre, pentru a extrage date.”
Anual în lume se pierd 400 de miliarde de euro din cauza atacurilor cibernetice.