Fără să ştie, posesorii telefoanelor inteligente pot fi monitorizaţi la fiecare pas de magazinele în care intră. Din această monitorizare magazinele pot afla cât de des a intrat clientul în acel magazin, care sunt standurile sale preferate şi de câte ori a plecat fără să cumpere nimic. În felul acesta comercianţii îşi pot schimba oferta sau aranjarea mărfurilor.
Apple este prima companie producătoare de telefoane care promite că va lupta împotriva acestor practici. Noul sistem de operare disponibil pentru telefoanele iPhone va putea bloca monitorizarea din magazine. Potrivit Washington Post, adresa fizică a telefonului, care este un fel de cod numeric personal, se va schimba constant astfel încât sistemele de interceptare ale magazinelor să nu-i mai poată urmări pe posesorii de iPhone.
Această iniţiativă deja le-a adus celor de la Apple laudele unul senator american care cere ca magazinele să respecte dreptul la intimitate al clienţilor. Iar dacă Apple va implementa un asemenea sistem de protecţie a utilizatorilor, cel mai probabil o vor face la fel şi cei de la Samsung, Nokia sau LG.
Comercianţii spun totuşi că nu sunt interesaţi de identitatea clienţilor, ci doar de traseul lor prin magazine şi obiceiurile lor de consum.
Însă nici Apple şi membrii Congresului american nu au cerut ca monitorizarea să fie oprită definitiv. Congresmanii vor ca magazinele să le ceară clienţilor acordul de a fi urmăriţi. Sau măcar să-i anunţe că sunt monitorizaţi imediat cum calcă pragul unui magazin.
Asemenea sisteme de monitorizare există şi în România. Unele mall-uri au senzori de mişcare la intrare ca să vadă câţi clienţi intră şi la ce ore. Însă aceste sisteme nu se concetează la telefoanele mobile şi nu încalcă intimitatea clienţilor.
Este posibil ca unele magazine din România să fi achiziţionat şi sisteme de urmărire a telefoanelor mobile inteligente. Însă, deocamdată nimeni nu a recunoscut că ar avea aşa ceva.