Foto: Gulliver/GettyImages
Începând de joi, reţeaua de socializare şi-a modificat algoritmul de afişare a fluxului de noutăţi (Newsfeed), pentru a-i pedepsi pe cei care publică titluri înşelătoare, concepute pentru a-i ademeni pe utilizatori să dea clic pe ele.
Cu ajutorul noii formule, titlurile ce provin de la publisheri care se bazează considerabil pe ceea ce Facebook consideră că ar fi „clickbait” vor fi plasate în mai puţine ştiri din Newsfeed şi vor apărea mai jos în fluxul de noutăţi afişate.
Cel mai recent reglaj făcut de Facebook în algoritmul său de Newsfeed vizează două categorii de titluri: cele care „ascund” informaţia şi cele care „exagerează sau îi induc în eroare” pe utilizatori.
Adam Mosseri, product manager al departamentului Newsfeed din compania Facebookk, a oferit un exemplu pentru prima categorie: „Un bărbat a sărit într-o piscină cu un aligator - nu îţi vine să crezi ce s-a întâmplat apoi”.
Titlurile din a doua categorie pot face trimitere, de exemplu, la o ţinută vestimentară purtată de cântăreaţa Selena Gomez la gala Primetime Emmy Awards, „dar, atunci când dai clic (pe acel titlu, n.r.), remarci că textul spune că ea nu a mers la acea gală”, a explicat Adam Mosseri.
Modificarea de algoritm se aplică la ştirile ce conţin link-uri către alte articole, nu însă şi în cazul fişierelor video.
Pentru a-şi perfecţiona noul algoritm, Facebook a creat un ghid care defineşte ceea ce este un „clickbait” şi, apoi, i-a pus pe angajaţii companiei să clasifice zeci de mii de titluri în categoriile „clickbait” şi „non-clickbait”.
Facebook a utilizat aceste date pentru a dezvolta un software care citeşte fiecare titlu şi îi atribuie un scor, în funcţie de cât de mult seamănă titlul în cauză cu un „clickbait”.
Paginile şi site-urile care publică multe titluri „clickbait” vor fi cele mai afectate, spune Adam Mosseri. „Cu cât este mai mare procentul de titluri dintr-un domeniu sau de pe o pagină web care sunt clickbait, cu atât această schimbare de algoritm îi va afecta mai mult”, a adăugat Adam Mosseri.
Exemplul Upworthy
Conform unor studii realizate de Facebook, utilizatorii se plâng de conţinuturile cu titluri ademenitoare dar care îi dezamăgesc pe utilizatori. Însă mulţi dintre cei 1,7 miliarde de utilizatori ai acestei reţele de socializare nu se pot abţine şi dau totuşi clic pe astfel de titluri.
În ultimii doi ani şi jumătate, Facebook a încercat să reducă „clickbait”-ul, împingându-l cât mai jos în Newsfeed, promovând în acelaşi tip conţinuturile pe care le consideră „de calitate înaltă”.
„Ideea generală este de a încerca să dezvoltăm stimulente pentru publisheri, ca ei să creeze titluri pe care oamenii vor să le citească”, a adăugat Adam Mosseri.
În decembrie 2013, Facebook a anunţat că va prioritiza link-urile ce trimit la articole despre evenimentele actuale, în defavoarea „celor mai recente meme-uri”.
În 2014, Facebook a început să ţină cont de comportamentul utilizatorului, catalogând un articol ca fiind probabil un clickbait, dacă mulţi utilizatori consultă o postare doar pentru o secundă sau două şi apoi revin pe Facebook sau dacă utilizatorii dau ”Like” unui titlu, dar apoi, foarte repede, îi dau „Unlike”.
Acele modificări au redus traficul pe Facebook al unora dintre publisheri. Un exemplu concludent este cel al publisherului Upworthy, centrat pe reţele de socializare, care avea 88 de milioane de vizitatori unici în noiembrie 2013, graţie unor titluri precum „Acest puşti extraordinar s-a bucurat de 19 ani minunaţi pe această planetă. Ce a lăsat în urmă este "wondtacular"” - termen inventat, obţinut prin juxtapunerea cuvintelor „wonderful” („minunat”) şi „spectacular” („spectaculos”).
Traficul Upworthy a scăzut dramatic şi, din acest motiv, publisherii săi şi-au schimbat abordarea, concentrându-se pe articole high-quality. Luna trecută, numărul de vizitatori unici de pe Upworthy era de aproximativ 8 milioane, potrivit datelor furnizate de Quantcast.
Ce este „clickbait”
„Clickbait” este un termen peiorativ ce scrie un anumit tip de conţinut web, creat pentru a atrage un număr mare de internauţi, cu scopul de a obţine venituri cât mai mari din publicitatea online, în detrimentul calităţii şi al acurateţei jurnalistice.
„Clickbait”-ul se bazează pe titluri senzaţionaliste, elemente emoţionale şi fotografii şocante. Scopul unui „clickbait” este de a-i face pe internauţi să dea click pe acel titlu şi de a încuraja transferul unui conţinut web pe reţelele de socializare.
„Clickbait”-ul exploatează faptul că oamenii sunt curioşi din fire. Un „clickbait” furnizează suficient de multă informaţie pentru a trezi curiozitatea oamenilor, dar nu îndeajuns pentru a satisface acea curiozitate dacă internauţii nu dau clic pe link-ul asociat.