Par tot mai aproape zilele în care toate electronicele şi electrocasnicele aflate la vânzare vor avea o funcţie de conectare la internetul wireless din casă. Cum sistemele de operare şi standardele de securitate diferă de la un aparat la altul, protejarea lor de viruşi şi hackeri va fi dificilă. IT-iştii români de la Bitdefender propun o alternativă. Decât să fie instalat un antivirus pe fiecare aparat în parte, mai bine este instalat un antivirus la intrarea internetului în casă. Pe baza acestei idei, cei de la Bitdefender au lansat o cutie care curăţă internetul de viruşi înainte să ajungă pe aparate. Este practic un router wireless cu antivirus inclus. Nu este o idee sută la sută originală, pentru că orice modem router are o oarecare formă de protecţie, dar cutia românească se bazează pe tehnologii destul de complexe.
Cutia, mai mică decât o palmă, este fabricată în Asia şi este destinată în primul rând americanilor, care au până la 55 de aparate în casă conectate la internet. Douăzeci şi una de invenţii sunt în interiorul cutiei, toate brevetate de o echipă de IT-işti români.
Au lucrat timp de 2 ani la acest produs care te anunţă pe telefon dacă vreun aparat electrocasnic din casă este atacat de un virus informatic.
„După trei luni de zile în care am făcut doar brainstorming, se încuiau într-o sală de şedinţe şi le duceam mâncare din când în când, au venit cu o plăcuţă, designul a venit după. Şi au zis ăsta e viitorul securităţii. În felul ăsta am rezolvat şi problema securităţii în momentul în care ne conectăm în cafenele şi restaurante pe Wi-fi neparolat sau nesecurizat”, spune Cătălin Coşoi, director de strategie la cea mai mare companie IT românească.
Bitdefender vine cu această invenţie după ce a lansat prima soluţie de securitate pentru gigantul Facebook. Cutia trimite tot traficul de internet pe serverele companiei, acolo este curăţat de viruşi, iar proprietarul este notificat că aparatele lui electrocasnice sunt vizate de atacuri cibernetice. 390.000 de viruşi noi sunt lansaţi pe internet în fiecare zi, avertizează specialiştii români.
„Până acum terminalele Apple nu puteau să fie protejate suplimentar. S-ar putea să fii interesat să afli că cineva capturează camera de luat vederi a televizorului şi că te monitorizează”, spune Florin Talpeş, fondatorul companiei.
Compania românească se aşteaptă să vândă în lunile următoare câteva sute de mii de aparate în Statele Unite. Preţurile nu sunt mici. Costă 200 de dolari, sumă în care este inclus şi abonamentul pentru un an. Ulterior, licenţa costă câte 100 de dolari pe an.